|
Časopis Letectví + kosmonautika č.6/1965
Podle zpráv NASA a dalších podkladů zpracovali ing.R.Vašíček a M.Hrůzová
Fotografie a nákresy k článku: Snímky: NASA a archív
Základní myšlenka - přistání na vodu - měla několik variant, postupně zdokonalovaných v souladu s vývojem celého projektu a na základě zkušeností z každého letu.
Přistávací
manévr měl umožnit bezpečný návrat kosmonauta za jakékoli situace. Vzhledem
k možnostem různých komplikací, k nimž mohlo dojít jak při startu nosné rakety
a před uvedením kabiny na oběžnou dráhu, tak za kosmického letu, byla rozdělena
přistání v různých fázích letu a přistávací oblasti do pěti kategorií.
Předpokládalo se, že kdyby selhal po startu nosný systém, přistála by kabina v tzv. poruchové přistávací zóně (1. kategorie) o poloměru asi 20 km od místa startu. Při jakékoli poruše, k níž by došlo po vypuštění nosné rakety, ale ještě před uvedením kabiny na oběžnou dráhu, měla kabina přistát v “předběžné poruchové přistávací zóně" (2. kategorie). Další kategorie zahrnovala předem vybrané plochy, na nichž mohla přistát kabina uvedená na oběžnou dráhu. Probíhal-li let normálně, přistávala kabina na některé z tzv. primárních ploch (4. kategorie). Poslední kategorií byla “havarijní" přistání na kterémkoli místě ležícím pod oběžnou dráhou kabiny; podle možnosti měli však kosmonauti v těchto případech přistávat v určených “havarijních přistávacích zónách".
Zajištění
přistávacích ploch loďmi, letadly a personálem záviselo na stupni pravděpodobnosti
přistání kabiny v jednotlivých oblastech. Je pochopitelné, že nejlépe byly zajištěny
primární plochy. V ostatních oblastech bylo sice soustředěno méně záchranných
prostředků, jejich počet byl však přesto přiměřený pravděpodobnosti přistání
kabiny. Přistávací plochy bylo možno dokonale zajistit pouze ve spolupráci s
ministerstvem obrany, které dalo k dispozici - kromě lodí a letadel (jejichž
posádky byly pro tyto akce zvlášť vyškoleny) - také různé speciální prostředky.
V první fázi záchranných operací se určoval prostor přistání kabiny. V průběhu přistávacího manévru informovalo hlavní kontrolní středisko rádiem záchranné jednotky rozmístěné v příslušné oblasti o předpokládaném bodu přistání, k němuž se současně začala přibližovat letadla (vybavená radiolokátory o vysokém výkonu) hlídkující v prostoru sestupu kabiny nebo vyslaná z blízkých základen. Vizuální hledání kabiny bylo usnadněno intenzívním zabarvením hladiny v místě dopadu (barvivem vypouštěným z kabiny) nebo - v noci - světelnými signály (na kabině byl umístěn dosti silný světelný zdroj - jakýsi malý maják).
V těch případech, kdy hlavní kontrolní středisko nemohlo přesně určit bod přistání, určovaly jej s dostatečnou přesností další kontrolní stanice, rozmístěné v různých zeměpisných šířkách a délkách. Se soustavným průzkumem ploch, na nichž by kabina mohla přistát, se počítalo pouze pro případ, že by ani tyto stanice nebyly schopny poskytnout spolehlivé informace o bodu přistání.
Další
fází operace bylo “vylovení" kabiny - buď vrtulníkem, nebo lodí. Zpočátku
se předpokládalo, že nejvhodnějším prostředkem bude vrtulník, který by vylovil
kabinu s kosmonautem a dopravil ji na palubu doprovodné lodi. Zkušenosti však
ukázaly, že tento způsob je velice obtížný a riskantní. Tak např. při druhém
letu po balistické dráze (MR 4 - Grissom) se sice podařilo zachytit kabinu na
hák nosného systému - což je i při mírně zvlněné hladině velmi obtížné - ale
vrtulník ji nemohl zdvihnout, protože byla už částečně naplněna vodou. Kromě
toho byly vrtulníky k dispozici pouze v nejexponovanějších přistávacích oblastech;
v ostatních, kde byla pravděpodobnost přistání menší, hlídkovaly lodě vybavené
zvlášť upraveným zdvihacím zařízením.
Potíže se záchranou kabiny pomohly odstranit kruhové nafukovací “límce", které zvyšovaly schopnost kabin udržet se na hladině i za velmi ztížených podmínek.
Jakmile
bylo přesně zjištěno místo přistání, dopravil tam vrtulník nebo letadlo “žabí
muže", kteří připojili ke kabině “límec" a tím ji dokonale zajistili
proti potopení. Kosmonaut buď vystoupil z kabiny a odlétl vrtulníkem, nebo zůstal
v kabině do té doby než ji vzala na palubu některá z hlídkových lodí. Bezprostředně
potom byly urychleně odeslány veškeré letové záznamy hlavnímu kontrolnímu středisku.
Po první poletové prohlídce - na palubě lodi — dopravilo transportní letadlo
kabinu na Kennedyho mys, kde následovala druhá, velmi důkladná poletová prohlídka.
V plánech záchranných akcí v tzv. poruchových a havarijních přistávacích oblastech se počítalo s akcemi parašutistů co možná nejdříve po určení místa přistání kabiny; parašutisté vybavení lehkou potápěčskou výzbrojí měli zajistit kabinu proti potopení a popř. poskytnout kosmonautovi první pomoc. Kdyby parašutisté nemohli z jakýchkoli důvodů seskočit, nebo kdyby kabinu objevilo letadlo, které nemělo na palubě parašutisty, měli letci alespoň shodit speciální boji s vysílačem signalizujícím polohu kabiny.
Poslední kosmický let programu Mercury byl zajištěn podobně jako většina předchozích. Před startem byla uvedena do plné pohotovosti zvláštní skupina - složená z lékařů, raketových odborníků a požárníků ve speciálních vozidlech - která měla zasáhnout, kdyby byl kosmonaut nucen opustit kabinu pro poruchu nosného systému. Další záchranné skupiny, jejichž úkolem bylo okamžitě zakročit, kdyby došlo k jakékoli závadě nebo havárii nosné rakety bezprostředně před startem nebo v jeho počáteční fázi, byly rozmístěny v prostoru kolem startovací plochy. Vzhledem k členitosti terénu v okolí Kennedyho mysu a blízkosti moře, byly v pohotovosti i vrtulníky, obojživelná vozidla a záchranné lodě v pobřežních vodách. Na startovací ploše se zjišťovala rychlost a směr větru v různých výškách, vypočítávaly se souřadnice míst eventuálních havarijních přistání a na základě těchto údajů se rozhodovalo o rozmístění záchranných jednotek.
Pro případ havarijního přistání se počítalo s plochami rozloženými pod oběžnou dráhou tak, aby kabina letěla nad některou z těchto ploch přibližně každých 100 minut. Záchranné jednotky, rozptýlené v havarijních přistávacích zónách, mohly poskytnout kosmonautovi pomoc za tři až devět hodin po přistání; v průběhu letu se přemisťovaly, podle pokynů hlavního kontrolního střediska, v jednotlivých oblastech z jedné plochy na druhou. Hlavní kontrolní středisko oznamovalo při každém oběhu bude-li let pokračovat, nebo jestli skončí.
Pro
normální přistání byly vybrány celkem čtyři tzv. primární plochy, dvě v Atlantickém
a dvě v Tichém oceánu. V těchto oblastech hlídkovalo - kromě vrtulníků z letadlových
lodí - celkem 23 lodí a 44 letadel (12 lodí a 26 letadel v Atlantiku, 11 lodí
a 18 letadel v Tichém oceánu). Na pozemních leteckých základnách v těchto oblastech
bylo v pohotovosti ještě 66 dalších letadel, pro případ, že by kabina přistála
na jakémkoli jiném místě pod oběžnou dráhou. Typickou záchrannou jednotku tvořila
2 až 3 letadla velkého doletu s parašutisty na palubě. Všechny záchranné jednotky
udržovaly rádiové spojení s hlavním kontrolním střediskem na Kennedyho mysu.
Kosmická kabina “Faith 7" s kosmonautem L. G. Cooperem přistála 7,5 km
od letadlové lodi “Kearsarge", která hlídkovala uprostřed primární přistávací
plochy v Tichém oceánu, asi 130 km východně od ostrova Midway. Loď navázala
rádiové spojení s kabinou a její posádka sledovala sestup kabiny. Vrtulníky
startovaly ještě než kabina přistála a vysadily “žabí muže", kteří ji okamžitě
zajistili proti potopení nafukovacím “límcem". Pak byla kabina vyzdvižena
na palubu “Kearsarge" . . .
----------------------------------------------
Přepis článku : M.Filip, 25.4.2005
[ Obsah | Pilotované lety | Mercury ]