Obsah > Kosmonauti > Osobnosti > Konstruktéři ostatních zemí

Braun, Wernher von

Braun, W.
Raketový konstruktér
Stát : Německo
Datum narození : 23.03.1912
Místo narození : Wirsitz, Slezko (dnes Wirzysk, PL)
Datum úmrtí : 15.06.1977 (16.06.1977)
Místo úmrtí : Alexandria (Virginia), USA


Wernher von Braun se narodil 23.03.1912 jako syn baronů Magna a Emy von Braun. Jeho otec byl v době prezidenta von Hintenburga ministrem zemědělství. V roce 1930 vstoupil mladý Wernher do institutu technologie v Berlíně, kde pokračoval ve studiu, přičemž úzce spolupracoval s Hermannem Oberthem a členy německé společnosti pro cestování vesmírem při testování primitivních raket.

Braun, W.

V jeho 22 letech označili jeho absolventskou práci za přísně tajnou z vojenských důvodů. Roku 1934 vyvinula německá armáda svou první létající raketu na zkušební základně v Kummersdorfu nedaleko Berlína. V roce 1937 vypustili Němci raketu A3, která dosáhla výšky 1.5 míle a tažné síly 3300 liber, pod Braunovým vedením v novém německém raketovém centru v Penemünde. V2 Byla zde také připravována raketa A4 známá též jako V2.V lednu roku 1943 pod tlakem vojenských nezdarů fürrer rozhodl, že by rakety mohly Německu vyhrát válku. Určil program V2 za věc prvořadého zájmu jak z hlediska pracovníků, tak materiálu. Von Braun a jeho tým se zalekli a věřili že válka skončí dříve než bude raketa připravena k boji. Pohlíželi na ni jako na možný přínos na cestě k Měsíci a planetám, nikoli jako na bojovou zbraň. Vývoj V2 se však neobešel bez nezdarů. Když se vojenské akce chýlily ke konci, přikázal Hitler aby ona strašlivá zbraň V2 přestože byla dosud ve stádiu pokusů byla použita ve vojenských operacích. Počínaje rokem 1944 rakety V2 dštily zkázu na cíle v jihovýchodní Anglii a v nedávno osvobozených oblastech Belgie.

Jak řekl von Braun, "jedinou chybou V2 bylo, že přistávali na nesprávné planetě". Byla připravována i silnější raketa V10, která měla udeřit na New York, Philadelphii a Washington a zajistit Německu světovou nadvládu.

Braun, W.

Počátkem roku 1945 bylo jasné , že se třetí říše blíží k definitivnímu pádu. Jak se rusové přibližovali od východu, rozhodl se von Braun, že musí zachránit své raketové odborníky a cenné záznamy z výzkumu a to tak, že se vzdá američanům. Když byli rusové nablízku, von Braun a jeho kolegové, inženýři a vědci shromáždili svazky záznamů a množství cenného zařízení. S velkým osobním rizikem se nákladním autem a vlakem dostali přes kontrolní stanoviště gestapa a v květnu 1945 se vzdali americkým úřadům v jižním Německu. Von Braun a jeho 120 kolegů se v roce 1945 odebralo do vojenské pevnosti Fort Bliss v Texasu. Mezitím byly části přibližně 100 kusů V2 poslány lodí do White Sands v Novém Mexiku. Američtí vědci a jejich němečtí kolegové opravili a vypustily téměř 70 raket V2. Při průzkumu horních vrstev atmosféry dosáhla jedna V2 114 mil.

V roce 1950 odjel von Braun se svými spolupracovníky do Redstonské zbrojovky v Alabamě. Po mnoho let sloužil jako technický ředitel skupiny pro vývoj řízených střel v armádě spojených států. A od začátku roku 1956 jako ředitel oddělení vývoje armádního úřadu balistických raket. Počátkem padesátých let zahájil von Braun pětadvacetiletou informační kampaň na podporu kosmického výzkumu. V roce 1955 stanul před posluchači akademie generálního štábu ozbrojených sil s neuvěřitelně fantastickými a smělými plány na dobytí vesmíru.

"Dobytí vesmíru je největší technologické vízum doby v níž žijeme. Prvním rozhodným krokem při dobývání kosmu bude umístění předmětu na oběžnou dráhu, kde bude obíhat kolem Země."

Jedním z ranných výtvorů von Brauna a jeho týmu byla raketa Redstone, která 1.2.1958 po neúspěchu projektu Vanguard vynesla v modifikaci nazvané Jupiter C, na oběžnou dráhu první americkou družici Explorer 1.

Braun, W.

Tým odborníků pod Braunovým vedením zkonstruoval rakety které vynesly na oběžnou dráhu první americkou družici, prvního američana a první pozemšťany na Měsíc. Poté v posledních letech života řídil jako viceprezident jedné soukromé firmy stavbu různých družic pro praktické potřeby.




Ésnault-Peltérie, Robert

Letecký konstruktér a teoretik
Stát : Francie
Datum narození : 1881
Místo narození :
Datum úmrtí : 1957


V roce 1908 publikoval svou první práci o použití raket pro výzkum vesmíru. Hlouběji se teorií raketového pohonu zabýval nezávisle na Ciolkovském po roce 1912. Výsledky svého bádání shrnul roku 1928 v práci Průzkum vysoké atmosféry raketami a možnost meziplanetárních cest (L'exploration par fusées de la trés haute atmosphére et la possibilitédes voyages interplanétaires). 1930 - 1935 vydal dvoudílnou encyklopedii kosmických letů Astronautika (L'astronautique), zahrnující i řadu vedlejších vědních oborů (nebeská mechanika, chemie, termodynamika, fyziologie aj.).




Nebel, Rudolf

Letecký konstruktér
Stát : Německo
Datum narození : 1894
Místo narození :


Od roku 1920 se zabýval technikou reaktivního pohonu. Účastnil se vývoje prvních evropských raketových motorů na KPL (kapalný kyslík a benzín). V roce 1930 spoluzakladatel civilní raketové střelnice u Berlína. V roce 1934 na příkaz vojenských úřadů ukončil pokusy s raketami.




Sänger, Eugen

Vědec a konstruktér
Stát : Rakousko
Datum narození : 1905
Místo narození :
Datum úmrtí : 1964


V letech 1930 až 1935 pracoval jako asistent na univerzitě ve Vídni, kde od roku 1932 experimentoval s kapalinovými raketovými motory. Výsledky publikoval roku 1933 v knize Technika raketového letu (Raketen- Flugtechnik). 1936 až 1944 pracoval pro německé vojenské letectvo; rozpracoval přitom myšlenku kosmického raketoplánu. Od r. 1946 pracoval ve francouzském raketovém výzkumu. V letech 1950 až 1952 byl prvním prezidentem IAF. V té době rozvinul v knize Mechanika fotonového pohonu (Zur Mechanik der Photonen-Strahlantriebe) teorii fotonové rakety, kterou navrhl již v roce 1929. 1956 až 1964 byl předsedou západoněmecké Společnosti pro raketovou techniku a kosmonautiku.




Valier, Max

Valier, M.
Raketový konstruktér
Stát : Německo
Datum narození : 1895
Místo narození :
Datum úmrtí : 1930


Byl rakouského původu, pracoval v Německu. Nejdřív jako novinář, potom začal propagovat raketové lety a nakonec se věnoval konstrukci raket. Za finanční pomoci továrníka F. Opela stavěl automobily poháněné prachovými raketovými motory, později i kluzáky a saně. Když získal jiného finančníka. Orientoval se na raketové motory kapalinové. Při jedné zkoušce takového motoru zahynul.





Aktualizováno: 04.09.1997

[ Obsah | Přehled kosmonautů | Osobnosti ]


Pokud není uvedeno jinak, jsou použité fotografie z NASA (viz. Using NASA Imagery) a dalších volně přístupných zdrojů.