Aktualizace plánu amerického pilotovaného průzkumu Měsíce
Součástí
americké studie ESAS v roce 2005 byl i návrh tzv. "lunární
architektury", tedy plán konkrétního způsobu pilotovaného průzkumu Měsice.
V září 2007 byla publikována aktualizace tohoto plánu. Hlavními novinkami koncepce
jsou velké obytné moduly a malé přetlakové rovery s dojezdem až 1000 km.
V roce 2006 NASA oslovila více než tisícovku osob z komerční sféry,
z akademických kruhů a 13 mezinárodních kosmických agentur a z těchto konzultací
a diskuzí vznikl seznam 181 potenciálních úkolů, které by lidská posádky
mohla na Měsíci plnit, a také bylo definováno 6 hlavních témat strategie výzkumu
Měsíce (rozšíření lidské civilizace, rozvoj vědeckých znalostí, příprava
na let k Marsu a dál, globální partnerství národů, ekonomický rozvoj, zapojení
veřejnosti). Viz. např. http://www.nasa.gov/mission_pages/exploration/mmb/why_moon.html
.
V roce 2007 byl konkrétní plán pilotovaného průzkumu Měsíce dále upřesňován
tak, aby pokryl co nejvíce definovaných potenciálních úkolů. Jako nejvýhodnější
byla vybrána stavba stálé základny u jižního pólu Měsíce hned na začátku obnoveného
pilotovaného průzkumu. Stavba základny měla probíhat převážně pomocí relativně
malých dílů, dopravovaných na Měsíc při krátkodobých pilotovaných misích. Stavba
byla v plánu rozložena na cca pět roků (2020 - 2024). Viz. např. http://www.aiaa-houston.org/cy0607/event-22feb07/Connolly_AIAA_2-20-07.pdf
(7 MB).
V
září 2007 byly zveřejněny výsledky dalších úvah a vylepšení "lunární architektury".
Viz. AIAA.ESMD.SPACE.2007.pdf
(8 MB). Pro tuto stránku jsem vybral několik nejzajímavějších informací.
Bylo zkoumáno několik možností řešení základny:
s malými obytnými moduly dopravovanými po jednom při několika misích
s malými obytnými moduly dopravenými jedinou nákladní misí
s jediným velkým kompletně vybaveným obytným modulem přistávajícím samostatně
s mobilním landerem
Jako optimální byl zvolen hybridní přístup k možnostem řešení:
využít
elementů střední velikosti (větších, než dříve uvažovaných mini-habů)
postavit základnu i jen ze dvou nebo tří těchto elementů
využít nákladní landery, které jsou nezbytné kvůli robustnosti systému
usnadnit montáž základny pomocí systémů pro přesun nákladů a osob po povrchu
maximalizovat využití všech dovezených zařízení
Bylo konstatováno, že je nezbytné zajistit možnost globální dostupnosti cílů
a pozemního průzkumu na dlouhé vzdálenosti (protože vědecké příležitosti v bezprostředním
okolí základny mohou být brzy vyčerpány).
Pro zajištění mobility na povrchu byly nově navrženy malé, ale agilní přetlakové
rovery s ochranou proti radiaci a vybavené tzv. "suitporty" místo
přechodové komory. Návrh roverů byl optimalizován tak, aby jednotlivé komponenty
mohly být použity i v jiných zařízeních (podvozek, nástavba, kola, motory).
Tyto rovery jsou zřejmě nejzajímavější novinkou aktualizovaného plánu.
Vlastnosti nově navržených přetlakových roverů:
jsou
to malé stroje rozměrově srovnatelné s nepřetlakovými Apollo LRV rovery
určeny pro dva kosmonauty
přizpůsobitelné pro různé úkoly
možnost ovládání z přetlakové kabiny vpředu i z otevřené plošiny vzadu
tzv. "suitport" umožňuje rychlý přestup do skafandrů a zahájení
EVA (do 15 minut)
systém řízení životních podmínek (LSS) podporovaný klimatizačním systémem
skafandrů (PLSS)
vodní led je využit pro ochranu proti radiaci i pro termoregulaci v přetlakové
nástavbě
přestup z roveru do obytného modulu je přetlakový (bez potřeby skafandrů)
základní dojezd 200 km na akumulátory (možnost prodloužení dojezdu až na
1000 km dobíjením ze solárních článků, nebo využitím palivových článků)
předpokládá se použití vždy dvou roverů v páru aby při poruše jednoho roveru
se mohli všichni kosmonauti vrátit na základnu ve zbývajícím roveru
Značnou
změnou proti dosavadním americkým zvyklostem by mohly být tzv. "suitporty",
tedy vlastně hermeticky uzavíratelné uzly na roverech pro externí připojení
skafandrů pro výstup na povrch Měsíce. Kosmonauti by vstupovali do skafandrů
přes otvory pro zádové vaky (podobně jako je tomu u stávajících ruských skafandrů
Orlan) a to by umožnilo vozit skafandry trvale mimo kabinu roveru a přitom přestup
do skafandrů by byl možný přímo z kabiny bez dehermetizace, takže by byl velmi
rychlý. Toto uspořádání také minimalizuje ztráty zásob dýchatelné atmosféry
při výstupech.
Jako
příklad byl pro malé přetlakové rovery se suitporty namodelován sedmidenní výjezd
ze základny do vzdálenosti 450 km se třemi oblastmi EVA.
Oproti koncepci jednoho velkého roveru vychází koncepce dvou menších roverů
výhodněji jak hmotnostně, tak i dojezdem.
Výhody malých přetlakových roverů:
kdykoliv
při EVA možnost návratu do roveru během 20 minut (ochrana proti výtryskům
částic ze Slunce)
omezení problémů vznikajících pobytem kosmonautů ve skafandrech
dobré možnosti pro výživu, pitný režim a toaletu kosmonautů
zvýšení bezpečnosti kosmonautů (kabina roveru slouží jako miniaturní základna)
možnost umístění ergometru pro cvičení v průběhu dlouhých přejezdů
suitporty omezují vnikání prachu do kabiny
dojezd až 1000 km
umožňují kosmonautům pobyt v kabině v lehkém oděvu a přitom výhled jako
při EVA
všechny potřebné senzory a přístroje jsou vždy při ruce
možnost aby na povrch ve skafandru vystoupil jen jeden kosmonaut
možnost přímého přetlakového přestupu z kabiny roveru do obytného modulu
základny nebo do vzletového stupně landeru
využití PLSS skafandrů pro LSS roveru
možnost zjednodušení skafandrů pro EVA (omezením délky EVA díky suitportům)
dva malé přetlakové rovery váží méně než jeden velký rover (pojízdný obytný
modul)
malé rovery mohou být dopraveny na Měsíc brzy, pravděpodobně přímo při pilotovaných
misích
možnost umístění kamer v roveru a na roveru
využití zkušeností s rovery pro budoucí mise na Mars
Bylo zdůrazněno, že landery, obytné moduly a rovery se musí vzájemně doplňovat
a musí fungovat jako systém.
Pro
konstrukci obytných modulů (HABů) byly proto definovány tyto požadavky:
musí mít modulární design
musí přímo obsahovat všechny potřebné systémy (zdroj energie, komunikační
vybavení, systém podpory života, atd.)
mohou operovat samostatně nebo ve spojení s několika jinými moduly
pro kompletní funkce základny musí stačit 3 moduly
mohou být dopravovány na Měsíc nepilotovanými landery
Souhrnný závěr:
aktualizovaný plán vychází z výsledků předchozích studií
podařilo se lépe poznat možnosti výzkumu Měsíce
byla zachována otevřenost architektury
podařilo se pokrýt více definovaných úkolů lunárního výzkumu
nové koncepty budou dále diskutovány a porovnávány v širší komunitě (komerční,
průmyslové, vědecké, mezinárodní)
plán je stále otevřen dalším návrhům na efektivní výzkum
Poznámka
A.H.: Jak je vidět, tak konkrétní plány amerického pilotovaného výzkumu Měsíce
jsou stále v poměrně dynamickém vývoji a určitě se v nejbližších letech máme
na co těšit.
Použité zkratky a pojmy:
NASA = National Aeronautics and Space Administration (Národní úřad pro letectví
a kosmonautiku USA)
ESAS = Exploration Systems Architecture Study (studie pilotovaného výzkumu
USA z roku 2005)
rover = terénní vozidlo
lander = přistávací modul
HAB = Habitation Module (obytný modul)
EVA = Extra Vehicular Activity (činnost ve skafandru mimo kosmickou loď
nebo základnu)
LSS = Life Support System (systém zabezpečení životních podmínek)
PLSS = Portable Life Support System (přenosný systém zabezpečení životních
podmínek) [zádový vak skafandru]