|
Související články: | Poslední Titan 2 (lek) |
Titan 4B - čas odchodu nadešel.... (lek) |
Základem je dvoustupňová balistická raketa Titan, jejíž oba stupně spallovaly oxid dusičitý (N2O4) a Aerozine 50. První stupeň byl vybaven dvoukomorovým motorem XLR-87 (tah 2 x 956 kN), druhý stupeň jednokomorovým XLR-91 (tah 445 kN). Průměr rakety byl 3.1 m.
Titan
2
Samotné balistické rakety se používalo pro vynášení kasmických lodí
typu Gemini o hmotnosti
až 3800 kg. Startovní hmotnost cca 145 tun, délka 30 m. Celkem uskutečněno
15 pokusů o vypuštění, z toho 1 neúspěšný (spolehlivost 93.33%). První
start 08.04.1964, poslední 10.05.1993.
Titan 3A
Tato varianta vznikla přidáním třetího stupně Transtage. Dva motory
AJ-10-138 o tahu 2 x 35.6 kN spalovaly N2O4 a Aerozine
50. Maximání nosnost kolem 2300 kg. Startovní hmotnost cca 160 tun, celková
délka 34.8 m. Ze 4 startů byl jeden neúspěšný (spolehlivost 75%). První
start 02.09.1964, poslední 06.05.1965.
Titan 3B
Jde o základní raketu Titan, upravenou pro přidávání různých třetích
stupňů. Nejčastěji to byl stupeň Agena. Tento typ se používal pro vypouštění
vojenských družic o hmotnosti kolem 3000 kg. Startovní hmotnost cca 150
tun, celková délka 37.3 m. Z 56 startů byly jen 2 neúspěšné (spolehlivost
96.43%). První start 29.07.1966, poslední 17.04.1984.
Titan
3C
Podstatného zvýšení hmotnosti užitečného zatížení bylo dosaženo přidáním
dvou pomocných startovacích motorů UTC-1205-1 na TPL o tahu 2x 5100 kN
k variantě Titan 3A. Nosnost na nízkou dráhu až 11400 kg. Startovní hmotnost
cca 610 tun, celková délka 34.8 m. Celkem uskutečněno 39 pokusů o vypuštění,
z toho 5 neúspěšných (spolehlivost 87.18%). První start 18.06.1965. Poslední
start 06.03.1982.
Titan 3D
Tento typ vznikl z Titanu 3B přidáním pomocných startovacích motorů
(viz. Titan 3C). Ve spojení se stupněm Agena má nosnost až 14000 kg na
nízkou dráhu. Startovní hmotnost cca 600 tun, celková délka 30 m. Celkem
uskutečněno 23 startů, ani jediný nebyl neúspěšný (spolehlivost 100%).
První start 15.06.1971. Poslední start 17.11.1982.
Titan 3E Centaur
Tato varianta vznikla nahražením stupně Transtage v Titanu 3C kyslíkovodíkovým
stupněm Centaur. Má nosnost až 17000 kg na nízkou dráhu, nebo 3000 kg na
dráhu únikovou. Při vypouštění sond ke vzdáleným planetám se přidává další
urychlovací stupeň na TPL. Startovní hmotnost cca 615 tun, celková délka
39.8 m. Celkem uskutečněno 7 pokusů o vypuštění, z toho 1 neúspěšný (spolehlivost
85.71%). První start 12.02.1974. Poslední start 05.09.1977.
Titan 34D
Jde o modifikaci Titanu 3D, vybavenou zvětšenými pomocnými startovacími
motory UA-1206 na TPL o tahu 2 x 5800 kN. Jako vyšších stupňů se používá
sestavy TOS a IUS. Nosnost na nízkou dráhu až 14500 kg. Startovní hmotnost
cca 705 tun, celková délka 41,5 m. Celkem uskutečněno 21 pokusů o vypuštění,
z toho 4 neúspěšné (spolehlivost 87.18%). První start 30.10.1982. Poslední
start 25.09.1992.
Titan 4
Tato raketa byla vyvinuta pro vynášení vojenských nákladů původně určených
pro start raketoplánem (STS). Po katastrofě Challengeru (STS-51L) totiž
USAF odvolalo všechny své další starty na raketoplánu. Základem je raketa
Titan 34, doplněná startovacími motory UA-1207 (původně vyvinutými pro
program vojenské orbitální stanice MOL a po 25 letech dokončenými) a prodlouženým
horním stupněm Centaur G (vyvinutým pro použití v raketoplánu, ale později
z bezpečnostních důvodů na raketoplánu zakázaný). Nosnost na nízkou dráhu
až 17700 kg. Startovní hmotnost cca 865 tun, celková délka 42,4 m. První
start 14.06.1989.
Titan 4B
Varianta rakety Titan 4 s vylepšenými startovacími motory (snížení
počtu segmentů pro dosažení větší bezpečnosti).
[ Obsah | Rakety a kosmodromy ]