Obsah > Pilotované lety > Sojuz > Sojuz 11

M.označení Start Přistání Délka letu Poznámka
1971-053A 06.06.1971 29.06.1971 23d18h22m 1. posádka na Saljutu, dekomprese kabiny


Posádka Sojuzu 11
Posádka : Dobrovolskij,G.T.[VE] | Volkov,V.N.[PI] | Pacajev,V.I.[KV]

[ Popis letu | Obrázky | Experimenty ]

Znak Sojuzu 11Popis letu : (podle Přehledů kosmonautiky 1971 se svolením RNDr. P. Lály CSc)

Start v 5.55 SEČ, první korekce dráhy v 11.50 SEČ zvýšila dráhu na 185 - 217 km. Přibližování ke stanici začalo 7.6. v 5.26 SEČ asi v 6 - 7 km a v 5.50 SEČ pokračoval ve vzdálenosti 100 m Dobrovolskij ručním řízením. Po úspěšném spojení kosmonauti prověřili stav obou lodí, vyrovnali vnitřní tlak a 7.6. v 8.45 SEČ přestoupili do družicové stanice Saljut, takže měli k dispozici asi 40 m3 (oproti 9 m3 v Sojuzu).

První dny letu byly prověřovány palubní systémy stanice po dlouhodobém letu a uváděny do chodu různé přístroje. Dráha stanice byla zvýšena korekcí 8.6. v 9.02 SEČ na 239 - 265 km a 9.6. v 8.06 SEČ na 259 - 282 km. Téhož dne dokončena konzervace systémů dopravní lodi Sojuz 11 a posádka definitivně přešla do Saljutu. Kromě biologických a lékařských měření byl zkoušen palubní gamma-teleskop ANNA, astronomický dalekohled ORION, aparatura pro měření ionosféry ERA, nové naviganí přístroje atd. Důraz na praktické aplikace kosmonautiky - snímkování pro meteorologii, geologii a geografii.

Program výzkumů splněn 29.6., získané materiály a palubní deníky přeneseny do dopravní lodi Sojuz 11, která byla oživována od 27.6. Obě tělesa se rozpojila 29.6. v 19.28 SEČ. Posádka lodi zapálila brzdicí motor ve 23.35 SEČ a zahájila sestup, který vždy trvá asi 40 min. Motor pracoval potřebnou dobu, ale pak bylo radiové spojení přerušeno. Oddělení sestupného modulu od ostatních částí lodi a další sestup proběhl automaticky. Loď přistála 30.6. v 0.17 SEČ v plánované oblasti. Kosmonauti však byli nalezeni mrtví. Pozdější zpráva vyšetřovací komise uvádí, že: "příčinou smrti byl náhlý pokles tlaku v sestupném modulu 30 min. před přistáním. Povrch modulu nebyl poškozen, možné příčiny porušení hermetičnosti jsou stále zkoumány."

Skutečná příčina poklesu tlaku v kabině byl odvětrávací ventil, který se otevřel v důsledku nárazu při pyrotechnickém oddělení orbitálního modulu. Odvětrávací ventily slouží k vyrovnávání vnitřního a vnějšího tlaku během sestupu na hlavním padáku. K jeho ručnímu uzavření bylo potřeba 35 vteřin, což bylo příliš dlouho. Atmosféra unikla z kabiny do kosmického vakua za zhruba pouhou jednu minutu, přitom už po patnácti vteřinách kdy došlo k prudkému poklesu tlaku posádka upadla do bezvědomí.

Po této tragické události prošla loď Sojuz dalšími technickými úpravami. Vyrovnávací ventily byly překonstruovány, aby je bylo možné snadno ovládat. Hlavní změnou však bylo rozhodnutí, že při dalších startech budou v lodích Sojuz létat pouze dva kosmonauti oblečení do ochranných skafandrů.


Aktualizováno : 20.10.2001

[ Obsah | Pilotované lety | Sojuz ]


Pokud není uvedeno jinak, jsou použité fotografie z NASA (viz. Using NASA Imagery) a dalších volně přístupných zdrojů.