|
Klimatizace
Má za úkol udržovat v lodi předepsanou teplotu a relativní vlhkost
vzduchu. Z obytných prostor jde vzduch do výměníku tepla, kde se ochlazuje.
Přebytečná vlhkost kondezuje a odsává se. Část ochlazeného vzduchu se ohřívá
průchodem kolem vnitřního elektronického vybavení lodi a potom se mísí
s chladným vzduchem na požadovanou teplotu (kolem 20 °C).
Regulace tlaku
V důsledku netěsností uniká atmosféra pomalu do okolního prostoru a
musí se proto neustále doplňovat ze zásob. V případě havárie (např.
proražení stěny) musí být regulační systém schopen dodávat vzduch takovou
rychlostí, aby se udržel tlak nezbytný k životu po dobu potřebnou k oblečení
skafandrů. Zásobní plyn je skladován buď v lahvích pod vysokým tlakem (10
až 20 MPa), nebo zkapalněný při velmi nízké teplotě v Dewarových nádobách.
Chemické složení atmosféry
V současných kosmických lodích a stanicích (raketoplán,
Sojuz,
Mir) se používá atmosféra
o normálním složení (76 % dusíku, 23 % kyslíku) za tlaku zhruba 100
kPa.
Američané užívali v lodích Mercury,
Gemini
a Apolločistý kyslík
pod tlakem 35 kPa. Na Skylabu
byla směs 74 % kyslíku a 26 % dusíku pod tlakem 33 až 35 kPa. Výhodou atmosféry
bohaté na kyslík je nižší tlak a tedy lehčí konstrukce stěn kosmické lodi.
Nevýhodou je to, že dlouhodobý pobyt v takovém ovzduší může působit fyziologické
obtíže.
Posádka také vydechuje oxid uhličitý (CO2), který je třeba
odstraňovat. Nejčastěji se k tomuto účelu užívá hydroxid lithný (LiOH),
který váže CO2 ve formě uhličitanu. Někdy se používá i peroxid
barnatý (BaO2), který navíc uvolňuje kyslík.
Zásobování potravinami a pitnou
vodou
Zásoby potravin (v dehydratovaném, mraženém, nebo konzervovaném
stavu) a pitné vody se vozí ze Země. Voda vyrobená v palivových
článcích a voda zkondenzovaná z ovzduší se používá jako užitková (hygiena,
chlazení, ...).