2. část Odklad startu a vlastní let sovětského raketoplánu
Druhá část článků z tisku zahrnující období těsně před startem
až do přistání raketoplánu Buran. Tyto články pochází převážně
z deníku Rudé Právo, dále pak Průboj, Mladá Fronta
a Svobodné slovo. Některé původní obrázky jsem nahradil podobnými
barevnými fotografiemi.
[ 31.10.1988 ] Počítač zastavil start Eněrgije
[ 14.11.1988 ] Start 15. listopadu
[ 16.11.1988 ] (původní obrázek startu systému Energija / Buran)
[ 16.11.1988 ] Eněrgija splnila úkol
[ 16.11.1988 ] (další obrázek přistání Buranu s doprovodným letounem)
[ 17.11.1988 ] K úspěšnému letu raketoplánu
[ 17.11.1988 ] Hodnocení letu raketoplánu
[ 08.12.1988 ] Krok do 21. století
31.10.1988 RAKETOPLÁN BURAN VZLÉTNE PO OSLAVÁCH VŘSR
Počítač zastavil start Eněrgije
MOSKVA/PRAHA (Od našich zpravodajů) - Zkušební let
kosmické lodi mnohonásobného použití, raketoplánu Buran a
nosné rakety nové generace Eněrgija byl plánován, jak jsme
již oznámili, na sobotní ráno 29. října. Start však bylo
nutné odložit. Proč? To bylo zčásti uvedeno v televizní
reportáži z kosmodromu Bajkonur a dále to objasňují ve svých
reportážích zpravodajové ústředních sovětských listů, kterí
byli na místě události.
Raketa Eněrgija a také pozemní startovací zařízení jsou
velmi složitý komplex, jebo řízení a sledování není
myslitelné bez výpočetní techniky. Ta také už několik
desítek minut před startem snímá údaje z množství agregátů a
uzlů na raketě, řídicích systémů, mechanismů na pozemních
zařízeních, zabezpečujících start, snímá údaje, analyzuje je
v součinnosti s palubními systémy řízení a především
kontroluje každou odchylku. Jde celkem o stálou kontrolu 140
systémů celého komplexu. V posledních fázích připravenosti
ke startu je celý komplex převeden na automatický režim.
Bezpečnostní okruhy jsou trojnásobně jištěny.
V sobotu probíhalo až do poslední minuty vše normálně.
Teprve 51 sekund před startem byl proces automaticky
přerušen. Automatika totiž zaregistrovala, že plošina pro
havarijní evakuaci posádky, na které je rovněž umístěn
systém zabezpečující přesné nastavení gyroskopů rakety se
neodklonila od rakety na bezpečnou vzdálenost. Jde o
plošinu, která zůstává jako poslední u tělesa raketového
komplexu až do okamžiku těsně před startem. Teprve pečlivá
analýza záznamu elektroniky odhalí, zda se vzdalovala od
komplexu pomaleji, či později. Výpočetní technika u uvedené
plošiny "nebyla spokojena" s kontrolovanými údaji.
V případě, že by se raketa pokusila odpoutat od Země,
zachytila by nepochybně o rameno plošiny.
Není třeba se dohadovat, k čemu by mohlo dojít, nebýt
pečlivého prověřování situace automatikou. Je také stejně
zbytečné celou situaci dramatizovat. Vždyť k takovým
situacím při zkušebních letech, ostatně stejně jako při
všech zkouškách, dochází běžně. Navíc nelze nemít na paměti,
že Eněrgija, nejsilnější nosná raketa světa, zároveň
nejsložitější technický komplex, startuje teprve podruhé.
Pravděpodobnost možných technických odchylek od přesných
startovacích harmonogramů trojnásobně sledovaných
nesmlouvavou elektronikou je tedy vyšší. Nicméně je zřejmé,
že pokud by došlo k havárii, kterou předpokládal počítač, a
proto Eněrgiji "zastavil" šlo by o ztrátu kolem 80 miliónů
dolarů. To je totiž částka, která připadá na start
amerických raketoplánů a je podle sovětských odborníků
přlbližně shodná i se startem nových kosmických lodí
v sovětském programu.
Jak přítomné novináře informoval náčelník Řízení
zkoušek na kosmodromu Bajkonur Vladimír Gudilin, raketa i
raketoplán musí být nyní po předcházejícím vyčerpání paliva
důkladně prohlédnuty, stejně jako celé startovací zařízení.
Vyslovil přesvědčení, že je nutno lidem, kteří poslední
měsíc pracovali s velkým vypětím při přípravě komplexu na
start, dát možnost odpočinku. Aniž by udal přesné datum
startu Eněrgije, naznačil, že by vše mělo proběhnout po
listopadových oslavách VŘSR.
Start 15. listopadu
Kosmonauti V. Titov a
M. Manarov překonali rekord v délce
pobytu na oběžné dráze
MOSKVA (Od našeho zpravodaje) - V úterý 15. listopadu,
v šest hodn ráno moskevského času (tj. ve čtyři hodiny
středoevropského času), má odstartovat univerzální raketový
dopravní kosmický systém Eněrgija s orbitální lodí
mnohonásobného použití, raketoplánem Buran. Bylo to v neděli
oznámeno v Sovětském svazu.
Jak známo, uvedený kosmický systém měl odstartovat 29. října,
avšak 51 sekund před startem byla startovní procedura automaticky
přerušena. Bylo zjištěno, že příčinou závady bylo opožděné odpojení
bloku přístrojů systému automatické orientace od nosné rakety. Poprvé
startovala Eněrgija 15. května 1987. Její předností je univerzální použití.
Stejně jako je nyní k raketě připoután raketoplán Buran, mohou k ní
být připevněny startovní bloky nezbytné k dosažení Měsíce, Marsu
či Venuše. Raketoplán Buran absolvuje připravovaný zkušební let
v bezpilotním režimu. Je konstruován pro dvou až čtyřčlennou posádku,
která, až bude na palubě, může v případě potřeby převzít řízení raketoplánu.
Z bajkonurského kosmodromu včera ráno poprvé
odstartoval sovětský raketoplán Buran.
Telefoto: ČTK
16.11.1988
Eněrgija splnila úkol
Úspěšný start i přistání sovětského raketoplánu Buran
MOSKVA/PRAHA (Od našeho zpravodaje a ČTK) - Ze
sovětského kosmodromu Bajkonur odstartoval v úterý ve
4 hodiny našeho času sovětský raketoplán Buran (Sněžná
bouře), který vynesla na oběžnou dráhu nová víceúčelová
nosná raketa Eněrgija. V 7.25 hodin raketoplán uskutečnil
úspěšné automatické přistání nedaleko kosmodromu.
V posledních hodinách před startem bylo do palivových
nádrží přečerpáno 2000 tun tekutého paliva, které pohání
sérii mohutných motorů. První stupeň rakety má čtyři bloky
motorů, z nichž každý má počáteční tažnou sílu 740 tun.
Druhý stupeň, jemuž odpovídá centrální blok rakety, má čtyři
menší motory o tažné síle 140 tun.
První start raketoplánu se měl uskutečnit 29. října,
avšak automatický kontrolní systém necelou minutu před
spuštěním motorů zastavil předstartovní operace. Příčinou
byla mechanická závada na ploštně
pro nastavení gyroskopů. Zkušební let sovětského raketoplánu
byl bezpilotní a řízen automaticky. Tato kosmická loď nové
generace uskutečnila dva oblety kolem Země a přistála asi 12
kilometrů od startovací rampy.
Přistávací dráhy dlouhé 4500 metrů a široké 84 metrů se
podvozek kosmické lodi dotkl při rychlosti přesahující 300
kilometrů za hodinu.
Pozemní středisko převzalo řízení přistávacich operací
v době, kdy byl stroj zhuba deset kilometrů nad zemí a
vzdálen od přistávací plochy 25 kilometrů. Raketoplán je
vybaven padákovým brzdicím systémem, který posiluje účinnost
brzdicích motorů v okamžiku, kdy se přistávací rychlost
sníží na 50 kilometrů za hodinu.
(Pokračování na str. )
Eněrgija splnila úkol
(Pokračování ze str. 1)
Raketoplán Buran je výsledkem práce stovek sovětských
výzkumných a konstrukčních ústavů. Jeho vývoj trval deset
let. Je dlouhý 38 metrů, výška (u kýlové plochy) 16 metrů,
trup má průměr 5,6 metru, křídla rozpětí 24 metrů a jejich
plocha činí 250 metrů čtverečních. Nákladový prostor má
průměr 4,7 metru a je dlouhý přes 18 metrů. Předpokládá se,
že v budoucnu bude startovat asi čtyřikrát ročně.
Po dvou obězích kolem Země se raketoplán přiblížil
k hustým vrstvám zemské atmosféry. Bezpečnost lodi v této
kritické fázi zajišťoval její povrch z keramických destiček
odolných vůči extrémním teplotám. Funkce raketoplánu opticky
kontroloval stíhací letoun, který doprovázel kosmickou loď
v závěrečné etapě letu, z jeho paluby jsou rovněž televizní
záběry, které jsme mohli sledovat na našich obrazovkách.
Po úspěšné fázi sestupu přešel raketoplán
k přistávacímu manévru, prudce snížil letovou hladinu a
velmi plynule se svým podvozkem dotkl země. Úcinnost
brzdících motorů posilovaly přistávací padáky o ploše 75
čtverečních metrů, které se automaticky otevřely po snížení
přistávací rychlosti z více než 300 kilometrů za hodinu na
50 kilometrů. Při sledování na televizních obrazovkách jsme
mohli ocenit činnost přistávacích systémů Kurs a Glissada,
které bezpečně a "lehce" přivedly na plochu kolos o
hmotnosti 80 tun.
Systém automatického přistání byl nejprve instalován do
dopravního letounu TU 154, který s tímto unikátním zařízením
absolvoval šedesát zkušebních přistání. Prvním sovětským
kosmonautem, který vyzkoušel jeho funkce, byl
Igor Volk.
Nyní je v plném proudu výcvik dalších kosmonautů a ve
výrobních halách v Bajkonuru se montují další raketoplány.
Raketoplán Buran vynesla na oběžnou dráhu kolem Země
mohutná nosná raketa Eněrgija. Jde o univerzální dopravní
systém, poháněný sérií osmi motorů o celkové tažné síle 170
milionů koňských sil. Krátce po startu se boční bloky motvrů
oddělily, ústřední blok, který plnil funkci druhého stupně
rakety, se oddělil později a dopadl do předem určené oblasti
Tichého oceánu. Ve výši 150 kilometrů nad povrchem Země byly
zapnuty motory samého raketoplánu. Loď byla vyvedena na
oběžnou dráhu po 47 minutách letu.
Raketa Eněrgija je schopna vynést na oběžou dráhu
jakýkoli náklad s počáteční hmotností až sto tun. Na oběžnou
dráhu kolem Měsíce může dopravit náklad o váze 32 tun, na
Mars či Venuši o váze 28 tun. Hmotnost celého univerzálního
dopravního komplexu včetně paliva činí 2400 tun.
Úspěšný zkušební let sovětského raketoplánu otevírá
sovětské kosmonautice zcela nové možnosti. Ve spojení
s nosnou raketou Eněrgija a orbitálním kosmickým komplexem
Mir mají sovětští vědci k dispozici ucelený komplex kosmické
techniky, jehož prospěšnost prokáže již blízká budoucnost.
PRAHA (ČTK) - Generální tajemník ÚV KSČ Miloš Jakeš a
prezident ČSSR Gustáv Husák zaslali blahopřejný telegram
generálnímu tajemníkovi ÚV KSSS a předsedovi prezídia
Nejvyššího sovětu SSSR Michailu Gorbačovovi k úspěšnému
uskutečnění letu raketoplánu Buran. Tato událost, praví se
mj. v telegramu, představuje další důležitý krok k mírovému
využití vesmíru pro blaho všeho lidstva.
MOSKVA (ČTK) - Sovětští odborníci ve středu pokračovali
v analýze telemetrických informací zaznamenaných palubními
přístroji raketoplánu Buran při jeho prvním úspěšném letu
v úterý.
Sovětský raketoplán se liší od
amerického mimo jiné
schopností létat bez posádky. V budoucnu to umožní
kosmonautům věnovat podstatně více času vědeckým
experimentům. Jak sdělil předseda Hlavní správy pro vývoj a
využití kosmické techniky pro potřeby národního hospodářství
a vědecký výzkum Alexandr Dunajev, pilotované lety
sovětských víceúlčelových kosmických lodí budou zahájeny po
úplném vyzkoušení všech systémů v automatickém režimu.
V kabině raketoplánu o objemu kolem 70 metrů krychlových
může pracovat dvou až čtyřčlenná posádka. Počítá se také
s šesti místy pro cestující.
Podle stanoveného úkolu může let raketoplánu trvat sedm
až třicet dnů. Konstrukce nové kosmické lodi umožňuje až sto
kosmických letů.
Podle A. Dunajeva Sovětský Svaz staví několik
víceúčelových kosmických lodí, které budou mít na starosti
opravu kosmické techniky na oběžné dráze, dopravu použitých
součástek zpět na Zemi. Za rok se počítá se dvěma až čtyřmi
lety raketoplánu.
Moskva (Od našeho zpravodaje) - V SSSR se staví několik
raketoplánů. Jejich hlavním úkolem je dopravovat do vesmíru
unikátní objekty mimořádné složitosti a náročné na nasazení
robotů, manipulátorů a vysoce kvalifikovanou práci
kosmonautů přímo ve vesmíru. Jiné možnosti využití
raketoplánu jsou při "snášení" drahých kosmických objektů
přímo na Zemi. Řekl to v Moskvě hlavní konstruktér
raketoplánu Buran Jurij Semjonov a zmínil se o "stažení"
stanice Saljut-7
obíhající nyní v zakonzervovaném stavu zeměkouli.
List Pravda věnoval v této souvislosti detailní
pozornost systému Vimpel, který zajišťuje zcela automatické
přistání raketoplánu a svou složitostí představuje významný
úspěch sovětské radioelektroniky.
Generální konstruktér kosmických startovacích zařízení
akademik Vladimír Barmin rovněž informoval, že kromě
speciální přistávací dráhy pro raketoplán umístěné přímo na
kosmodromu se staví další dvě: jedna roste u Simferopolu na
Krymu, další na východě SSSR. Při mimořádných situacích může
raketoplán přistát i na kterémkoliv běžném letišti.
(kd)
Aktualizováno: 02.11.1996
Pokud není uvedeno jinak, jsou použité fotografie z NASA (viz. Using NASA Imagery) a dalších volně přístupných zdrojů.