|
Tato nákladní loď je určena k zásobování orbitálních komplexů 3. generace. Modernizace tohoto plavidla byla nutná vzhledem k růstu hmotnosti orbitálního komplexu a ke zvýšení zásob vlastního paliva nezbytného k zajištění "vstřícné" orientace komplexu, což je podmínkou pro připojení lodi Progress.
Úpravy byly v maximální míře založeny na technických řešeních vycházejících z lodi Sojuz TM: Progress M má sluneční panely ze Sojuzu TM, jeho pohonný systém, přechodový úsek příhradové konstrukce, palubní počítač a systém měření parametrů relativního pohybu Kurs.
Konstrukční skladba vychází z konstrukce lodi Progress. S různými zlepšeními zůstávají úsek přístrojový, úsek zásobovací a cisterny s vodou.
Následkem těchto úprav se celková délka lodi a objem nákladního prostoru zvětšily. Hmotnost dopravovaného nákladu vzrostla o 100 kg (na 2400 kg). Použití dokonalejších systémů řízení umožnilo snížit zásoby paliva pro spojení.
Počínaje lodí Progress M-5 byly některé Progressy vybavovány balistickými návratovými pouzdry Raduga (délka 1,5 m, průměr 0.6 m, hmotnost 350 kg bez nákladu, hmotnost užitečného zatížení 150 kg). Tato pouzdra se oddělovala před zánikem nákladní lodi ve výšce 120 km a po balistickém sestupu přistávala ve střední Asii.
Varianta se zvětšeným objemem palivových nádrží byla označena Progress M1 (náklad až 2500 kg).
V roce 2015 poprvé odstartovala inovovaná verze nazývaná Progress MS, která má předevší nový radiový komunikační systém (pro telemetrii i povelování), obsahuje přijímač GPS a Glonass pro přesnější navigaci, a využívá také novější sbližovací systém Kurs-NA.
[ Obsah | Pilotované lety | Mir | ISS ]