|
Minulé
století přineslo velký rozmach raketové techniky využívající chemického pohonu.
Z nových technologií pohonů byly realizovány iontové elektrické motory jako
orientační či pohonné jednotky družic a sond (sonda Deep Space 1). Malých slunečních
plachet se občas využilo jen jako stabilizační plochy zejména geostacionárních
družic a termální jaderné raketové motory dospěly jen do stádia zkoušek několika
prototypů.
Lze však očekávat, že toto století přinese do kosmických letů některé inovace
a větší využití známých fyzikálních principů (zejména pro lety do blízkého kosmu).
Lze si však představit, že vzdálenější lety již s klasickými chemickými raketovými
motory uskutečnit nepůjde a tak bude potřeba hledat a zkoušet nové principy.
Případná vyslání bezpilotních sond do vzdáleného vesmíru si bude žádat daleko
hlubší poznání i našeho Vesmíru. Na příkladu tzv. tmavé či nezářivé hmoty, která
podle odhadů zaplňuje 90 - 95 % vesmíru a o níž se vlastně nic neví, je vidět,
že jsme náš Vesmír ještě příliš nepoznali (poznamenejme, že o existenci této
skryté hmoty, která zatím nebyla přímo pozorována se spekuluje na základě pozorování
galaxií. Zářící viditelné hmoty je tam málo a její gravitační působení prostě
nestačí k tomu, aby udrželo galaxii pohromadě. Z toho, že galaxie jsou stabilními
útvary tedy plyne, že je drží dohromady nějaká dodatečná gravitační síla a lze
tak odhadnout odpovídající hmotu. Nedávná pozorování deformace obrazů vzdálených
galaxií též svědčí o tom, že světlo bylo na své dráze ovlivněno nějakým gravitačním
působením).
Zcela nové principy pohonu tedy budou záviset na stupni našeho poznání stále
tajemného Vesmíru, který nás obklopuje a zatím nechává klidně žít v oáze na
okraji galaxie, kterou nazýváme Mléčnou drahou.
Zde bychom tedy chtěli informovat o nových trendech v oblasti fyzikálních kosmických
pohonů.
NOVÉ KONCEPCE LETŮ DO BLÍZKÉHO KOSMU
Magnetická levitace
Podle
názoru pracovníků Marshallova střediska kosmických letů NASA, kteří se zabývají
programem pokročilé kosmické dopravy, by technologie využívající magnetické
levitace mohly v příštím století podstatně snížit náklady na kosmické lety.
Nejnákladnější částí každé kosmické mise je prvních několik vteřin, kdy je třeba
kosmické těleso uvést do pohybu. Kosmické těleso, levitující v magnetickém poli
by bylo možné urychlit elektromagnetickým katapultem až na 900 km/hod a potom
by došlo k zážehu raketového motoru. Tím by bylo možné ušetřit na pohonném systému
prvního stupně, neboť urychlovací systém MAGLEV (MAGnetic LEVitation) na bázi
magnetické levitace zůstává na Zemi a lze jej principiálně využívat řadu let.
V Marshallově středisku se experimentuje v kryté laboratoři s urychlovací dráhou
asi 12 m dlouhou. Ověřují se dvě koncepce: první využívá systému permanentních
magnetů s novým lineárním motorem bez supravodivých magnetů podél urychlovací
dráhy zatímco druhá koncepce předpokládá umístění supravodivých magnetů a lineárního
motoru na podvozku, nesoucím kosmickou loď. Model dopravního prostředku o hmotnosti
asi 5 kg je na dráze 6 m během 0,25 s urychlován na asi 90 km/hod. Poté je model
na zbývajících 6 m experimentální dráhy zbržděn. V roce 2002 byla zkonstruována
nová dráha o délce 15 m na volném prostranství. Zde probíhají experimenty zaměřené
na studium dynamiky modelu, interakce modelu s dráhou a odpoutávání urychleného
modelu od dráhy.
MHD efekty při obtékání těles ionizovaným plynem
V
poslední době se objevují informace o magnetohydrodynamických (MHD) jevech při
obtékání těles ionizovaným plynem - plazmatem. Při podzvukovém obtékání tělesa
(koule) ionizovaným plynem bylo zjištěno snížení čelního odporu tělesa. Ukazuje
se (viz Air et Cosmos č. 1812 (5. 10. 2001)), že těleso je obklopené nejprve
mezní vrstvou, zodpovědnou za čelní odpor v proudění, dále vrstvou kationů,
která má tak kladný objemový náboj a nakonec vrstvou elektronů a anionů se záporným
nábojem (tato situace nastává při selektivním dopování vzduchu ionty tak, aby
taková vrstevnatá struktura kolem obtékaného tělesa vznikala). V podzvukovém
režimu je teplota a efektivní tlak vzduchu zhruba všude konstantní. V proudění
vzduchem s kladnými ionty s k tlaku vzduchu připočítává i dodatečný elektrostatický
tlak. Aby efektivní tlak vzduchu zůstal zachován, klesá hustota vzduchu v mezní
vrstvě, což snižuje čelní odpor a zvyšuje Reynoldsovo číslo. Tento efekt by
bylo možné využít i v klasické podzvukové letecké dopravě - snížení čelního
odporu o 1% dovoluje zvýšení nákladu o 10% (nebo lze letět dále a rychleji).
Při nadzvukovém proudění teplota ani efektivní tlak nejsou konstantní a těleso
je obklopeno rázovou vlnou. V případě ionizovaného plynu je rázová vlna dále
od tělesa, než při proudění v neionizovaném plynu. Je to tím, že ionizované
plazma je v nerovnováze a před tělesem je jeho lokální teplota až 6krát vyšší,
než by se očekávalo z klasické hydrodynamiky. V horké nerovnovážné oblasti plazmatu,
kde je energie elektronů značně vysoká, se rázová vlna pohybuje rychleji než
v neionizovaném plynu a proto je dále od tělesa. (Rychlost zvuku v plasmatu
je úměrná odmocnině z elektronové teploty, měřící jejich energii). Těleso, obklopené
plazmatem má jakoby nový zdánlivý (virtuální) tvar, lépe přizpůsobený poměrům
proudění. Nadto za rázovou vlnou je opět v důsledku elektrostatických sil snížená
hustota vzduchu a tak čelní odpor tělesa klesá. Podle článku J. Mullinse: Plasma
Magic (New Scientist, 28. 10. 2000) (viz též volný překlad článku pod názvem
"Vyvolá plazma revoluci v letecké dopravě" v Hospodářských novinách
z 9. 1. 2001) by použití ionizovaného plynu v aerodynamice by tedy přineslo
jednak (a) již zmíněné snížení čelního odporu jak při podzvukovém tak nadzvukovém
letu a dále (b) pohlcování elektromagnetických vln či deformace radarové signatury
na tělesech, obklopených plazmatem - těchto efektů lze využívat k elektromagnetickému
maskování letadel a družic (Air et Cosmos č. 1770) a tudíž i k technologii tzv.
"kradmých" letounů. USAF od roku 1997 financuje výzkumný program APR
(Air Plasma Ramparts). Jeho cílem je nalezení fyzikálních mechanizmů, které
by dovolovaly vytvářet a udržovat v normálním volném vzduchu s průměrnou teplotou
mezi 300 - 2000 K značný objem plazmatu s hustotou elektronů 1013/cm3
po dobu nad 10 ms. Další praktickou podmínkou je přirozeně nutnost vynaložit
k vytvoření tohoto oblaku plazmatu co nejmenší energii. Toto tzv chladné plazma
má velkou vodivost a tak je dopadající elektromagnetická vlna buď částečně nebo
úplně pohlcená (část nebo veškerá energie dopadajícího elektromagnetického záření
je totiž předána volným elektronům, které si tak zvýší kinetickou energii (tj.
střední teplotu)). V každém případě část odražené elektromagnetické vlny je
natolik zkreslená, že neobsahuje charakteristiky objektu, schovaného za takovým
štítem.
Hlavním technickým problémem je přirozeně vytvoření takového oblaku chladného
plazmatu. Klasický elektrický výboj by k vytvoření plazmatu se zmíněnou elektronovou
hustotou vyžadoval příkon 25 kW/cm3. Nadto při klasickém výboji není
plasma rovnoměrně rozložené v objemu, ale má tendenci vytvářet vláknitou strukturu.
Na Standfordské universitě šli jinou cestou a klasický výboj nahradili kombinací
elektronového děla, které vstřikuje do objemu vzduchu mrak elektronů a pak se
s frekvencí 100 kHz aplikuje nanosekundový napěťový puls, který prodlužuje životnost
volných elektronů v plazmatu (Air et Cosmos č. 1805 (20. 7. 2001). Touto technikou
se v laboratoři podařilo vytvořit plazma s elektronovou hustotou vyšší než 1012/cm3,
přičemž spotřeba energie nepřesáhla 12W/cm3. Jinou možností prodloužit
životnost elektronů ve vzduchu je excitace molekul vzduchu infračerveným zářením
CO2 kontinuálního laseru.
Volné elektrony, které se vstřikují do vzduchu, jsou vytvářeny ve vakuové komoře
elektronového děla. Aby se dostaly do volného vzduchu, musí projít beryliovým
krytem elektronového děla, přičemž ztratí asi 20 - 50% své energie a nadto září
v rentgenovém spektru. Beryliové krycí destičky je tedy třeba chladit a také
je třeba chránit se před rentgenovým zářením. Je tedy vidět, že současné elektronové
generátory bude ještě třeba zdokonalit.
V případě družic by mohlo jít např. o virtuální ochranný štít tvořený takovým
plazmatem v jejich okolí, schopný zabránit dopadu záření v mikrovlnné oblasti
na družici buď pohlcením tohoto záření nebo jeho odrazem.
V
literatuře se často zmiňuje i ruský projekt hypersonického letounu Ajax, o kterém
se začalo hovořit již koncem 80. let a který má právě využívat magnetohydrodynamických
efektů ionizovaného plazmatu v okolí letounu. Zde se zmíníme o koncepci letounu
Ajax, jak je popisována v časopise Air et Cosmos č. 1777 (5.1. 2001), č.1815
(26. 10. 2001). Ionizované plazma v okolí letounu má vznikat díky vysokému napětí,
indukovanému v jeho čelní části. I při rychlosti 14 M je teplota vzduchu díky
odporu totiž jen asi 4000°C, což ale na ionizaci nestačí. Elektrickou indukcí
se v čelní části letounu vytvoří kanál ionizovaného plynu, který pak lze dále
elektromagneticky ovlivňovat (ovládání mezní vrstvy). Je tedy možné letoun ovládat
elektromagneticky a nahradit tak klasické aerodynamické řídící prvky. Ionizované
plazma proniká i do motoru, část kinetické energie nabitých částic (elektrický
proud) se v magnetohydrodynamickém generátoru mění na elektrickou energii, potřebnou
k napájení ionizačních prvků. Nadto při výstupu ze spalovací komory lze plyny
prohnat dalším magnetohydrodynamickým generátorem, který ionizovaný výtokový
plyn může dále urychlit. Jako palivo se spíše použije obvyklý kerosin. Ten se
míchá s H2O2 a prochází silně zahřívanými partiemi letounu.
Ty jsou tak ochlazovány a současně dochází k tzv. "krakování" paliva,
které se mění na CO a H2.
Maketa letounu Ajax byla sice vystavena na aerosalónu v Le Bourget v roce 1999,
ale k realizaci projektu tohoto typu bude ovšem nutný značný pokrok v technologiích.
Ruští inženýři slibovali už v roce 1999, že během několika let budou mít k dispozici
plazmové generátory druhé generace o hmotnosti kolem 100 kg. Pro chlazení silně
zahřívaných partií letounu jako je nosová část a náběžné hrany se uvažuje o
použití porézních materiálů, kterými by protékalo chladící médium - kerosin.
Tyto materiály by ovšem měly mít i značnou pevnost, aby vydržely mechanická
napětí v důsledku silných magnetických polí, potřebných pro modifikaci mezní
vrstvy. K vytvoření silných magnetických polí je zase třeba pokroku ve výzkumu
a vývoji nových vysokoteplotních supravodičů.
V USA se od roku 1996 zabývá firma Accurate Automation Corp. (AAC) aktivní modifikací
fyzikálních vlastností vzduchu (složení, teplota, tlak, hustota) pomocí chladného
plazmatu. Právě tato firma používá selektivní dopování vzduchu kolem obtékajícího
tělesa kladnými i zápornými ionty. Při této technice již není zapotřebí dalšího
elektrického či magnetického pole k modifikaci parametrů proudění vzduchu kolem
tělesa. K separaci iontů zkouší firma různé techniky, například umístění do
proudu iontů vysunutou kladnou elektrodu (vodivý drát), zatímco katoda (vodivá
destička) je na náběžné hraně obtékaného tělesa. Vysoké napětí mezi těmito elektrodami
vede rozvrstvení iontů. Další metodou je selektivní zahřívání iontů a elektronů
mikrovlnami. Volné elektrony absorbují většinu energie mikrovln a jejich rychlost
roste. Ionty jsou těžší a jejich rychlost roste pomaleji. Tím též dochází k
rozvrstvení iontů a elektronů.
V experimentech s hypersonickými tělesy se k jejich pohonu používá jako paliva
vodíku. Důvodem je rychlost reakce vodíku s kyslíkem při spalování vodíku v
nadzvukovém proudění vzduchu náporovým motorem. Použití klasických paliv na
bázi uhlovodíků by bylo z konstrukčního hlediska motoru snazší, ale jejich použití
zatím bránilo to, že charakteristická doba zážehu a hoření uhlovodíkového paliva
se počítá na desítky milisekund, což je příliš dlouho. Než stačí palivo shořet,
je již mimo motor, což podstatně snižuje jeho účinnost. Ukazuje se však, že
řešení tohoto problému existuje. Rychlost hoření uhlovodíků se zvyšuje, nachází-li
se ve směsi se vzduchem aktivní radikály typu O, H, OH, NO a excitované molekuly,
které vlastně působí jako katalyzátory hoření. Přidáním takových radikálů do
směsi vzduchu s palivem typu C3H8 (propan) lze dosáhnout
snížení charakteristické doby zážehu až na 30 - 50 mikrosekund a doby hoření
na 100 - 150 mikrosekund. Zmíněné radikály lze vytvořit ionizací vzduchu například
obloukovým výbojem případně jiným typem generátoru, vstřikujícího do vzduchu
proudícím motorem oblaka elektronů (Air et Cosmos (2002) č. 1829, s. 16). Jde
tedy o další využití plazmatu v oblasti hypersonických letů.
Zmíněné technologie jsou zajímavé nejen v oblasti kosmonautiky, ale v bližším
horizontu zejména ve vojenském letectví či ve vojenství všeobecně. Některé informace
(Air et Cosmos (2005) č. 1980, s. 27) naznačují využití plazmatu pro manévrování
těles (projektilů, hlavic), na kterých nelze umístit aerodynamické manévrovací
plochy. V tom případě lze použít miniaturizovaných generátorů vysokého napětí
a ovládacích povrchových elektrod k řízené generaci plazmatu. Při nadzvukovém
letu projektilu např. s kuželovým vrcholem se u vrcholu kužele vytváří rázová
vlna, která je též kuželová. Pokud se v blízkosti vrcholu vytvoří výbojem plazma,
dojde zde určitá nesymetrie v aerodynamice proudění, která lokálně poruší povrchovou
mezní vrstvu. Jak naznačují počítačové simulace, taková lokální porucha již
vede k vychýlení tělesa z původní trajektorie.
Pulsní výbušné raketové motory
Jedním
z dalších alternativních programů raketového pohonu, kterým se zabývá oddělení
pro pokročilou kosmickou dopravu Marshallova střediska kosmických letů NASA
je technologie pulsních výbušných raketových motorů. Jak již název napovídá,
motor pracuje v cyklech, podobně jako automobilový motor. Nejprve je definované
množství palivové směsi vstříknuto do dlouhého válce, otevřeného na jednom konci.
Poté je směs zažehnuta například jiskrou ze zažehovací svíčky. Při zážehu palivové
směsi dojde rychle k detonaci, jejíž rázová vlna se šíří válcem asi 10× rychleji
než rychlost zvuku a tak směs shoří dříve, než plyn stačí expandovat ven z válce.
Tlak, vznikající v plynu při detonaci, způsobuje expanzi plynu ven z válce a
tak dochází i ke vzniku reaktivního tahu raketového motoru. Výhodou této konstrukce
oproti klasickému raketovému motoru je skutečnost, že pulsní detonační motor
nepotřebuje vysokotlaké turbočerpadlo, které u klasického motoru dopravuje kontinuálně
pohonné látky do spalovací komory a musí je tam vstřikovat s vyšším tlakem,
než je pracovní tlak ve spalovací komoře. V klasickém raketovém motoru dosahuje
tlak vstřikované pohonné látky hodnot kolem 16 MPa. U pulsního raketového motoru
stačí vstřikovat pohonné látky v pauzách mezi detonacemi s tlakem asi 10× nižším.
Také vstřikovací ventily tohoto typu motoru značně připomínají vstřikovače u
automobilových motorů.
V Marshallově středisku kosmických letů se v současné době vyvíjí tento typ
pulsního raketového motoru pro pohon horních raketových stupňů pro dopravu družic
na vyšší dráhy nebo pro dopravu sond k planetám. S vývojem tohoto motoru, pracujícím
s kyslíkem a vodíkem, se započalo kolem roku 1998 a zatím se při laboratorních
zkouškách prokázalo, že lze dosáhnout kolem 100 pulsů za vteřinu. Demonstrační
motor by mohl být připraven kolem roku 2005 a operační motor před rokem 2010.
Lightcraft
Možnost
využívání laserového svazku záření k zahřívání pracovní látky rakety byla studována
již delší dobu dlouho (viz např. příspěvek A.N. Pirri, R. Weiss: "Laser
Engine" (AIAA Paper No. 72-719), přednesený na 5. AIAA Fluid and Plasma
Dynamics Conf., June 26-28, 1972), ale teprve nedávno se tohoto principu chopila
soukromá firma Lightcraft Technologies Inc (LTI), která začala provádět pokusy
s modelem takové rakety (lightcraft) o průměru od 10 do 15 cm a o hmotnostech
kolem 50 g. Jak informuje Leik N. Myrabo z LTI (viz L. N. Myrabo: SCIENTIFIC
AMERICAN (1999), č. 2, s. 68), zkouší se několik variant modelů s různými typy
pracovní látky. Při letech v atmosféře je možné prostě využít vzduchu, který
z přední části modelu vniká kanálky do prostoru pod parabolickým zrcadlem na
spodní straně modelu. Parabolické zrcadlo jednak koncentruje infračervené záření
laseru do prstencového ohniska, kde se vzduch zahřívá na vysokou teplotu. Dále
parabolické zrcadlo pracuje jako tryska raketového motoru, ve které zahřátý
vzduch expanduje a vytváří tah motoru. Model je za letu stabilizován rotací.
L. Myrabo předpokládá, že model takové rakety o hmotnosti 1 kg by s použitím
infračerveného laseru o výkonu 100 kW mohl dosáhnout rychlosti kolem 5 M a výšky
kolem 30 km. Ve větších výškách již nelze k pohonu používat atmosférického vzduchu
a laserové záření by muselo zahřívat pohonnou látku, kterou by si raketa nesla.
Proto se zkouší i model s raketovým motorkem, kde tepelná energie zahřívá a
vypařuje pracovní látku.
Zatím se první zkušební let modelu Lightcraft uskutečnil 2. října 2000 na základně
americké armády ve White Sands. Bylo při tom použito pulsního CO2
laseru o výkonu 10 kW produkujícího záření v infračervené oblasti spektra s
frekvencí 25-28 pulsů/s (uvažuje se i o použití mikrovlnného záření). Při letu
trvajícím 12,7 s dosáhl model rakety o průměru 12,2 cm a hmotnosti 50 g výšky
71 m. Společnost LTI si do budoucna představuje využít této technologie k vypouštění
mikrodružic či malých družic do hmotnosti 100 kg na oběžnou dráhu. K tomu se
předpokládá využití několika pulzních laserů s celkovým výkonem do 100 MW. L.
N. Myrabo uvažuje i o budoucím zdokonalování tohoto pohonného systému, kdy by
se část energie laseru využila ke generování silného elektrického pole v nosové
části modelu. Silné elektrické pole by okolní vzduch ionizovalo. Použití supravodivých
magnetů by vytvořilo v této oblasti i silné magnetické pole, které by ovlivňovalo
vytvořené plazma a tak by aktivně ovlivňovalo i obtékání ionizovaného vzduchu
kolem rakety (viz informaci o MHD efektech a o magnetohydrodynamickém manipulování
s mezní vrstvou ionizovaného plynu u povrchu obtékaného tělesa při podzvukovém
či nadzvukovém proudění v předchozím odstavci).
"Kosmický výtah"
O
kosmickém výtahu jako o dopravním prostředku na oběžnou dráhu kolem Země či
Marsu uvažovali spisovatelé sci-fi románů A. C. Clarke (Rajské fontány, Odeon
1982) a K. S. Robinson (Red Mars, Bantam Spectra 1993). Kosmický výtah se pohybuje
po kabelu, spuštěném z družice na geostacionární dráze, který zůstává ve stacionární
poloze vůči danému bodu na zemském rovníku. Podmínkou toho, aby se celý systém
kosmického výtahu nacházel ve stacionární poloze vůči zemskému povrchu je to,
že se těžiště celé soustavy nachází na geostacionární dráze. Proto je nutné
při spouštění kabelu k zemskému povrchu současně vysunovat nad geostacionární
dráhu vhodnou protiváhu. Díky zemské přitažlivosti a odstředivé síle, působící
na protiváhu na jeho horním konci zůstává lano napnuté. Při stoupání či klesání
výtahu po kabelu je přirozeně nutné vhodně posunovat s protiváhou tak, aby se
těžiště stále nacházelo na geostacionární dráze. Předpokládá se ale, že hmotnost
"kabiny" kosmického výtahu bude vzhledem k celé konstrukci kosmického
výtahu malá a tak i pohyby protiváhy by měly být malé. (Viz např. D. V. Smitherman,
Jr.: Space Elevators: An Advanced Earth-Space Infrastructure for the New
Millennium, NASA/CP-2000-210429, Marshall Space Flight Center, August 2000).
I
když projekt kosmického výtahu bude ještě muset řešit další technické problémy,
pro jeho případnou realizaci je největším problémem nalezení superpevného materiálu,
ze kterého by bylo možné takový kabel vyrobit. Fyzik B. Edwards ze společnosti
Eureka Scientific v Berkeley v Kalifornii se zabývá problematikou kosmického
výtahu v rámci kontraktu, uděleného Institutem pro pokročilé koncepce (Institute
for Advanced Concepts) organizace NASA. Edwards se domnívá, že takovým vysoce
pevným materiálem bude kompozit, obsahující uhlíkové trubicové nanostruktury.
Tyto nanostruktury jsou útvary válcovitého tvaru o nanometrových průměrech,
tvořené atomy uhlíku v šestičetném (hexagonálním) uspořádání. Lze si je představit
jako původně rovinu tvořenou atomy uhlíku v hexagonálním uspořádání, která se
stočí do válcové plochy. Na koncích válcové plochy jsou vazby uhlíků uzavřeny
dalšími uhlíky tak, že je válcová plocha uzavřena polokulovými plochami. První
trubicové nanostruktury měly délku pouhý 1 mikrometr a průměr až několik desítek
nanometrů. Stěny trubicových nanostruktur mohou být tvořeny 2 - 50 vrstvami.
Trubicová nanostruktura se tak podobá ruské "matrjošce". Zmíněné nanostruktury
mají vysokou pevnost v tahu, kolem 130 GPa. Lano, vytvořené z takového materiálu,
by mělo asi 100x vyšší pevnost než ocelové lano nehledě na to, že by bylo asi
6x lehčí (La Recherche 307 (1998) č. 3, s. 50). Trubicové nanostruktury se tedy
zdají natolik perspektivní a tak se vynakládá značné úsilí k vytvoření technologií
pro přípravu nanotrubic větších délek.
První
výsledky tohoto úsilí se již dostavily. Výzkumní pracovníci z Rensselaerova
Polytechnického Institutu v Troy (stát New York) oznámili, že se jim podařilo
modifikovat technologii chemického nanášení materiálu z par (chemical vapor
deposition) tak, že získali nanotrubice s jednovrstevnou stěnou délek až 20
cm (viz H. W. Zhu et al. Science 296, č. 5569 (3. 5. 2002) s. 884). Při řízeném
nanášení dochází k dobrému uspořádávání uhlíku a tak jsou vnikající nanotrubice
dobře orientované. Tato technologie je tedy dalším krokem k přípravě superpevných
kabelů nebo naopak mikrokabelů pro elektrické přístroje či mechanicky robustních
elektrochemických pohonných systémů pro umělé svaly.
Podle představy B. Edwardse by bylo nejprve třeba vypustit na nízkou oběžnou
dráhu asi 20 000 kg kabelu s navijáky, které by pak byly dopraveny dalším stupněm
na geostacionární dráhu. Odtud by lano bylo spuštěno na zemský povrch a připevněno
na plošině, podobné jako používá společnost Sea Launch a zakotvené na rovníku
v Tichém oceánu. Pak by pomocí kabelu šplhala na geostacionární dráhu další
zařízení táhnoucí další a další kabely tak, aby nakonec vzniklo výsledné pevné
lano, schopné unést vyšší užitečné zatížení určené pro dopravu na geostacionární
dráhu.
MANÉVROVÁNÍ NA OBĚŽNÉ DRÁZE KOLEM ZEMĚ
Jedním z experimentů, umístěných na družici pro dálkový průzkum Země EO-1 (Earth Observing) na oběžné dráze byla zkouška plazmového orientačního motoru. Jde o motor nové koncepce, tzv. pulsní plazmový motor. Jako pohonné látky používá teflonové tyčinky, posunované k elektrodám pružinovým mechanizmem. Mezi elektrodami dochází k obloukovému výboj trvajícímu zlomky vteřiny, který vypaří a ionizuje část teflonu. Ionty jsou pak urychleny elektrickým polem. Při jednom pulsu je získaný tah malý, a tak lze celkem přesně určit celkovou dobu práce motorku k získání potřebného výsledného impulsu. Další výhodou motorku je použití tuhé pohonné hmoty, čímž odpadají problémy se skladováním KPL na palubě družice, jejich dopravou do motorů a případný únik KPL. Na družici EO-1 byl namontován experimentální orientační systém se dvěma motory, schopný ovládat družici v jedné ose (vybočení). Systém měl hmotnost 5 kg a měl zásobu teflonu na nominální činnost v délce 30 dnů. Původně se plánovala činnost tohoto orientačního systému v délce 3 dnů, ale s experimenty se pokračovalo i v roce 2002 při prodloužené misi družice.
Další technikou kosmického pohonu, tentokráte bez použití pohonných látek, je pohon využívající techniky vlečených družic. V rámci experimentu ProSEDS (Propulsive Small Expendable Deployer System) měl být z druhého stupně rakety Delta 2 na oběžné dráze rozvinut kabel o délce 15 km, s vodivou 5 km dlouhou částí. Nevodivý kabel měl sloužit pouze k napínání vodivé části kabelu. Vodivá část kabelu byla připojena k velkoplošné elektrodě. Za letu zemským magnetickým polem se měl do kabelu indukovat proud na úkor pohybové energie stupně. Tento proud měl být vybíjen do elektricky nabitého plazmatu v okolí stupně prostřednictvím zmíněné plošné elektrody. V budoucnu by tento pohonný princip mohl být využit ke změnám dráhy družic bez spotřeby pohonných látek. Experiment ProSEDS byl připravován Marshallovým letovým střediskem NASA a měl startovat v březnu 2003 na raketě Delta 2, nesoucí družici Navstar 57. Nakonec bylo rozhodnuto z 2. stupně experiment ProSEDS sejmout, protože panovala nejistota o úspěšnosti experimentu. Nové odhady elektrodynamické výkonnosti použitého kabelu ukázaly, že by kabel nebyl při experimentu dostatečně výkonný. Vypuštění experimentu bylo tedy odloženo na neurčito a nakonec v říjnu 2003 byl experiment ProSEDS zrušen.
CESTY K PLANETÁM
Magnetoplazmový raketový motor VASIMR
Magnetoplazmový
raketový motor VASIMR (Variable Specific Impulse Magnetoplasma Rocket) je vyvíjen
v Laboratoři pro pokročilý kosmický pohon Johnsonova kosmického střediska v
Houstonu pod vedením bývalého astronauta NASA Dr. F. Changa Diaze. Na internetové
adrese www.universetoday.com/html/special/plasmarocket.html
(další podrobnosti lze nalézt v příspěvku AIAA 2000-3756 od F. Changa Diaze
a spolupracovníků pro 36. AIAA Joint Propulsion Conferece, která se konala od
17 do 19. 7. 2000 v Houstonu) byly zveřejněny některé další podrobnosti konstrukce
tohoto motoru. Pohonnou látkou je neutrální plyn, buď vodík nebo helium. Ten
se vstřikuje do první magnetické komory, kde je plyn ionizován do stavu vysokoteplotního
plazmatu vysokofrekvenčním elektromagnetickým polem, vyzařovaným do plynu helikoidální
anténou (helicon) umístěnou kolem komory. Magnetické pole udržuje plazma v definovaném
objemu bez kontaktu se stěnami komory. V druhé magnetické komoře dochází dalšímu
zahřívání plazmatu mikrovlnným elektromagnetickým zářením a tak plazma má dostatečnou
energii, která se přeměňuje na kinetickou v elektromagnetické výtokové trysce.
Vhodnou geometrií magnetického pole, tvořícího výtokovou trysku lze dosáhnout
proměnného specifického impulsu a tím optimalizovat výkon motoru v různých fázích
letu. Pokud se na výstupu z trysky magnetické siločáry prudce zakřiví, hmotnější
kladně nabité ionty s vysokou kinetickou energií nemohou díky setrvačnosti již
magnetické siločáry sledovat, odtrhnou se od magnetického pole a vytékají do
prostoru s vysokým specifickým impulsem. Oblak lehčích elektronů je sice sleduje
v důsledku coulombické interakce, ale k jejich úniku z magnetického pole dochází
obtížněji a nadto mohou na výstupu z trysky způsobit deformaci magnetického
pole. Tyto a další technické problémy bude třeba ještě detailněji řešit. Je
též možné ochladit plazma vstřikem chladného neutrálního plynu, čímž dojde k
jeho rekombinaci a z trysky pak proudí chladnější plyn s nižším specifickým
impulsem.
Podle názoru konstruktérů by bylo možné s použitím motoru VASIMR zkrátit let
k Marsu na 115 dní. K tomu bude zapotřebí zabezpečit příkon elektrické energie
ve výši 10 MW: Při takových výkonech již panely se slunečními články jsou nepraktické,
neboť by byly příliš velké. Zřejmě nejefektivnějším řešením by bylo použití
nukleárních reaktorů používajících uranu místo nebezpečnějšího plutonia. Na
oběžnou dráhu budou dopraveny odděleně a teprve tam by byl motor VASIMR kompletován.
První testy modelu motoru, napájeného elektrickou energií získanou konverzí
slunečního záření pomocí slunečních článků, by se mohly uskutečnit v roce 2004.
Prototyp motoru by mohl být též testován na Mezinárodní kosmické stanici ISS,
která je ideální zkušební laboratoří díky téměř dokonalému vakuu, které ji obklopuje.
Nové výkonné iontové motory
V
současnosti používané elektrické iontové motory zatím pracují při nižších elektrických
příkonech. Například motor XIPS, použitý na sondě Deep Space - 1, pracoval s
příkonem do 2,5 kW. Jeho tah byl kolem 90 mN, výstupní rychlost iontů xenonu
28 km/s. Motory tohoto typu jsou již řadu let využívány na stacionárních telekomunikačních
družicích typů HS-601 HP a HS-702 (nyní Boeing) pro přesné udržování polohy
družice na geostacionární dráze. Družice tak lze udržovat v pracovním místě
na dráze s přesností až ±0,005°. To dovoluje, aby v daném místě na dráze mohlo
být společně umístěno několik spojových družic, které odtud mohou současné vysílat.
Podobně
motor PPS-1350-G měsíční sondy SMART - 1 organizace ESA, pracuje při příkonu
do 1,358 kW. Motor, který vyrobila společnost SNECMA, na bázi Hallova jevu (nabité
ionty se v motoru pohybují kolem magnetických siločar po spirálách) dává tah
68-75 mN.
Výkonnější iontové motory jsou v současné době vyvinuty v Rusku. Např. společnost
OKB Fakel vyvinula sérii motorů SPT-140, 160 a 180, pracujících s příkony do
10 kW a maximálními tahy 280 mN, 350 mN a 565 mN. Výstupní rychlosti iontů se
nacházejí v oblasti 26 km/s.
Také
NASA se snaží vyvíjet výkonné iontové motory, vhodné pro mise ke vzdáleným planetám.
Jde jednak o iontový motor HiPEP (High Power Electric Propulsion), kde ionizace
pracovní látky xenonu je zabezpečována mikrovlnným ohřevem o příkonu 12 kW.
Tato metoda oproti ionizaci, používané v dosavadních iontových motorech dovoluje
zvětšení ionizační komory a tudíž i zvětšení objemu ionizovaného plynu. Elektrony
jsou z plazmatu odváděny a zbylé ionty proudí ke konci ionizační komory, kde
jsou dvě kovové mřížky s rozdílem potenciálů 6 kV. Tímto potenciálem jsou kladné
xenonové ionty urychleny na rychlost 60 000 - 80 000 m/s (což je i hodnota získaného
specifického impulsu motoru). Nadto zvětšení objemu ionizovaného plynu dovolí
i zvýšení tahu. Výpočty ukazují, že tah motoru HiPEP záleží na příkonu lineárně:
motor o specifickém impulsu 80 000 m/s dává při příkonu ~25 kW tah 450 mN a
při příkonu 30 kW na 550 mN.
Dalším typem xenonového iontového motoru, jehož prototyp je ve stádiu zkoušek,
je tzv. NASA Evolutionary Xenon Thruster (zkráceně NEXT). Využívá zkušeností,
získaných s motorem XIPS ze sondy Deep Space - 1. Pracovní příkon je 6 - 7 kW,
tah 237 mN a výstupní rychlost iontů dosahuje až 40,5 km/s.
Oba typy motorů jsou zkoušeny v Glennově výzkumném středisku NASA.
Je zřejmé, že dlouhodobě lze příkony kolem 25 kW při kosmických misích zajišťovat
například nukleárním energetickým zdrojem. Proto je iontový pohon v rámci projektu
Prometheus součástí programu Nukleárního elektrického pohonu (NEP) organizace
NASA.
CESTY KE HVĚZDÁM
Sluneční plachetnice
K
vyslání sondy například k nejbližší hvězdě Proxima Centauri vzdálené od našeho
Slunce 4,22 mil. světelných let (1 světelný rok = 9,5x1012 km) je
nezbytný zcela nový typ pohonného systému. Je však třeba podotknout, že návrhem
sondy ke hvězdám se zabývala již v 50tých letech Britská meziplanetární společnost
BIS (British Interplanetary Society) a později se periodicky objevovaly další
návrhy. Při diskusi o návrhu pohonu takové sondy se opět uvažuje jednak o sluneční
plachetnici o průměru několika km, poháněné buď mikrovlnným zářením či zářením
laserového systému ze zdrojů umístěných na dráze kolem Země. K tomu, aby vůbec
bylo možné něco takového realizovat, je třeba dalšího pokroku v nových materiálech
a technologiích pohonných systémů. Pokud by se skutečně podařilo vyvinout film
z uhlíkových vláken o vysoké pevnosti a plošné hustotě 1 g/m2, bylo
by možné navést sluneční plachetnici o průměru 400 m do vzdálenosti 0,2 AU
(1
AU = 1 astronomická jednotka = 149,5 mil. km), aniž by se poškodila a urychlit
jí efektem gravitační trampolíny na rychlosti asi 4-5 krát větší než sondy Voyager.
Pak by k cíli dorazila sonda asi za 15 000 let. U sluneční plachetnice jsou
však problémy s jejím rozevřením a pak zpevněním pomocí krycí vrstvy, která
ztuhne vlivem slunečního záření. Problematika pohonu pomocí sluneční plachetnice
je v současné době již dostatečně známá a ohledně podrobnějších informací lze
tedy odkázat na následující literaturu:
M. Grün: Kosmonautika - současnost a budoucnost (MME sv. 96, Horizont,
Praha 1983)
H. M. Harris: Light Sails, SCIENTIFIC AMERICAN (1999), č. 2, s. 70.
Poznamenejme jen, že koncepce sluneční plachetnice využívá k pohonu tlaku slunečního
záření, neboť působení slunečního větru, tj. nabitých částic, vyletujících ze
Slunce rychlostí řádově 450 km/s bylo možné zanedbat. Skutečně při počtu asi
6 částic slunečního větru v 1 cm3 v okolí Země je dynamický tlak,
způsobený těmito částicemi asi 2 nPa. To je skutečně asi tisíckrát méně, než
tlak slunečního záření, který zde má hodnotu asi ~4,6 µPa.
Elektromagnetická sluneční plachta
Jelikož
částice slunečního větru jsou nabité, působí prostřednictvím elektromagnetické
interakce na magnetosféru Země a deformují ji, dokud se tlak částic a protitlak
magnetosféry nevyrovnají. Podobně mohou tyto částice působit i na elektromagnetické
pole obklopující kosmickou loď. Je-li kosmická loď obklopena elektromagnetickým
polem, dopadající částice slunečního větru jsou tímto polem odchylovány a předávají
mu svůj impuls. To je základní idea tzv. mini-magnetosférického plazmového pohonu
M2P2 (MiniMagnetospheric Plasma Propulsion), který navrhl R. M. Winglee [R.
M. Winglee: Mini-Magnetospheric Plasma Propulsion (M2P2), Final Report,
May 1999 (viz http://www.geophys.washington.edu/Space/SpaceModel/M2P2/,
kde jsou i další zprávy týkající se tohoto projektu)]. Ovšem běžná proudová
smyčka generuje ve vakuu magnetické pole, které klesá se vzdáleností R
od středu smyčky jako R-3 [např. J. D. Jackson: Classical
Electrodynamics (J. Wiley, N.Y. 1962)]. Čili ve vzdálenosti asi 10 poloměrů
proudové smyčky je intenzita magnetického pole zanedbatelně malá a tudíž vliv
tlaku částic je nevýznamný. Ovšem vstříknutí ionizovaného plynu (plazmatu) do
tohoto magnetického pole vytváří určitou lokální magnetosféru schopnou rozprostřít
magnetické do větších vzdáleností. Např. pole o intenzitě 150 G stačí k tomu,
aby lokální magnetosféra v okolí kosmické lodi zaplnila objem o poloměru 15
- 20 km. Takový objem má efektivní plochu ¶R2, tj. odpovídající
síla slunečního větru urychlující kosmickou loď je přibližně 1,4-2,5 N. Řádově
stejná síla by působila na plachetnici o ekvivalentní ploše 106 m2.
To je značná plocha plachty, jejíž realizace by vedla k řadě technických problémů.
Wingleeho kosmický pohonný systém M2P2 by tedy měl principiálně dvě části: generátor
silného magnetického pole (kolem 700 G) a zdroj vytvářející ionizované částice.
Magnetické pole bude generováno indukční cívkou v jejíž ose je též umístěn induktivní
zdroj plasmatu, zvaný helicon. Je tvořen křemennou trubicí kolem které je navinuta
spirálová (helikoidální) anténa napájená vysokofrekvenčním příkonem kolem 1
kW. Do křemenné trubice vtéká plyn, argon nebo helium, a je vysokofrekvenčním
elektromagnetickým polem ionizován. Ionizované plazma je vstřikováno do okolního
magnetického pole a rozpíná jej. Podle odhadů by pro udržení magnetosféry po
dobu 3 měsíců činila spotřeba helia asi 3 kg. Podle numerických simulací by
při konstantní působící síle 1 N bylo možné urychlit kosmickou loď o hmotnosti
100 kg (70 kg užitečného zatížení a 30 kg helia k udržení mini-magnetosféry)
na rychlost až 50 km/s. Tento pohonný systém by tedy mohl být zejména vhodný
pro lety ke vzdáleným planetám sluneční soustavy.
R. M. Winglee dostal nápad s roztažením magnetického pole do většího objemu
zavedením ionizovaného plynu do tohoto pole při studiu slunečních protuberancí.
Ve slunečních protuberancích jsou magnetická pole také unášena plazmatem do
obrovských vzdáleností od povrchu Slunce.
V
průběhu roku 1999 dostal tým R. M. Wingleeho od NASA kontrakt ve výši 0,5 mil.
USD na vývoj prototypu systému M2P2. S laboratorním modelem pohonného systému
M2P2 byly již koncem roku 1999 činěny první zkoušky ve vakuové komoře, kde se
podařilo roztáhnout magnetické pole do průměru přes 1 m. Jelikož v pozemních
podmínkách není k dispozici taková vakuová komora, kde by bylo možné magnetické
pole roztáhnout na kilometrové průměry, bude se muset přikročit k demonstračním
zkouškám s prototypem systému M2P2 v kosmickém prostoru.
Kombinací sluneční plachetnice a elektromagnetické plachty je nápad J. Kareho
využít k pohonu planetární sondy proudu mikroplachetnic urychlovaných zářením
(tzv. SailBeam mission). Tyto mikroplachetnice by byly urychlovány paprskem
multigigawatového laseru z oběžné dráhy kolem Země směrem k sondě. Zářením vlastního
laseru, umístěného na sondě, by přilétající plachetnice byly roztaveny a ionizovány.
Vzniklý proud iontů by pak předal svůj impuls magnetickému poli kolem sondy.
Je zřejmé, že k podstatnému urychlení sondy by bylo potřeba vysílat takovou
mikroplachetnici jednou za několik vteřin a to celá léta. Po řadě let takového
urychlování by sonda mohla letět rychlostí až 0,1 rychlosti světla a za 30 až
40 let by mohla dorazit k cílové hvězdě. Zde využitím magnetického pole kolem
sondy jako elektromagnetické plachetnice by bylo možné sondu zbrzdit využitím
záření cílové hvězdy a začít v tomto hvězdném systému s výzkumem.
J. Kare získal pro výzkum laserového urychlování mikroplachetnic na vysoké rychlosti
finanční podporu z programu NASA pro pokročilé koncepce. K výzkumu použil mikroplachetnic
z umělého diamantu, které se dařilo urychlit zářením laseru na 0,1 rychlosti
světla za 3,5 s.
Pohon s použitím antihmoty
Koncepce pohonů s použitím antihmoty dávají specifické impulsy mezi 500 - 2000
kNs/kg s hustotou energie 1014J/kg (asi 1010 krát více
než u klasických chemických pohonných látek), což jsou zajímavé hodnoty (G.
Vulpetti: Antimatter Propulsion for Space Exploration, 36th IAF Congress,
Stockholm 1985, Paper No.: IAA-85-491).
Princip motoru, využívajícího energie antihmoty je celkem jednoduchý. Antičástice,
například antiprotony je třeba vstříknout do středu pracovní komory, kudy proudí
pracovní látka - kapalný vodík. Antiprotony anihilují s protony v jádrech vodíku
v centru komory, ale uvolní se takové množství energie, že zbytek vodíku se
změní na ionizovanou plazmu o vysoké energii, kterou musí izolovat od stěn komory
magnetické pole. Z komory pak vytéká plazma podobně jako z trysky motoru VASIMR.
Podle odhadů 10 mg antiprotonů dodá energii ekvivalentní spálení 120 000 kg
klasického chemického paliva H2+O2.
Studie, týkající se pohonu s pomocí antihmoty a jejího skladování či přepravy
se řeší na základě kontraktu JPL na Pensylvánské státní universitě. Jedním z
problémů takového pohonu je ovšem metoda dlouhodobého skladování antihmoty.
Současné tzv. Penningovy pasti jsou schopné uchovávat menší množství nabitých
částic antihmoty v magnetickém poli jen asi několik týdnů (dochází ke ztrátám
díky srážkám mezi částicemi a se stěnami nádoby).
HLEDÁNÍ NOVÝCH POHONNÝCH PRINCIPŮ K CESTÁM DO VESMÍRU
Průlom ve fyzice kosmických pohonů
Program NASA "Průlom ve fyzice kosmických pohonů" BPP (Breakthrough
Propulsion Physics) měl za cíl kriticky posoudit některé nové fyzikální teorie
z hlediska jejich možného využití k pohonu kosmických prostředků a tak někdy
v budoucnosti realizovat mezihvězdné lety. Organizace NASA financovala tento
program v období let 1996 - 2002. Tento program měl tři hlavní a velmi ambiciózní
úkoly:
V rámci tohoto programu NASA finančně podporovala 8 vybraných projektů. Dalších
8 projektů, souvisejících s programem BPP bylo nakonec podporováno z jiných
zdrojů. V rámci projektů podporovaných NASA budeme komentovat následující projekty:
Z dalších projektů, které souvisejí s programem BPP a byly sponzorovány jinými institucemi než NASA zmiňme ještě následující:
Anomální tepelný efekt je jiný název jevu, spíše ve veřejnosti známého jako "studená fúze". Výzkum tohoto jevu sponzorovaly po 10 let Laboratoře námořního výzkumu (Naval Research Labs). V rámci výzkumu byla prováděna řada experimentů, které přinesly zcela konfliktní výsledky. Jde tedy stále o kontroverzní výzkumné téma.
Biefeld-Brownův jev neboli "elektrogravitační efekt". Byl patentován v roce 1928. Obsahem patentu bylo vytváření tažné síly vlivem vysokonapěťového kondenzátoru. Na základě tohoto jevu byly zkonstruovány tzv. "liftery" či "asymetrické kondenzátory", jejichž vznášení v gravitačním poli je občas interpretováno jako důsledek vznikající "elektrostatické antigravitace". Přesné experimentální testy však prokázaly, že jde o tažnou sílu, která je důsledkem proudu iontů vzduchu ve vysokém napětí kondenzátoru. Experimenty s "liftery" ve vakuové komoře ukázaly, že se ve vakuu "lifter" nepohybuje. Nejde tedy o nový efekt, který by byl využitelný v rámci programu BPP. Současné zkoušky lifterů spíše vyhodnocují, zda by je bylo možné využívat při konvenčních atmosférických letech.
Program
BPP je tedy v současnosti uzavřen, neboť NASA má v nejbližší budoucnosti jiné
priority. Některé projekty ukázaly, že jsou zcela slepou cestou. Základní fyzikální
problémy, kterých se program BPP dotkl, se však budou řešit jinými výzkumnými
organizacemi, než je NASA. Detailnější přehled o programu BPP dává zpráva NASA
TM-2004-213082 (viz http://www.grc.nasa.gov/WWW/bpp/TM-2004-213082.htm),
kde je i seznam publikované literatury, obsahující výsledky, získané v rámci
tohoto programu.
Na závěr lze tedy říci, že se v oblasti kosmických pohonů hledají nové využitelné koncepce na bázi fyzikálních principů. Některé z nich, které se zdají na první pohled velmi exotické, budou aktuální snad až ve vzdálené budoucnosti. Ovšem o budoucnosti se rozhoduje již v současnosti…..
Z odkazů zmíněných v textu vybral a přeložil (lek)
(červenec 2005)
[ Obsah | Základy | Pohony | JRM | Sluneční plachetnice ]