Obsah > Aktuality > Články > Le Bourget 99


Daniel Lazecký (e-mail: SpaceDaniel@post.cz)

Událost týkající se letectví a kosmonautiky, která se opakuje jednou za dva roky. Jde o velkolepou výstavu a také jedinečnou podívanou na kterou se hned tak nezapomíná. Výstava, která representuje snad vše co se v dané oblasti hlavně v letectví presentovat dá. Kdo v branži leteckého průmyslu chce něco znamenat měl by zde vystavovat. Zasvěcení čtenáři se již asi dovtípili o čem bude řeč. Ti z vás ,kteří nejednou zatoužili si zalétat ,mne pochopí a nechají se trochu unést psaným slovem. Svým způsobem přiblížím francouzskou výstavu, konanou na letišti v Paříži-přesněji v Le Bourget. Osobně si myslím ,že těm kteří měli možnost tuto výstavu navštívit nesdělím nic nového a jen se shodnou s mými nabytými dojmy z první návštěvy výstavy tohoto formátu.

Po dosti únavné a vyčerpávající cestě autobusem staršího data výroby zn.KAROSA jsme konečně dojeli do Paříže. V celkovém počtu dvou takovýchto autobusů vypravených z Prahy, jsme se na náměstí Concorde rozdělili na jakousi většinu a menšinu. Skupina početnější se rozhodla utratit své franky v prostředí středu Paříže. Nedivím se jim ,vždyť každý má své zájmy a příležitost navštívit spousty malebných kaváren,muzeí a zákoutí v okolí Aifelovy věže je velice lákavá. Já se svým kolegou jsme se do Francie vyrazili spíše účelově a tak jsme se zařadili do menšiny cca 8 lidí,kteří vyrazili za specifickým cílem navštívit a patřičně si také užit aero-kosmický salon a show na letišti Le Bourget 99. Popravdě řečeno , z tohoto množství lidí , kteří hned první den zájezdu navštívili výstavu ,jsme s mým kolegou byli asi jediní, kteří se zajímají o pilotovanou kosmonautiku . Nutno však také dodat, že i letectví jako takové je velmi zajímavý směr, který se může ubírat nejeden zájem nadšence. Jedná se pak o koníček, který nejednou přerůstá v jakousi opojnou drogu. Rozutekli jsme se tedy po výstavišti obdivovat nejmodernější techniku v oblasti letectví a kosmonautiky. Vyzbrojeni videokamerami a fotoaparáty jsme se museli nejdříve u vstupní brány zaregistrovat. A v tu chvíli si člověk vybaví legračně v podvědomí registraci u nás v práci, jen s tím rozdílem,že zde v našem případě nejdeme do práce......Každý z účastníků výstavy dostal velmi obsáhlý formulář, který musel čitelně vyplnit. Na základě vyplněných údajů jsme ve spořádané řadě různě hovořících lidí planety obdrželi zafoliované navštívenky a vstupenku opravnující náš pohyb po letišti kdekoliv mimo startovací dráhy letiště. V den,kdy jsme navštívili poprvé výstaviště ,spadal tento ještě do tzv.návštěvnických dnů pro odbornou veřejnost. To znamená,že vstupenka nám ztenčila naše peněženky o 150 franků. Ne,nesmíte to stále přepočítávat svou českou maličkostí...jinak se spojení s cca 35st celsia na sluníčku snadno dochází ke kolapsu. Průchodem přes koridor se ze zafoliované navštívenky uvolní Vaše zaregistrování vstupu na výstaviště.......jak jednoduché ,že. Nikým obtěžování a omezováni a tedy zcela volní pohybu jsme vyrazili do víru událostí na Le Bourget.

A bylo vskutku na co se dívat. Hned po ujití několika kroků se naskytl velmi zajímavý pohled. U vchodu pro odborníky dominoval ruský raketový nosič ANKARA v celé své kráse. Svou přítomností raketa tvořila upoutávku Ruské kosmické agentury RKA. Ankara je tzv. komerční raketa-nosič pro vynesení určitých užitečných zatížení v podobě družic a jiných zařízení na přání zájemců. Jde o celou řadu těchto nosičů stejného názvu, a tu kterou na Le Bourget bylo vidět patří mezi tzv. základní verzi, která bude schopna vynést na nízkou oběžnou dráhu 1,5-1,7 tuny nákladu. Pěkně natřená se ve vztyčené poloze jakoby chystala na start . Ve spodní části vystavovatelé zanechali otevřený pohled do motorového prostoru . Bylo možno vidět splet trubek ,vstřikovacích čerpadel, turbo-dmychadlové ústrojí a palivové nádrže. Tento pohled jsem viděl vždy jen pouze v knížkách a nyní poprvé na vlastní oči. Musím přiznat,že mi ještě nyní leží v hlavě otázka-jak to vlastně vše funguje a létá, nicméně je tomu tak …. Čas ubíhal a my jsme s kolegou nechtěli zatuhnout pouze u ANKARY -další pavilon byl hned vedle.

RKA-Ruská kosmická agentura -zde jsme si důkladně pohovořili s vedoucím tzv. Public Relations.,resp. se zástupkyní. Z vedeného rozhovoru jsme se dověděli například ,že program kosmického raketoplánu BURAN je již definitivně cca 3 roky ukončen a v současné době se vše prodává. Tedy pokud na to máte, můžete si koupit poslední špičku technologie kosmického průmyslu se značkou sdělano v SSSR. Konkrétně na prodej jsou dva raketoplány řady BOR a jeden letuschopný prototyp Buranu vybavený speciální sadou motorů. Bližší informace se lze dovědět také na síti Internet. Já a můj kolega jsme svorně konstatovali , že nám nabídka koupě raketoplánu sice lichotí ,ale v tomto případě bychom se museli upsat peklu. Pro trvalejší a nostalgickou vzpomínku ,která má tu výhodu,že se také vejde do panelového bytu jsme si koupili alespon fragment dlaždice tepelné ochrany raketoplánu Buran. Pro zajímavost jeden raketoplán z pověstné flotily toho jména skončil v Gorkého parku v Moskvě jako turistická atrakce /mimochodem velmi rychle se rozpadající/. Když slyšíte takovéto zvěsti,uvědomíte si jak jsou věci pomíjivé a že skutečný a po mnohé léta opěvovaný potenciál v soutěži o dobytí vesmíru očividně ochabl v důsledku nedostatku financí a všeobecného nezájmu . Podobně má na kahánku také ruský orbitální komplex MIR. Tato přesluhující chlouba ruské kosmonautiky má s největší pravděpodobností své dny na zemské orbitě sečtené. Z vedeného rozhovoru jsme se také dověděli ,že se ruské straně podařilo najít štědrého sponzora ,který byl ochoten přispět částkou cca 148 milionů US.dolarů . Na prvý pohled potěšující zpráva ,ale kompletní rozpočet roční údržby stanice činí asi 260 milionů dolarů. V plánu na záchranu se zvažovalo zde natočit také několik filmů , ale z tohoto záměru rovněž sešlo. Z posledních zpráv je nyní také zřejmé ,že štědrý sponzor se dal slyšet,že odstupuje od svých velkolepých závazků , a své penízky hodlá investovat jinde a s menším rizikem. Poslední prodlužování agónie , a neb jak zachránit stanici měla být uspořádaná peněžní sbírka organizovanou samotnými ruskými kosmonauty. Celkem se k dnešním dnům podařilo vybrat pouze jen asi 4000.-korun. Nezbývá tak tedy doufat v lepší osud,ale na 95 procent bude MIR a kus historie ruské kosmonautiky prostě jednoduše sešrotován. Plány na likvidaci jsou již vyhotoveny, a prvním termínem likvidace se měl stát konec měsíce srpna roku 1999. Dnes je známo další a tedy možné datum zániku,které zasahuje až do března roku 2000. RKA se dle stávajících odhadů /důvody většinou finančního a rozpočtového rázu/ bude silně redukovat na pracovní místa v hlavní organizaci kosmonautiky Ruska s vedoucími funkcemi . Rusko tak tedy bude mít na oběžné dráze pouze moduly nové orbit. Stanice ZARJA a nyní chystaný ZVEZDA. Připomenme si ,že oba moduly tvoří základní stavební kameny stanice ISS. Dále se pak činnost bude ubírat především komerčním směrem, a to hlavně na vypouštění družic různého charakteru,družic dle momentálního stavu nabídky a poptávky-na přání, a doprava materiálu a lidí na a ze stanice ISS.Jednou ze zvažovaných možností komerce a návodem jak udržet ruskou kosmonautiku při životě je prodej patentů z oblasti kosmonautiky ,vynálezů,zbraní a zařízení pro vypouštění-řízení. Samozřejmě zde spadá také školení příslušného personálu na Zemi a výcvik obsluh. Potvrzuje to také fakt z posledních dní,kdy se Čína stala třetí kosmickou velmocí na světě., a to vypuštěním své kosmické lodě velmi podobné ruskému Sojuzu T. Zde je patrná právě přítomnost ruských konstruktérů a odborníků z kosmonautiky ………………………Nyní se veřejně také tají ,že ve Hvězdném městečku u Moskvy prochází intenzívním výcvikem kosmonauti Číny,kteří poté hodlají startovat ze svého území a taktéž na svých nosičích.

Čína je vlastně po stránce kosmonautiky kapitola sama pro sebe. Dnes stejný bezpředmětný styl všeobecného utajování jako kdysi při prvních kosmických letech v bývalém SSSR .Jde o mlžný závoj dezinformace v dnešní době neopodstatněný,nicméně z různých zdrojů lze odhadovat velké ambice do budoucnosti. Zpět na Le Bourget…….Stále při naší snaze dovědět se více o chystaném miniraketoplánu a kosmických loďích velmi podobných ruským Sojuzům , narážíte sice na slušné chování a zdvořilý úsměv, ale je to jen maska. Na výstavě jsme sice dostali několik fotografií nosičů Long March,tedy asi Dlouhý pochod v našem překladu,ale to bylo vše. Poskytnuté informace patřily pak již jen do dávno známých ,a s tímto pocitem jsme se vzdalovali od Čínské expozice k Ukrajinské. Posledním ohlédnutím za stánkem této tajuplné země jsme pořídili na závěr alespoň jeden snímek expozice.

Zde nám vyšli maximálně vstříc po všech stránkách. Musím podotknout ,že tomu tak příznivě napomohla má celkem obstojná ruština. Byli jsme seznámeni se záměry a nynější činností Ukrajiny v kosmickém průmyslu. Stánku očividně dominovaly raketové motory řady RD ve skutečné a modelové velikosti především pro nosiče ZENIT. Jedná se o další komerční záležitost,která se váže na mezinárodní spolupráci. Ukrajinská firma Južnoe a USA Boeing vytvořily uskupení s názvem Sea Launch . Tento název je také názvem tzv. mořského kosmodromu ,který byl vytvořen z vyřazené ropné plošiny. Nyní je tento projekt realizován ,funkční a odzkoušený. Představuje flexibilní kosmodrom ,schopný vypouštět družice a jiný užitečný náklad z tzv. nezávislého území. Zmodernizovaná a upravená bývalá ropná plošina ,zde hraje roli startovacího-palebného postavení. K Sea Launch patří také loď stejného názvu. Ta slouží jako montážní hala,skladiště nosičů,řídící středisko a hotel pro nezbytný personál.

Další zemí, která intenzívně žije kosmickými lety je bezesporu Francie. Kosmonautika se zde usídlila natrvalo prvním úspěšným startem rakety ARIANE. Následující historii pak již píší rakety ARIANE 4 a 5, účast francouzských kosmonautů na kosmických letech na stanici MIR a USA SHUTTLE tedy raketoplán. Francouzi jsou na své úspěchy patřičně hrdí což bylo také zde vidět. Všude se třepetaly statní vlajky,všude byly vidět rakety ARIANE. Pokud jste se dotázali na jakékoliv údaje, rádi se s vámi pobavili i rusky. Samotné výstavě dominovaly ARIANE 1 a 5 ve své skutečné a majestátní velikosti - stojí hned vedle stánku ESA a CNES. U těchto raketových nosičů zjistíte jak perfektní práci musely týmy techniků a výrobců odvést , aby se okna vesmíru otevřela dokořán. Člověk se skutečně vedle nich cítí malý, uvědomíte si tu ohromnost a sílu konstrukce. Stejným dojmem na vás působí také stánek výstavy. Návštěvníci si zde mohli prohlédnout a seznámit se s řezy na motorech Ariane, shlédnout na velkoprostorové obrazovce film o stavbě a přípravě těchto raket k letu. Mimo již zmíněných modelů velmi působivě representoval francouzskou účast precizní velký model budoucí mezinárodní stanice ISS.

ARD na Le Bourget 99 (foto D.Lazecký)Ostatně skutečně perfektních modelů na Le Bourget 99 bylo nespočet. Přesto jsme s kolegou očekávali, že uvidíme něco co již v kosmu bylo. Netrvalo to dlouho a najednou jsme stáli před tělesem, které vesmír navštívilo. Jeho název se ukrývá pod třemi písmeny ARD. Atmoshperic Re-entry Demonstrator. Jde v podstatě o zkušební kabinu-kapsli, která byla pro příležitost svého prvého letu naplněna různými přístroji. Její tvar se až nápadně podobal velitelskému modulu-přistávací kabině APOLLO. Připevněný na přípravku ,který umožnoval pohled dovnitř přes odkryté panely. Velmi zajímavé bylo si také sáhnout na tepelný štít ARD, který nesl zřetelné stopy po otěru atmosféry. Materiál se podobal pemze.

V našem maratónu po výstavišti jsme si nechtěli nechat ujít navštívit také stánek Japonska . Tradiční pohostinnost země vycházejícího slunce byla pro nás sice známá, ale přesto v mnohém překvapující. Milý úsměv,zdvořilost a vystupování vás zcela nadchne. U vstupu do stánku jsme obdrželi celkem praktické vějíře s potiskem NASDA,vhodnost dárku jsme pak vyzkoušeli okamžitě- +28 st.C v hale vás k tomu totiž přinutí. NASDA tak se jmenuje Národní úřad pro letectví a kosmonautiku Japonska. Velmi pěkně a působivě se po expozici procházelo a bylo znát,že Japonsko je další důležitou zemí světa se kterou se musí počítat a která bude mít více jak viditelný podíl na výstavbě orbitální stanice ISS. Opět perfektní modely,videoprezentace a mnoho tiskovin seznamovaly každého návštěvníka o úmyslech a expanzi NASDA. Dominantu tvořily nosiče řady HTV-Transport Vehicle , náznak miniraketoplánu HOPE a JEM. JEM-Japanese Experiment Module-název přetlakového průzkumného modulu pro ISS. Z poskytnutých informací jsme se také dověděli , že japonsko má 5 svých stálých kosmonautů /nyní 5 nově vybraných/ ,kteří velmi efektivně representují svou vlast. Příjemné ovzduší se nám opouštělo jen velmi nerado,ale zbývalo ještě tolik zajímavostí………..

Americký národní pavilon byl tedy další, který jsme navštívili.Očekávali jsme s velký zájmem, že zde bude vystavovat hlavně NASA -tedy pojem v kosmonautice,který netřeba komentovat. NASA je více jak pojem……a symbolizuje v USA a ve světě kosmonautiku stejně tak, jako Ruská Kosmická Agentura RKA. K našemu zklamání jsme však vzápětí zjistili,že zde NASA přímo zastoupena není. Firem ale,které zde zastupovaly USA bylo přesto požehnaně. Jejich činnost lze charakterizovat ,asi jako představu o všem možném a nemožném co v letadlech a raketách existuje a létá. Nápadité expozice,plno pestrých poutačů připomínající návštěvníkům minulost a přítomnost ,spousty reklamních tašek a materiálů, nabízené sladkosti a informace k tomu všemu . To vše zapadá dnes již do klasických podob obdobných akcí,které jsou na úrovni. Je to dobře, návštěvníci se zde cítí skutečně spokojení ,nevázaní a evidentně se zde vše líbilo.

Prvním stánkem USA pavilonu důstojně zabírala firma Hamilton Standart . Leteckým fanouškům není zapotřebí připomínat ,že jde o výrobce špičkových leteckých vrtulí,ale nejen těchto. Jde mimo jiné také o dvorního dodavatele skafandrů pro americké astronauty. Zdaleka nejde o poslední výčet co tato firma dělá pro kosmonautiku USA. Jak je známo , zapojila se svými výrobky i na stavbě ISS, bude tedy dodávat například vodní pumpy,ventilátory klimatizace,recyklátory vody a palubní WC-kadibudky. I zde jsme s kolegou neodolali a na skafandr si sáhli, materiál je k nepopsaní …., a tak zůstal jen silný zážitek ,který zachytila fotografie. Když se alespon pohledem nabažíte , hledáte další dobrodružství ., a tím se stal pro změnu stánek fy BOEING.

Mnohým se patrně vybaví nejznámější letoun BOEING 747, ale tato firma působí silně také na poli kosmonautiky . Je to generální dodavatel ISS pro NASA. Modely vystavovaných nosičů DELTA,mořský kosmodrom Sea Launch ,motorů SSME pro Shuttle, X33a stanice ISS ukazovala na hlavní aktivity této firmy. Mezi exponáty patřily v různých podobách připomínky na rakety Redstone,Thor,Delta a také Apollo . Firma Boeing s velkou a dalo by se napsat také stálou tradicí v kosmickém programu USA měla na Bourget jednu z nejskvělejší expozic. Návštěvníci mohli také získat informace o motorech RS-27A a RS-68 pro rakety DELTA. Boeing byla jednou z hlavních dodavatelů kosmické lodě Apollo , která člověka vynesla na Měsíc. Nyní zajištuje letové operace Shuttle, předstartovní přípravy a údržbu startovacího palebného postavení pro raketoplán. Pod křídly Boeingu se učí létat na trenažérech USA astronauti a přirozeně i piloti. Posledním hitem v řadě aktivit firmy je jak jsme si již napsali úloha subdodavatele stanice ISS.

Čas vymezený pro naší návštěvu se krátil nezadržitelným tempem ke svému konci . Příjemně vyčerpáni jsme se stále dělili o nabyté dojmy , a čekali na příjezd našeho autobusu ,který nás odvezl do hotelu……………

Co říci závěrem ? Nelze zde napsat vše co jsme zde viděli, to by mé psaní bylo na seriál. To se musí vidět na vlastní oči. Zážitek ,který ve vás zůstane se určitě ve vás usídlí natrvalo. Neváhejte, naskytne-li se vám možnost navštívit výstavu Le Bourget v Paříži. Ta další je za dva roky-v roce 2001…….,já pojedu rád a už nyní se nemůžu dočkat.

Daniel Lazecký


Aktualizováno: 14.02.2000

[ Obsah | Novinky v kosmonautice | Články ]


Pokud není uvedeno jinak, jsou použité fotografie z NASA (viz. Using NASA Imagery) a dalších volně přístupných zdrojů.