|
M.označení | Start | Přistání | Délka letu | Poznámka |
---|---|---|---|---|
1973-067A | 27.09.1973 | 29.09.1973 | 1d23h16m | zkoušky systémů dopravní lodi |
První sovětský pilotovaný let po 27měsíční přestávce způsobené havárií dopravní kosmické lodi Sojuz 11. Při startu bylo oznámeno, že se jedná o dvoudenní experimentální let, jehož úkolem je prověrka zdokonalených systémů lodi, propracování ručního i automatického řízení na různých fázích letu a spektrografický výzkum vybraných oblastí zemského povrchu pro národohospodářské účely. Loď Sojuz 12 nebyla pro krátkost letu vybavena slunečními bateriemi.
Nosná raketa byla vypuštěna ve 13.18 SEČ. Během prvního dne letu kosmonauti s kosmickou lodí manévrovali. Při průletu perigeem na 4. oběhu zvýšili poprvé rychlost letu a totéž provedli v apogeu na 5. oběhu. Po drobné korekci byla výsledkem dráha s tehdy nejvyšší průměrnou výškou u sovětských lodí (51,6°, 91 min., 326 - 345 km). Druhý pracovní den začal v 7 hod. 28.9 a kosmonauti se věnovali nejprve spektrografickému výzkumu zemského povrchu (v devíti oblastech spektra). Na 17. oběhu vyzkoušeli nový autonomní systém kontroly orientace a na 18. ruční řízení korekčního motoru. Vědeckotechnické experimenty probíhaly až do 21. oběhu, kdy se kosmonauti začali připravovat na návrat. Přenesli do pilotní kabiny všechny materiály, jež bylo třeba vrátit na Zemi a pak mezi 23. a 28. oběhem odpočívali. V době od 21.25 SEČ dne 28.9. do 6.09 SEČ následujícího dne byla totiž loď opět mimo oblast přímé slyšitelnosti a měření dráhy a příjem telemetrie prováděla pouze sledovací loď "Akademik Sergej Koroljov" v Atlantiku. Po odpočinku začali kosmonauti na 29. oběhu oblékat skafandry a přezkoušeli hermetičnost kabiny. Před zapálením motoru byla automaticky provedena orientace lodi. Všechny operace mohli kosmonauti kontrolovat. Po automatickém vypnutí motoru (na povel integrátoru zrychlení) došlo k rozdělení kosmické lodi a záhy poté pilotní kabina vstoupila do atmosféry a bylo proto přerušeno rádiové spojení. Ve výši 7,5 km začal fungovat padákový systém, v 5,3 a 4,3 km na povel tlakoměru se otevřely odvětrávací ventily a těsně nad zemí se zapálily motory měkkého přistání. Kosmonauti v pořádku přistáli 29.9. ve 12.34 SEČ v přistávací oblasti 400 km jihozápadně od Karagandy v Kazachstánu (47°25' s.š., 69° v.d.).
[ Obsah | Pilotované lety | Sojuz ]