Obsah > Pilotované lety > STS > STS-127 > Průběžné info
Znak STS-127
Raketoplán: Endeavour/F-23
Mise: STS-127/ISS-2J/A
Náklad: JEM EF, baterie P6
Start: 15.7.2009
Rampa: LC-39A, KSC, Florida
Přistání: 31.7.2009
Letiště: SLF, KSC, Florida

Odkazy:
MEK VMCC (cz)
info MEK (cz)
aktuality NASA (en)
info CBS News (en)
info NASA (en)
diskuse a aktuality (cz)
chat.kosmo.cz (cz)
web kamery na KSC (en)
SpaceflightNow.com (en)
fotogalerie NASA (en)
fotogalerie KSC (en)
NASA TV (en)
technologie STS (en)

Na této stránce je průběžné online zpravodajství z mise STS-127, připravované autory ze serveru kosmo.cz (kontakt aholub@centrum.cz) [autorefresh stránky 5 minut].

31.07.2009 16:50 (ah)
Raketoplán Endeavour STS-127 úspěšně dosedl na dráhu 15 letiště SLF na Floridě 31.7.2009 v 16:48:08 SELČ. Mise STS-127 trvala 15 dní 16 hodin a 45 minut.
31.07.2009 16:40 (ah)
Průlet atmosférou proběhl úspěšně a raketoplán už je vidět z pozemních kamer v blízkosti kosmodromu.
31.07.2009 16:25 (ah)
Kolem 16:16 SELČ raketoplán vstoupil do hustších vrstev atmosféry a zahájil aerodynamické brzdění, při kterém je jeho tepelná ochrana namáhána velmi vysokými teplotami.
31.07.2009 15:50 (ah)
Přistání bylo potvrzeno podle plánu. Brzdicí manévr pomocí motorů OMS proběhl dobře (v době od 15:41 do 15:44 SELČ) a raketoplán Endeavour je na cestě k Zemi.
31.07.2009 13:55 (ah)
Dveře nákladového prostoru raketoplánu byly uzavřeny a řídicí středisko dalo souhlas s pokračováním příprav k přistání. Předpokládaný čas zahájení brzdicího manévru byl upřesněn na 15:41:10 SELČ.
31.07.2009 08:15 (ah)
Po vyhodnocení všech dat ze středeční kontroly tepelné ochrany raketoplánu bylo konstatováno, že raketoplán je v pořádku a je připraven na sestup atmosférou a přistání. Také předpověď počasí pro Floridu je poměrně solidní, takže pokud se nezhorší, dojde dnes k brzdicímu manévru pomocí motorů OMS v 15:42 SELČ a následně k přistání na KSC v 16:48 SELČ.


30.07.2009 20:00 (ah)
Také další malá družice ANDE-2 (Atmospheric Neutral Density Experiment 2) byla v 19:23 SELČ úspěšně vypuštěna z nákladového prostoru raketoplánu. Krátce po vypuštění se družice rozdělila na dva základní díly, dvě koule o průměru cca 0,5 m. Těžší koule má název Castor a lehčí Pollux. Cílem experimentu (připraveném vojenskou námořní výzkumnou laboratoří USA) je měření hustoty horních vrstev atmosféry (sledování rozdílů ve změnách dráhy obou koulí). Koule také poslouží jako testovací objekt pro radarovou pozemní síť.
30.07.2009 15:30 (ah)
Z nákladového prostoru raketoplánu byla 30.7.2009 ve 14:34 SELČ vypuštěna malá družice DRAGONSat (Dual RF Astrodynamic GPS Orbital Navigator Satellite) složená ze dvou studentských pikodružic Bevo-1 a AggieSat-2 (obě jsou z univerzit v Texasu). Obě družice se později vzájemně oddělí k samostatnému letu. Cílem družic je ověřit možnosti GPS měření polohy na oběžné dráze pro autonomní sbližování a spojování (budoucích družic).
29.07.2009 13:25 (ah)
Zatímco raketoplán se pomalu vzdaluje od stanice a dnes na něm probíhá závěrečná kontrola stavu jeho tepelné ochrany, k ISS (na zadní port modulu Zvezda) se v ručně řízeném režimu úspěšně připojila nákladní kosmická loď Progress M-67 (29.7.2009 ve 13:12 SELČ, v posledních fázích převzal ruční řízení Padalka).
28.07.2009 19:28 (ah)
Raketoplán Endeavour STS-127 se odpojil od Mezinárodní kosmické stanice ISS přesně podle plánu, tedy 28.7.2009 v 19:26 SELČ.
28.07.2009 17:50 (ah)
Posádky se rozloučily a rozdělily se. Poslední průlez mezi raketoplánem a stanici byl uzavřen v 17:08 SELČ.
27.07.2009 22:10 (ah)
Kosmonauti dokončují přenášení nákladu mezi raketoplánem a ISS (každým směrem bylo přemístěno cca 1000 kg nákladu). Zítra (28.7.2009) je už na programu rozloučení posádek a uzavření průlezů (v 16:23 SELČ) a pak i odpojení a odlet raketoplánu (v 19:26 SELČ).
27.07.2009 18:35 (ah)
Celkově při 5 EVA udělali kosmonauti nakonec skoro vše, co bylo plánováno, kromě vyklopení celkem tří konstrukcí PAS (Payload Attachment System). To bude muset udělat někdo při dalších misích. Na konstrukce PAS budou uchyceny palety EXPRESS s vnějším vybavením stanice. K ISS budou palety EXPRESS dopraveny při zbývajících zásobovacích letech raketoplánu ke stanici.
27.07.2009 18:30 (ah)
Výstup EVA-5 skončil v 18:27 SELČ (trval 4 hodiny a 54 minut).
27.07.2009 18:20 (ah)
Po přemístění EVA vybavení se už kosmonauti vrátili do přechodové komory.
27.07.2009 17:35 (ah)
Cassidy a Marshburn upravili a upevnili kabeláž na různých místech povrchu stanice. Následně mají ještě přemístit vybavení pro další výstupy (úchyty nohou, nářadí) do výhodnějších pozic.
27.07.2009 16:30 (ah)
Obě kamery na JEF byly úspěšně nainstalovány a byla už i ověřena jejich funkčnost. Řídicí středisko rozhodlo, že při dnešním výstupu se kosmonauti ani nebudou pokoušet vyklopit konstrukci PAS na S3, ale místo toho se budou věnovat jiným drobnějším úkolům na podporu budoucích výstupů. V tuto chvíli probíhá instalace dodatečných madel a držáků na japonském modulu Kibo.
27.07.2009 15:20 (ah)
Výstup EVA-5 zahájili Cassidy a Marshburn dnes (27.7.2009) ve 13:33 SELČ (cca o hodinu dříve proti plánu). Náplní výstupu je přepojení napájecí kabeláže gyroskopů CMG, úprava tepelné izolace manipulátoru SPDM (DEXTRE), instalace kamer na plošině JEF a vyklopení nosníku PAS na S3. Předpokládaná délka výstupu je 6,5 hodiny. V tuto chvíli už se kosmonauti věnují instalaci kamer na JEF (napájení CMG už je přepojeno a izolace DEXTRE upravena).
26.07.2009 21:00 (ah)
V sobotu 25.7.2009 měli kosmonauti na ISS volný den. Během dne se sice porouchalo americké zařízení na odstraňování oxidu uhličitého z atmosféry stanice (a hrozila kvůli tomu nutnost předčasného odpojení raketoplánu), ale technici na Zemi naštěstí nalezli vhodný způsob manuálního řízení zařízení tak, aby jeho funkčnost nebyla omezena. Žádná oprava ani údržba na stanici tedy nakonec nebyla potřeba a mise STS-127 pokračuje dál normálně.
V něděli 26.7.2009 proběhlo hlavně přenesení už prázdné japonské palety JLE z plošiny JEF zpět do nákladového prostoru raketoplánu (pomocí manipulátorů SSRMS a SRMS) k dopravě na Zemi.
Zítřejší pátý výstup do kosmu (EVA-5) mají Cassidy a Marshburn zahájit kolem 14:30 SELČ (27.7.2009).
24.07.2009 23:10 (ah)
Výstup EVA-4 skončil ve 23:06 SELČ (trval 7 hodin a 12 minut). Mezitím už je nosič ICC se starými akumulátory přenášen pomocí staničního manipulátoru SSRMS směrem k raketoplánovému manipulátoru SRMS, který si ho převezme a uloží do nákladového prostoru. Úspěšnou výměnou akumulátorů v P6 byl splněn jeden z důležitých úkolů mise STS-127.
24.07.2009 22:10 (ah)
Také poslední starý blok 1 byl přenesen ze stojanu u P6 a nyní už je pevně přišroubován na nosiči ICC. Po přenesení ICC do nákladového prostoru raketoplánu (pomocí manipulátorů SSRMS a SRMS) budou staré akumulátory připraveny k dopravě na Zemi.
24.07.2009 21:55 (ah)
Instalace posledního nového bloku F byla dokočena. Nosník ITS-P6 tak nyní obsahuje kompletní sadu nových akumulátorů, které by měly vydržet nejméně do roku 2015.
24.07.2009 21:30 (ah)
Nový blok E je na svém místě v P6 (ve slotu 5) a poslední starý blok 6 už byl také vymontován z P6 a přemístěn na ICC (do slotu E). Zbývá přenest poslední nový blok F do P6 a nakonec uložit poslední starý blok 1 na ICC (blok 1 je od začátku EVA-3 dočasně na speciálním stojanu na horní straně P6 poblíž ICC). Výstup EVA-4 zatím trvá cca 5,5 hodiny.
24.07.2009 20:15 (ah)
Blok D byl nainstalován do P6 a starý blok 5 byl přenesen k ICC a umístěn do slotu D. Na řadě je předposlední nový blok E (a následně pak poslední starý blok 6).
24.07.2009 18:55 (ah)
Práce dnes zatím probíhá dobře. Nový akumulátorový blok C byl umístěn do slotu 3 v ITS-P6 a starý blok 2 už byl také přenesen na ICC (do slotu C). Probíhá přenášení nového bloku D do slotu 2 v P6.
24.07.2009 16:20 (ah)
Výstup EVA-4 zahájili Cassidy a Marshburn dnes (24.7.2009) v 15:54 SELČ. Hlavním cílem výstupu je dokončit výměnu zbývajících 4 bloků akumulátorů v nosníku P6. Maximální délka výstupu byla stanovena na 7,5 hodiny (obvykle to bývá 6,5 hodiny).
23.07.2009 21:30 (ah)
Hlavní náplní práce na ISS ve čtvrtek 23.7.2009 bylo přenášení 3 kontejnerů s experimenty z palety JLE na plošinu JEF (pomocí japonského manipulátoru JEMRMS). Jako první byl přenesen experiment MAXI (Monitor of All-sky X-ray Image) a druhým přeneseným zařízením byl ICS (Inter-orbit Communication System), který umožní nezávislé spojení japonského řídicího střediska v Cukubě se všemi částmi modulu Kibo (přes japonskou telekomunikační družici DRTS [Data Relay Test Satellite]). Přenášení šlo trochu pomaleji, než předpokládal plán, ale zatím je vše úspěšné. Posledním přenášeným experimentem je SEDA-AP (Space Environment Data Acquisition Equipment-Attached Payload) pro měření kosmického prostředí v okolí stanice.
22.07.2009 22:35 (ah)
Výstup EVA-3 skončil ve 22:31 SELČ (trval 5 hodin a 59 minut).
22.07.2009 22:10 (ah)
Blok C už dnes přenesen nebude. Řídicí středisko po vyhodnocení stavu zásob ve skafandrech kosmonautů rozhodlo, že výstup je třeba co nejdříve ukončit. Kosmonauti tedy zašroubovali nový blok C zpět do ICC a už se vrací zpět k přechodové komoře. Dnes byly tedy z P6 demontovány celkem 3 bloky akumulátorů, dva z nich byly nahrazeny novými a uloženy na ICC k dopravě na Zemi. Jeden starý blok zůstal v dočasné pozici na stojanu na P6 (a slot 3 v P6 zůstal prázdný). V plánu bylo kompletně vyměnit 4 bloky akumulátorů. Při příštích výstupech tedy bude co dohánět.
22.07.2009 21:40 (ah)
Výstup EVA-3 už trvá více než 5 hodin.
22.07.2009 21:35 (ah)
Blok 3 šel z P6 vymontovat bez problémů, ale Wolf měl potíže při utahování jednoho ze dvou šroubů při jeho instalaci v ICC. Nakonec se mu je podařilo překonat a blok 3 je nyní pevně uložen v ICC. Probíhá demontáž bloku C z ICC.
22.07.2009 20:40 (ah)
Nový blok B je úspěšně v P6. Na řadě je starý blok 3 a na jeho místo v P6 přijde nový blok C.
22.07.2009 20:25 (ah)
Starý blok 4 je ve slotu A v ICC (včetně tepelně izolační pokrývky) a nový blok B je "na cestě" do slotu 4 v P6. Vždy když Wolf nebo Cassidy pracují s blokem akumulátorů bezprostředně u P6 nebo ICC, jsou přitom nohama zaklesnuti v úchytu PFR (Portable Foot Restraint) a mají tedy dobrou stabilitu. Při přenášení bloků mezi P6 a ICC ale kosmonauti jen volně ručkují po konstrukci. Přitom se stále důkladně jistí pomocí karabinek a zajišťovacích lanek.
22.07.2009 19:40 (ah)
Nový blok A byl naistalován do P6 a kosmonauti pracují na výměně druhého bloku akumulátorů (starý má tentokrát označení "4" a nový bude mít označení "B"). Akumulátory jsou nikl-vodíkové, jsou navrženy pro životnost nejméně 6,5 roku a 38000 nabíjecích a vybíjecích cyklů. Každý blok akumulátorů má hmotnost cca 170 kg, rozměry 1 x 0,9 x 0,5 m a je schopen pojmout 8 kWh elektrické energie.
22.07.2009 19:15 (ah)
První nový blok akumulátorů (označovaný písmenem A) už Wolf uvolnil z ICC a probíhá dříve popsaný "vláček" s blokem A ke konci P6. Zde bude tento blok namontován do volného slotu 1 (uvolněného starým blokem 1).
22.07.2009 19:00 (ah)
První starý akumulátor (označovaný číslem 1) byl úspěšně vytažen z P6 a dočasně uchycen na speciálním stojanu poblíž ICC (do uvolněného místa v ICC bude tento akumulátor namontován až na konci EVA-3). Práce proběhla tak, že Cassidy nejprve na blok akumulátorů 1 nasadil dva úchyty (nazývané "scoop"), pak povolil dva přídržné šrouby, a následně celý blok 1 vytáhnul z P6 a předal ho Wolfovi, připravenému poblíž. Pak se Cassidy posunul o pár decimetrů blíže k ICC a blok 1 opět převzal od Wolfa. Nyní se Wolf přesunul o pár decimetrů k ICC a pak zase on uchopil blok 1. Takto to oba kosmonauti udělali několikrát, než se dostali k ICC a stojanu (na P6), na který blok 1 upevnili.
22.07.2009 18:25 (ah)
Wolf ještě na modulu Destiny upevnil uvolněnou kabeláž a pak už se oba kosmonauti přesunuli na úplný levoboční konec hlavního příhradového nosníku stanice, tedy na ITS-P6. Zde budou až do konce výstupu měnit staré akumulátory uvnitř P6 (nosník P6 byl vynesen do kosmu a připojen k ISS už v roce 2000). Staniční manipulátor SSRMS s nosičem ICC na svém konci je natažen k P6 jak jen to jde, ale přesto nedosahuje až do místa montáže akumulátorů, takže kosmonauti si budou muset každý blok akumulátorů vzájemně předávat a poponášet několik metrů mezi ICC (kde jsou teď uskladněny nové akumulátory) a P6.
22.07.2009 17:35 (ah)
Cassidy sejmul a odhodil 4 tepelně izolační pokrývky z experimentů na paletě JLE a odjistil poutací zámky kontejnerů. 3 kontejnery budou zítra přeneseny z JLE na JEF pomocí japonského manipulátoru JRMS. Paleta JLE pak bude vrácena do nákladového prostoru raketoplánu k dopravě na Zemi. Wolf mezitím demontoval několik úchytů na modulu Harmony, které by mohly překážet při připojování japonské nákladní lodi HTV, jejíž přílet je plánován na letošní podzim.
22.07.2009 16:55 (ah)
Wolf a Cassidy zahájili výstup EVA-3 22.7.2009 v 16:32 SELČ (přepojením skafandrů na vnitřní zdroje). Jejich úkolem je příprava kontejnerů s experimenty na paletě JLE k pozdějšímu přenesení na plošinu JEF, a především mají vyměnit 4 ze 6 bloků akumulátorů v levobočním nosníku P6 (zbývající 2 bloky budou vyměněny při EVA-4).
21.07.2009 22:55 (ah)
V pondělí 21.7.2009 kosmonauti na ISS nejprve pomocí staničního manipulátoru SSRMS přenesli paletu JLE s japonskými externími experimenty na konec nově instalované plošiny JEM a později téhož dne ještě pomocí SSRMS uchopili nosič ICC (obsahující náhradní akumulátory) na jeho dočasné pozici u P3 a umístili ho na konci SSRMS co nejblíže nosníku P6, kde budou akumulátory měněny při výstupech EVA-3 a EVA-4. Zahájení výstupu EVA-3 je plánováno na 22.7.2009 kolem 17:00 SELČ. Vystoupit do kosmu mají Wolf a Cassidy.
21.07.2009 00:21 (ah)
Kosmonauti se vrátili do přechodové komory modulu Quest. Výstup EVA-2 skončil 21.7.2009 v 00:20 SELČ (trval celkem 6 hodin 53 minut).
20.07.2009 23:05 (ah)
Přenášení náhradních dílů skončilo se zpožděním cca hodinu proti plánu, takže původně plánovaná instalace přední kamery na externí plošině JEF byla odvolána a kosmonauti se místo toho před koncem výstupu věnují fotodokumentaci, instalaci různých kousků dodatečné tepelné izolace a úklidu nářadí a jiného vybavení.
20.07.2009 22:35 (ah)
Jednotka LDU je na svém místě na ESP-3. Dnešní přenášení náhradních dílů tak bylo dokončeno. Náhradní díly jsou určeny pro dobu, kdy už ke stanici ISS nebudou létat raketoplány.
20.07.2009 21:40 (ah)
Také čerpadlo PM (Pump Module) kosmonauti úspěšně přenesli a namontovali na plošinu ESP-3. Výstup trvá už více než 4 hodiny. Posledním plánovaným dílem pro přenesení je jednotka LDU (Linear Drive Unit) pro pohon mobilního transportéru MT na hlavním nosníku stanice.
20.07.2009 20:35 (ah)
Anténa SGANT byla upevněna na ESP-3. Druhým dílem na řadě pro přenesení je náhradní čerpadlo amoniaku pro aktivní termoregulační systém stanice. Toto čerpadlo má hmotnost přes 350 kg.
20.07.2009 19:30 (ah)
Jako první díl přenáší Wolf tzv. SGANT (Space-to-Ground Antenna), což je zařízení s velkou parabolickou anténou pro spojení stanice se Zemí v pásmu Ku.
20.07.2009 18:50 (ah)
Marshburn na začátku výstupu nainstaloval úchyt pro manipulátor na jednu nádrž amoniaku, které bude přenášena při některé z dalších misí raketoplánu k ISS. Wolf si mezitím připravil úchyt na nohy PFR (Portable Foot Restraint) na konci manipulátoru SSRMS a nastupuje na něj. Ve svých rukou pak bude přenášet díly z ICC na ESP-3.
20.07.2009 18:10 (ah)
Výstup EVA-2 v rámci STS-127 začal dnes v 17:27 SELČ. Wolf a Marshburn mají na programu přenesení několika velkých náhradních dílů z ICC na plošinu ESP-3 (na nosníku P3) a také instalaci přední kamery na externí plošině JEM (kamera je zatím uskladněna na jiném místě JEM).
20.07.2009 06:15 (ah)
V neděli 19.7.2009 byla plošina ICC s náhradními díly pro stanici vyzdvižena z nákladového prostoru raketoplánu a pomocí SRMS a SSRMS přemístěna na dočasnou pozici v konstrukci stanice. V příštích dnech budou při výstupech do kosmu některé díly z ICC přemístěny na plošinu ESP-3 a ICC obsahuje také baterie (akumulátory), které budou vyměněny v P6. Zbytek neděle strávili kosmonauti většinou údržbou a opravami stanice (opravovali americkou toaletu a běhací dráhu).
18.07.2009 23:53 (ah)
Výstup EVA-1 byl oficiálně ukončen ve 23:51 SELČ zahájením tlakování přechodové komory modulu Quest. Výstup tedy trval celkem 5 hodin 32 minut. Další výstup EVA-2 je plánován na 20.7.2009 cca od 17:30 SELČ.
18.07.2009 23:10 (ah)
Wolf a Kopra dokončili práce na UCCAS až kolem 22:45 SELČ a dostali se do značného skluzu za plánem. Proto bylo rozhodnuto, že původně plánované vyklopení podobného držáku PAS na S3 se dnes neuskuteční a místo toho kosmonauti nainstalují několik překrytů na kabely, které vedou elektřinu ze stanice k připojeným raketoplánům. Staniční manipulátor SSRMS už znovu uchopil plošinu JEM a bude ji instalovat na modul Kibo.
18.07.2009 22:10 (ah)
Pomocí nového, speciálně vyvinutého nástroje, se kosmonautům tentokrát podařilo držák UCCAS úspěšně uvolnit, úplně vyklopit a zajistit. Na UCCAS bude při některém z budoucích letů raketoplánu umístěna paleta s náhradními díly.
18.07.2009 21:40 (ah)
Wolf dokončil rekonfiguraci vozíku CETA a Kopra vyzvedl nářadí na modulu Z1 a upravil překryty stykovacích mechanizmů CBM na modulech Harmony a Unity. Oba kosmonauti teď budou společně pracovat na vyklopení držáku UCCAS (Unpressurized Cargo Carrier Attachment System) na nosníku P3 (tento držák se nepodařilo úplně vyklopit a zajistit při misi STS-119 v březnu 2009). Staniční manipulátor SSRMS mezitím překročil z modulu Harmony na mobilní transportér MT na hlavním nosníku stanice a chystá se znovu převzít plošinu JEM (kterou po vyzdvižení z nákladového prosotoru předal raketoplánovému manipulátoru SRMS).
18.07.2009 20:30 (ah)
Wolf povolil několik šroubů na držáku nádrže s amoniakem, aby tak ušetřil trochu času při některé z budoucích EVA. Jeho dalším úkolem je rekonfigurace vozíku CART na hlavním nosníku stanice. Kopra pokračuje v práci v nákladovém prostoru raketoplánu sejmutím tepelné izolace z experimentu MAXI (Monitor of All-sky X-ray Image).
18.07.2009 20:15 (ah)
Kopra odpojil kabeláž od nosiče ICC (Integrated Cargo Carrier), který bude zítra vyzdvižen a dočasně připevněn na konstrukci stanice. Mezitím už byla plošina JEM vytažena z nákladového prostoru raketoplánu.
18.07.2009 19:50 (ah)
Odpojením kabeláže mezi raketoplánem a JEM byla dokončena příprava japonské externí plošiny k přesunutí. Přenesení bude provedeno pomocí manipulátorů SRMS (raketoplánový) a SSRMS (staniční), které si plošinu vzájemně předají.
18.07.2009 19:35 (ah)
Wolf sejmul tepelou izolaci z připojovacího portu modulu Kibo, na který bude naistalována plošina JEM. Kopra mezitím sejmul podobnou izolaci na portu JEM v nákladovém prostoru raketoplánu. Nyní Wolf upravuje další izolaci, která brání dobrému výhledu kamery na japonském manipulátoru JRMS. Kopra se chystá odpojit temperační kabely k JEM.
18.07.2009 18:35 (ah)
První výstup do kosmu (EVA-1) v rámci mise STS-127 začal 18.7.2009 v 18:19 SELČ. Dave Wolf a Tim Kopra mají při výstupu především připravit externí japonskou plošinu JEF k přenesení a připojení na přetlakový modul Kibo, a také vyklopení dvou držáků vybavení na nosnících P3 a S3.
17.07.2009 22:00 (ah)
Postupně byly otevřeny všechny průlezy a obě posádky se setkaly v ISS kolem 21:55 SELČ. Poprvé v historii bylo naráz na jednom umělém kosmickém tělese celkem 13 lidí. Brzy po vstupu do stanice se Tim Kopra stal oficiálně členem Expedice 20 a naopak Koichi Wakata ukončil svou činnost v rámci dlouhodobé posádky ISS. V příštích dnech čeká kosmonauty přenášení nákladu mezi raketoplánem a stanicí a také celkem 5 výstupů do kosmu. První výstup do kosmu (EVA-1) je naplánován už na sobotu 18.7.2009 cca od 18:00 SELČ.
17.07.2009 19:48 (ah)
Raketoplán Endeavour STS-127 se úspěšně připojil k ISS 17.7.2009 v 19:47 SELČ.
17.07.2009 19:05 (ah)
Manévr RPM byl dokončen. Posádka ISS přitom pořídila několik set digitálních fotografií spodní části raketoplánu. Po jejich analýze bude na Zemi zhodnocen stav tepelné ochrany raketoplánu.
17.07.2009 18:25 (ah)
Při vzletu STS-127 bylo opět zaznamenáno odpadávání kousků izolace z externí nádrže ET. Podle dosavadních zjištění ale přitom Endeavour nebyl významněji poškozen. Po dvou dnech sbližovacích manévrů se raketoplán blíží ke stanici ISS. Plánovaný čas připojení byl upřesněn na pátek 17.07.2009 kolem 19:55 SELČ. Otočka RPM pro snímkování spodní části raketoplánu z ISS má začít v 18:54 SELČ.
16.07.2009 00:15 (ah)
Raketoplán byl úspěšně naveden na základní přechodovou oběžnou dráhu. Po dvoudenním sbližování je připojení k Mezinárodní kosmické stanici naplánováno na pátek 17.7.2009 kolem 19:53 SELČ.
16.07.2009 00:04 (ah)
Raketoplán Endeavour STS-127 odstartoval 15.7.2009 ve 22:03 UT (16.7.2009 v 00:03 SELČ).
15.07.2009 23:52 (ah)
Počasí se nakonec opravdu zlepšilo a meteorologové ho vyhodnotili jako vyhovující. Letový ředitel dal souhlas k pokračování odpočítávání a ke startu.
15.07.2009 21:25 (ah)
Všech 7 členů posádky STS-127 už je na svých místech v raketoplánu. Odpočítávání pokračuje. Počasí je zatím poměrně špatné. Muselo by se dost výrazně zlepšit, aby se mohlo odstartovat.
15.07.2009 20:30 (ah)
Začal další pokus o start. Raketoplán je už plně natankován pohonnými látkami a posádka před chvílí dorazila na rampu.
14.07.2009 01:10 (ah)
Oficiálně bylo rozhodnuto učinit další pokus o start až 16.7.2009 v 00:03 SELČ. Předpověď počasí dává 60% šanci na vyhovující podmínky. V mezidobí bude také opraven odchlíplý Tyvek překryt jedné z RCS trysek v přední části raketoplánu (k tomu je třeba k raketoplánu přisunout servisní strukturu RSS).
14.07.2009 00:50 (ah)
Další možnosti startu jsou 15.7. v 00:25 SELČ nebo 16.7. v 00:03 SELČ.
14.07.2009 00:40 (ah)
Odpočítávání opět doběhlo do T-9 minut a pak musel být start opět odvolán a odložen kvůli bouřkám v okolí KSC.
13.07.2009 22:25 (ah)
Tankování nádrže ET bylo úspěšně dokončeno a také všichni členové posádky už zaujali svá místa v raketoplánu. Probíhají testy spejení s řídicím střediskem. V okolí kosmodromu je opět poměrně dost bouřek a bude opravdu velké štěstí pokud se žádná z nich nepřiblíží natolik, aby znemožnila start. Odpočítávání ale zatím pokračuje.
13.07.2009 16:20 (ah)
V pondělí 13.7. se rozeběhl další pokus o start STS-127 přesto, že předpověď počasí dává jen 40% šanci na dobré podmínky. Bylo zahájeno tankování nádrže ET.
13.07.2009 01:04 (ah)
Bouřky se nakonec přiblížily příliš blízko ke KSC a start musel být kvůli tomu opět odvolán a odložen o další den. Další možnost startu je 14.7.2009 v 00:51:24 SELČ.
12.07.2009 23:00 (ah)
Všech 7 kosmonautů je na svých místech v raketoplánu a proběhly už i kontroly komunikace s řídicím střediskem. Odpočítávání dále běží. Předpověď počasí dává stále 70% naději na start, ale jsou ještě obavy z možných bouřek v okolí kosmodromu.
12.07.2009 22:00 (ah)
Posádka už je na rampě a její jednotliví členové postupně nastupují do raketoplánu. Posádku STS-127 vede zkušený Mark Polansky (v kosmu byl již dvakrát) a pilotem je nováček Douglas Hurley. Letovými specialisty jsou veterán David Wolf (byl třikrát v kosmu), nováčci Christopher Cassidy a Thomas Marshburn, kanadská astronautka Julie Payetteová (má za sebou už také jeden let americkým raketoplánem) a Timothy Kopra, který zůstane na ISS místo japonského kosmonauta Koichiho Wakaty, který se při STS-127 vrátí na Zemi.
12.07.2009 21:25 (ah)
Sedmičlenná posádka STS-127 si oblékla oranžové skafandry a právě odjíždí z budovy O&C (Operation & Checkout) na rampu 39A.
12.07.2009 18:50 (ah)
Vnější nádrž ET raketoplánu byla naplněna kapalným kyslíkem a kapalným vodíkem a je v módu "stabilního doplňování" odpařeného kyslíku a vodíku. Źádný únik plynného vodíku dnes nebyl zaznamenán. Přípravy ke startu tedy úspěšně pokračují.
12.07.2009 15:15 (ah)
Po zhodnocení aktuálního stavu počasí bylo rozhodnuto pokračovat v přípravách na start a zahájit plnění nádrže ET pohonnými látkami.
11.07.2009 19:00 (ah)
Odpočítávání probíhalo dobře až do doby krátce před začátkem plnění externí nádrže ET kapalným kyslíkem a kapalným vodíkem. V té době ale přišla do oblasti kosmodromu bouřka a několik blesků udeřilo i v bezprostřední blízkosti startovací rampy LC-39A. Start byl z toho důvodu odložen o 24 hodin, aby technici měli čas prověřit všechny systémy rampy. Nový termín startu je 12.7.2009 ve 23:13.55 UT (13.7.2009 v 01:13:55 SELČ). Předpověď počasí je tentokrát lepší a dává 70% šanci na vyhovující podmínky pro start.
09.07.2009 09:00 (ah)
Odpočítávání k novému pokusu o start bylo zahájeno 9.7.2009 v 04:00 SELČ. Předpověď počasí ale zatím není moc dobrá (jen 40% šance na vyhovující podmínky pro start, obavy jsou z letních bouřek).
02.07.2009 21:45 (ah)
Ve středu 1.7.2009 proběhlo testovací tankování nádrže ET pro STS-127 a dopadlo dobře. Po natankování kapalným kyslíkem a kapalným vodíkem byla v okolí nádrže ET naměřena maximální koncentrace plynného vodíku jen 12 ppm (12 částic v milionu), zatímco při obou předchozích pokusech o start koncentrace vodíku přesáhla 60000 ppm (6%). Limit je 40000 ppm (4%). Vypadá to, že pravá příčina úniků vodíku byla nalezena (nesouosost desky s otvorem uzávěru vodíku v ET) a odstraněna (výměna za ohebnejší uzávěr a instalace dodatečných vyrovnávacích "podložek"). Start STS-127 byl zatím potvrzen na 11.7.2009 ve 23:39 UT (u nás už bude 12.7.2009 v 01:39 SELČ).
17.06.2009 08:00 (ah)
Nové odpočítávání doběhlo až ke konci plnění externí nádrže ET a pak se opět projevila stejná závada jako před několika dny, tedy únik plynného vodíku poblíž vyústění k pozemnímu odsávacímu zařízení. Start musel být opět zrušen a odložen, tentokrát až na noc z 11. na 12.7.2009.
15.06.2009 21:00 (ah)
Po zhodnocení průběhu oprav GUCP bylo rozhodnuto, že druhý pokus o start STS-127 se uskuteční ve středu 17.6.2009 v 11:40:50 SELČ. Odpočítávání se znovu rozeběhne 16.6.2009 v 19:15 SELČ od stavu T-11 hodin. Předpověď počasí na 17.6. je zatím vyhovující na 80%.
13.06.2009 09:00 (ah)
Odpočítávání doběhlo až do fáze plnění externí nádrže ET (External Tank), ale pak bylo zastaveno, protože se objevila závada na spoji GUCP (Ground Umbilical Carrier Plate) mezi ET a pozemním odsávacím potrubím. Start musel být odložen nejméně na středu 17.06.2009.
12.06.2009 20:45 (ah)
Odpočítávání zatím probíhá dobře. Byla už i odsunuta obslužná věž RSS (Rotating Service Structure) a odhalila tak raketoplán na rampě v celé jeho kráse. Předpověď počasí zůstává dobrá (90% O.K.).
10.06.2009 20:00 (ah)
Dne 10.6.2009 v 15:00 SELČ se rozeběhlo odpočítávání ke startu raketoplánu Endeavour STS-127. Hlavním cílem tohoto letu k ISS je doprava a montáž posledního dílu japonské laboratoře Kibo - JEM EF (Japanese Experiment Module Exposed Facility) a také dočasné připojení japonského bloku ELM-ES (Experiment Logistics Module - Exposed Section). Dalším úkolem je částečná výměna posádky na ISS, kde Kopra vystřídá Wakatu v rámci dlouhodobé Expedice 20. V rámci mise STS-127 se také uskuteční celkem 5 výstupů do kosmu (EVA). Během nich kosmonauti vymění 6 bloků baterií v nosníku ITS-P6 (nové baterie přiveze raketoplán v nákladovém prostoru a staré baterie budou dopraveny na Zemi), na plošinu ESP-3 (External Stowage Platform-3) uskladní dovezená zařízení LDU (Linear Drive Unit), PM-2 (Pump Module-2) a SGANT (Space to Ground Antennae). Z nákladového prostoru raketoplánu budou také vypuštěna pouzdra DRAGONSAT a ANDE-2 obsahující každý několik menších družic.

Start je naplánován na sobotu 13.6.2009 kolem 13:17 SELČ. Předpověď počasí pro kosmodrom KSC na Floridě zatím dává 90% šanci na vyhovující podmínky pro vzlet.

Pokud není uvedeno jinak, jsou použité fotografie z NASA (viz. Using NASA Imagery) a dalších volně přístupných zdrojů.