|
Motory na kapalné pohonné látky (KPL) [Článek: Raketové motory typu aerospike nejsou zapomenuty (lek)] | |
Princip: | pohonné hmoty se dopravují do spalovací komory a tam hoří |
Výhody: | vysoký specifický impuls (2500-4000N.s/kg) a tah, možnost řízení velikosti tahu, možnost restartu |
Nevýhody: | vysoká složitost, nižší spolehlivost |
Použití: | univerzální, pro všeobecné účely |
Motory na tuhé pohonné látky (TPL) | |
Princip: | pohonné hmoty jsou uloženy ve spalovací komoře a tam hoří |
Výhody: | vysoká spolehlivost, vysoký tah, jednoduchost, nižší cena, okamžitá připravenost k použití |
Nevýhody: | nemožnost řízení velikosti tahu, nižší specifický impuls (1500-2500 N.s/kg), vyšší vlastní hmotnost |
Použití: | urychlovací (startovní) motory, levné pohonné jednotky |
Hybridní raketové motory | |
Princip: | ve spalovací komoře je tuhá složka a kapalná se tam dopravuje z nádrže |
Výhody: | vysoký specifický impuls (až 4500 N.s/kg) a výkon, možnost řízení velikosti tahu, možnost restartu |
Nevýhody: | vyšší vlastní hmotnost |
Použití: | zatím jen pro suborbitální nosiče |
Fyzikální druhy pohonu
využívají k pohonu energii stlačeného plynu, elektrickou, jadernou nebo jinou.
Motory na stlačený plyn | |
Princip: | stlačený plyn se vypouští z tlakové nádoby do trysky přes ventil |
Výhody: | jednoduchost, spolehlivost, možnost řízení velikosti tahu, možnost restartu |
Nevýhody: | malý specifický impuls (600-2000 N.s/kg) |
Použití: | orientační a stabilizační motory |
Motory elektrotermální | |
Princip: | pracovní látka je elektricky ohřívána na vysokou teplotu a uniká tryskou ven |
Výhody: | vysoký specifický impuls (10000-35000 N.s/kg), relativní jednoduchost, možnost řízení tahu, restartovatelnost |
Nevýhody: | vysoká spotřeba elektrické energie |
Použití: | zatím nepoužity |
Motory iontové | |
Princip: | pracovní látka je ionizována a urychlena z trysky elektrostatickým polem |
Výhody: | velmi vysoký specifický impuls (30000-300000 N.s/kg) |
Nevýhody: | velmi malý tah, fungují jen ve vzduchoprázdnu |
Použití: | orientační a stabilizační motory, experimentálně pohon sond |
Motory jaderné (nukleární, atomové) [Článek: Stručná historie jaderných raketových motorů (lek)] | |
Princip: | pracovní látka se ohřívá v atomovém reaktoru a vytéká tryskou ven |
Výhody: | vysoký specifický impuls (8000 N.s/kg) |
Nevýhody: | vysoké výrobní náklady, nebezpečí radioaktivního zamoření |
Použití: | zatím v praxi nepoužity |
Motory fotonové | |
Princip: | soustředěný tok fotonů (světlo) vyvolává tah |
Výhody: | vysoký specifický impuls (300000 N.s/kg)[pro sluneční plachetnici nekonečný] |
Nevýhody: | neznáme efektivní způsob vytváření světla (umíme pouze využít slunečního světla u sluneční plachetnice), velmi malý tah |
Použití: | zatím nepoužity |
[ Obsah | Základy | Aerospike | JRM | Stručná historie JRM | Fyzikální pohony | Sluneční plachetnice ]