|
M.označení | Start | Přistání | Délka letu | Poznámka |
---|---|---|---|---|
1976-100A | 14.10.1976 | 16.10.1976 | 2d 0h07m | nesp.se Saljutem 5 |
Kosmická loď odstartovala v 18.40 SEČ. Ve 23.55 SEČ provedla posádka první korekci dráhy. Druhý den letu, který začal pro posádku kolem poledne, přešla loď na výchozí dráhu 51,58°, 89,60 min., 246 - 269 km pro přibližování ke stanici Saljut 5. V 19.58 SEČ zapojila posádka systém automatického přibližování, ale na palubní desce se objevila indikace závady v systému. Posádka informovala o nenadálé situaci řídicí středisko a v dalším manévrování nepokračovala. Během zbytku pracovního dne (do 01.00 SEČ dne 16.10.) se posádka několikrát pokusila uvést systém do provozu, ale marně. Po dobu odpočinku posádky pokračovaly ve středisku rozbory závady, až nakonec se dospělo k závěru, že ji nelze odstranit. Proto posádka transportní lodi dostala pokyn k návratu na Zemi, který byl zahájen zapálením brzdícího motoru 16.10. v 18.02 SEČ nad jižním Atlantikem.
Sestupová kabina s kosmonauty přistála v 18.46 SEČ na hladině jezera Tengiz asi 140 km JV od města Arkalyk. Venku byla noc, krátce po 23. hodině místního času, a mráz kolem -20 °C, vál silný vítr a hustě sněžilo. Kabina dopadla asi 8 km od břehu jezera (rozloha 1590 km2) a prorazila led. Kosmonauti podle předpisů odstřelili padák, voda z jezera však způsobila zkrat v kontaktech odkrytého padákového otvoru a došlo tak k uvolnění záložního padáku, který nasákl vodou a otočil kabinu na bok. Protože zamrzly oba odvzdušňovací ventily, hrozilo kosmonautům zadušení. Rovněž rádiové spojení bylo mimo provoz, protože antény lodi byly pod vodou. Záchranným skupinám se podařilo objevit kabinu s posádkou až pozdě v noci, protože nad jezerem ležela hustá mlha a bylo nutno se snést s pátracími vrtulníky do výšky pouhých čtyř až pěti metrů. Až po šesti hodinách, kdy už začínalo svítat se podařilo potápěčům zaháknout lana a za pomoci vrtulníku Mi-8 dovléci kabinu ke břehu.
[ Obsah | Pilotované lety | Sojuz ]