|
Základní myšlenka projektu spočívá v tom, že před posledním letem starého orbiteru raketoplánu (po uplynutí doby jeho životnosti), by bylo možno orbiter upravit tak, aby posloužil jako orbitální stanice (bez předpokládaného návratu na Zemi).
Úvod
Je faktem, že dlouhodobější pobyt na oběžné dráze je velmi výhodný
pro mnoho výzkumných a technologických úkolů. Orbiter raketoplánu bude
i po svém dosloužení stále schopen letu, ale nebude už schopen zajistit
absolutní bezpečnost při kritických fázích kosmického letu - při startu
a přistání. Pobyt osádky na oběžné dráze nevyvolává tak velké mechanické
zatížení a kritické subsystémy mohou být zálohovány.
Návrh
Smyslem projektu Radegast je prodloužit pobyt raketoplánu na oběžné dráze na
dobu několika měsíců a vytvořit tak orbitální stanici při maximálním využití
vlastních systémů raketoplánu. Některé jeho systémy, např. systém zabezpečení
životních podmínek (dále jen LSS), systém dodávky energie a systém stabilizace,
musí být pro tento účel posíleny. Ostatní systémy mohou zůstat původní a některé
mohou být dokonce na oběžné dráze vyřazeny z provozu (např. aerodynamické řízení,
nebo hlavní motory SSME). Bude zapotřebí jen minimum nových systémů, např. stykovací
modul.
Bez kompromisů musí být zajištěna bezpečnost osádky. Toho je možno dosáhnout
třemi nezávislými LSS - jedním v orbiteru raketoplánu, druhým v modulu laboratoře
Spacelab a třetím (nouzovým) ve stykovacím modulu. Doplňování zásob a výměna
osádky se předpokládá v intervalech 90 - 120 dní pomocí STS.
Výhodou tohoto návrhu je rychlost možné realizace a nícké náklady. Název Radegast
je zkratkou anglických slov "Rapidly Deployed Getaway Station" (rychle vypuštěná
orbitální stanice). Předpokládaná životnost stanice je 1 - 2 roky.
Náklad
Spacelab se zdá být nejvýhodnějším kandidátem na náklad, protože jeho
životnost je podobná orbiteru raketoplánu. V součinnosti s volně létajícími
plošinami (např. Eureka), je potom stanice schopna podporovat tyto oblasti
kosmického výzkumu : kosmická technologie, sluneční fyzika, astronomie,
lékařské výzkumy.
Dodávka el.energie
Pro potřeby orbitální stanice musí být původní systém raketoplánu (sestávající
ze tří palivových článků o celkovém výkonu 7 kW) rozšířen o velké panely
slunečních článků, dodávajících cca 26 kW energie. Důležitým problémem
je část dráhy v zemském stínu. Zde se jeví nejvýhodnější elektolýza vody
na kyslík a vodík, které by pak spalovaly dodatečné palivové články.
Systém zabezpečení životních podmínek (LSS)
Jsou dva základní způsoby posílení stávajícího LSS raketoplánu :
A) Doplnění zásob do stávajícího LSS (drahé na dopravu)
B) Částečně uzavřený LSS (neověřeno)
V této studii je doporučena varianta A) z těchto důvodů :
- počet startů k doplnění zásob je malý (3 - 5)
- měrná cena nákladu na oběžnou dráhu se bude snižovat
- vývojové náklady jsou velmi nízké a stejně tak i vývojová rizika
Konfigurace
Základní dráha stanice by měla být ve výši 400 km (životnost dva roky).
V nákladovém prostoru může být dlouhý modul stanice Spacelab a dvě palety.
Protože hmotnost tohoto nákladu je jen zhruba 11500 kg, stále ještě zbývá
dost nosnosti k vynesení všech rozšiřujících dílů už při prvním startu.
Závěr
Autoři studie věří, že jejich návrh přispěje ke snížení nákladů na
kosmický výzkum. Závěry mohou být využity i v jiných budoucích návrzích
orbitálních stanic.