Obsah > Pilotované lety > STS > STS-131 > Průběžné info
Znak mise
Raketoplán: Discovery (F38)
Mise: STS-131/ISS-19A
Náklad: MPLM, ATA
Start: 5.4.2010 12:21 SELČ
Rampa: LC-39A, KSC, Florida
Přistání: 20.4.2010 15:08 SELČ
Letiště: SLF, KSC, Florida

Odkazy:
MEK VMCC (cz)
info Space40 (cz)
info MEK (cz)
aktuality NASA (en)
info CBS News (en)
info NASA (en)
diskuse a aktuality (cz)
chat.kosmo.cz (cz)
web kamery na KSC (en)
SpaceflightNow.com (en)
fotogalerie NASA (en)
fotogalerie KSC (en)
NASA TV (en)
technologie STS (en)

Na této stránce je průběžné online zpravodajství z mise STS-131, připravované autory ze serveru kosmo.cz (kontakt aholub@centrum.cz) [autorefresh stránky 5 minut].

20.4.2010 15:28 (ah)
Mise STS-131 trvala celkem 15 dní 2 hodiny a 47 minut.
20.4.2010 15:10 (ah)
Raketoplán Discovery STS-131 úspěšně přistál na letišti SLF na KSC v 15:08 SELČ.
20.4.2010 15:07 (ah)
Raketoplán je v závěrečné zatáčce před přistáním.
20.4.2010 15:00 (ah)
8 minut do přistání. Discovery už je ve vzdušném prostoru nad Floridou.
20.4.2010 14:44 (ah)
25 minut do přistání. Raketoplán přeletěl západní pobřeží Kanady.
20.4.2010 14:41 (ah)
Ve 14:36 raketoplán vstoupil do hustších vrstev atmosféry ve výšce cca 120 km při rychlosti Mach 25.
20.4.2010 14:07 (ah)
Brzdicí manévr proběhl úspěšně. Raketoplán Discovery STS-131 je na cestě k návratu na Zemi.
20.4.2010 13:47 (ah)
Letový ředitel vydal souhlas k přistání na KSC na 238. oběhu.
20.4.2010 13:12 (ah)
Pro oběh 238 bylo rozhodnuto vynechat možnost přistání na Edwards a soustředit se jen na možnost přistání na KSC. Pokud to počasí dovolí, byl by brzdicí manévr zahájen kolem 14:03 SELČ a k přistání na KSC by došlo kolem 15:08 SELČ.
20.4.2010 12:29 (ah)
Kvůli počasí bylo nutno odložit přistání nejméně o jeden oběh. Na příštím oběhu (238.) bude příležitost přistát jak na KSC, tak na Edwards AFB.
20.4.2010 10:00 (ah)
Dveře nákladového prostoru raketoplánu byly uzavřeny a přípravy na přistání pokračují. Počasí na KSC je zatím dobré, ale meteorologové se obávají, že v době plánovaného přistání by se v oblasti kosmodromu mohly vytvořit mlhy.
20.4.2010 09:14 (ah)
Tabulka dnešních možností pro přistání (časy v SELČ):
Oběh...Místo..Brzdění....Přistání
237.....KSC...12:28:50...13:34:08
238.....EDW...13:56:29...15:01:17
238.....KSC...14:02:59...15:08:37
239.....EDW...15:30:59...16:35:57
240.....EDW...17:05:39...18:11:06

20.4.2010 09:00 (ah)
Dnešní přípravy na přistání byly zahájeny v 8:41 SELČ. Dveře nákladového prostoru raketoplánu mají být uzavřeny v 9:48 SELČ. Rozhodnutí o přistání padne kolem 12:10 SELČ. Časy pro první dnešní příležitost k přistání (na KSC) byly upřesněny na 12:28 SELČ pro zahájení brzdicího manévru a na 13:34 SELČ pro dosednutí na přistávací dráhu.
19.4.2010 15:03 (ah)
Zítra (20.4.2010) bude k dispozici celkem 5 příležitostí k přistání. 2 na KSC a 3 na Edwards AFB. Nejbližší možnost je na KSC, na oběhu 237, pro brzdicí manévr ve 12:31 a dosednutí na dráhu ve 13:33 SELČ.
19.04.2010 15:00 (ah)
Byla odvolána i druhá možnost pro dnešní přistání. Raketoplán Discovery STS-131 zůstane na oběžné dráze do zítřka.
19.4.2010 13:07 (ah)
Řídicí středisko před chvílí rozhodlo odložit přistání nejméně o jeden oběh kvůli nevyhovujícímu počasí (nízká oblačnost a přeháňky v oblasti KSC). Brzdicí manévr pro druhou dnešní možnost přistání na KSC by musel být zahájen v 15:17 SELČ.
19.4.2010 11:17 (ah)
Počasí se trochu zhoršilo (oblačnost, déšť) a v tuto chvíli neumožňuje přistání raketoplánu. V řídicím středisku ale vidí náznaky možného zlepšení, takže zatím stále nechávají kosmonauty pokračovat v přípravách na přistání (byly uzavřeny dveře nákladového prostoru, raketoplán mění svou orientaci v prostoru a kosmonauti si oblékají skafandry).
19.4.2010 07:00 (ah)
V neděli 18.4.2010 byly úspěšně provedeny testy všech systémů raketoplánu, potřebných pro návrat na Zemi. Také vyhodnocení kontroly tepelné ochrany raketoplánu pomocí OBSS (z 16.4.2010) vyústilo v konstatování, že raketoplán je připraven na sestup atmosférou. Dveře nákladového prostoru mají být dnes (19.4.2010) uzavřeny kolem 11:00 SELČ. Konečné rozhodnutí o sestupu učiní řídicí středisko kolem 13:30 SELČ. První možnost přistání na KSC začíná brzdicím manévrem ve 13:43 SELČ a končí přistáním na RW-15 letiště SLF na KSC ve 14:48 SELČ. Počasí zatím vypadá nadějně, takže pro dnešek ani není aktivováno záložní letiště na Edwards AFB v Kalifornii.
17.04.2010 20:42 (ah)
Raketoplán Discovery STS-131 se odpojil od ISS přesně podle plánu 17.4.2010 ve 14:52 SELČ. Po standardním inspekčním obletu se raketoplán vzdálil a pomalu se začal připravovat na pondělní přistání. První možnost k přistání na KSC na Floridě je 19.4.2010 kolem 14:50 SELČ.
17.4.2010 06:00 (ah)
V sobotu 17.4.2010 je na programu rozloučení posádek, uzavření průlezů a odlet raketoplánu od stanice (ve 14:52 SELČ).
16.4.2010 19:40 (ah)
Kontrola tepelné ochrany raketoplánu byla dokončena. Technici na Zemi v příštích dnech vyhodnotí zaslaná data a rozhodnou, zda je raketoplán schopen návratu na Zemi.
16.4.2010 09:30 (ah)
Hlavním cílem dvanáctého letového dne (16.4.2010) je předčasná závěrečná kontrola tepelné ochrany raketoplánu pomocí OBSS a odeslání naměřených dat na Zemi pomocí komunikačních systémů ISS (kvůli poruše antény pro pásmo Ku na raketoplánu).
16.4.2010 09:25 (ah)
Kolem 9:15 SELČ byl modul Leonardo usazen do nákladového prostoru raketoplánu k dopravě na Zemi.
16.4.2010 06:06 (ah)
Pro nedostatek času byl MPLM modul Leonardo přes noc ponechán na konci manipulátoru SSRMS v poloze nízko nad nákladovým prostorem raketoplánu. Usazení modulu do lůžka bude dokončeno až v pátek 16.4.2010 ráno.

15.4.2010 22:33 (ah)
Všechny zámky CBM uzlu MPLM modulu Leonardo byly uvolněny. Modul byl odpojen od stanice a manipulátor SSRMS ho přenáší nad nákladový prostor raketoplánu.
15.4.2010 22:00 (ah)
Po mnohonásobném testování primárních i záložních systémů CBM uzlu bylo nakonec rozhodnuto MPLM modul Leonardo ještě dnes zachytit pomocí SSRMS a odpojit ho od modulu Harmony. Není jisté jestli se pak stihne i uložení MPLM do nákladového prostoru raketoplánu, nebo tuto operaci bude nutno dokončit až zítra ráno.
15.4.2010 15:00 (ah)
Po uzavření průlezu do MPLM modulu Leonardo se objevily problémy s ovládáním zámků v CBM uzlu, kterým je Leonardo připojen ke stanici. Problémy si vyžadují dodatečné testy z řídicího střediska, takže přenesení MPLM bylo zatím odloženo (o několik hodin).
15.4.2010 09:10 (ah)
Hlavní činností pro dnešní jedenáctý letový den (15.4.2010) je přenesení MPLM modulu Leonardo zpět do nákladového prostoru raketoplánu. Původní náklad byl už z modulu vyložen do stanice a zpětně byly do modulu uloženy věci k dopravě na Zemi. Přenášení MPLM Leonardo z modulu Harmony má být zahájeno kolem 14:45 SELČ.
15.4.2010 09:05 (ah)
Kvůli nefunkčnímu ventilu v nové nádrži ATA zvažovala NASA zařazení dodatečného čtvrtého výstupu do programu mise STS-131, ale nakonec dnes bylo rozhodnuto, že i bez výměny ATA může termoregulační systém stanice pracovat ještě dostatečně dlouho, takže dodatečný výstup se neuskuteční a nádrž ATA zatím nebude vyměněna.
14.4.2010 08:50 (ah)
Desátý letový den mise STS-131 je na programu další přenášení nákladu z MPLM modulu Leonardo, tradiční společná tisková konference posádek, vzdělávací akce pro střední školy v USA a také pár hodin osobního volna kosmonautů.
14.4.2010 08:46 (ah)
Problém s nefunkčním dusíkovým ventilem v nové ATA nádrži se zatím nepodařilo vyřešit. Pokud by se to nepovedlo ani v následujících dnech, museli by kosmonauti z ISS vystoupit do kosmu a zapojit do chladicího okruhu stanice záložní nádrž, která je na povrchu stanice k dispozici. Dlouhodobější nefunkčnost tlakování nádrže ATA je pro termoregulační systém stanice nepřípustná.
13.4.2010 20:31 (ah)
Plná aktivace nové nádrže ATA se bohužel zatím nepodařila. Jeden z ventilů na tlakovacím dusíkovém okruhu nefunguje, možná se zasekl.
13.4.2010 14:40 (ah)
Výstup EVA-3 skončil ve 14:38 SELČ (trval 6 hodin a 24 minut).
13.4.2010 14:31 (ah)
Anderson dokončil přemisťování několika vaků s nářadím na povrchu stanice. Oba kosmonauti se už vrátili k modulu Quest a výstup EVA-3 se blíží ke konci.
13.04.2010 14:00 (ah)
Mastracchio dokončil montáž FGB a nyní se věnuje úpravám kabeláže pro budoucí záložní anténu SGANT na nosníku Z1.
13.4.2010 13:25 (ah)
Na KSC na Zemi byl mezitím zahájen převoz raketoplánu Atlantis z OPF (Orbiter Processing Facility) do budovy VAB (Vertical Assembly Building) v rámci příprav na misi STS-132, která má proběhnout v květnu 2010.
13.4.2010 13:13 (ah)
Mastracchio má za úkol namontovat na novou ATA na S1 manipulátorový úchyt FGB, demontovaný před chvílí ze staré ATA (po jejím přenesení). Anderson uskladňuje úchyt nohou APFR (Adjustable Portable Foot Restraint), který měl použít při přenášení LWAPA, ale dnes už nebude potřeba.
13.4.2010 12:56 (ah)
Řídicí středisko rozhodlo, že plánované přenesení LWAPA z modulu Columbus musí být pro dnešek zrušeno (pro nedostatek času). Kosmonauti se budou věnovat drobnějším zbývajícím věcem poblíž nosníků S1, P1 a Z1.
13.4.2010 12:43 (ah)
Stará amoniaková nádrž ATA je konečně pevně usazena v nákladovém prostoru raketoplánu. Další část dnešního výstupu do kosmu byla úspěšně dokončena. Kosmonauti jsou ovšem v časovém skluzu téměř dvě hodiny za plánem výstupu.
13.4.2010 12:02 (ah)
Mastracchiovi se zatím nepodařilo zašroubovat poslední upevňovací šroub staré ATA.
13.4.2010 10:34 (ah)
Úchytná konstrukce AGB byla odmontována ze staré ATA a uložena na ESP-2. Stará ATA je nyní pomocí SSRMS přenášena do zadní části nákladového prostoru raketoplánu, kde ji kosmonauti převezmou a upevní čtyřmi šrouby na nosník LMC k dopravě na Zemi.
13.4.2010 10:00 (ah)
Anderson sejmul dvě desky MMOD (Micro Meteoroid and Orbital Debris) z ESP-2 a předal je Mastracchiovi k uložení v přechodové komoře modulu Quest. Ochranné MMOD desky byly na ESP-2 uskladněny od listopadu 2009, kdy byly během mise STS-129 demontovány z modulu Quest, aby udělaly místo pro instalaci nové vysokotlaké kyslíkové nádrže.
13.4.2010 09:07 (ah)
Mastracchio úspěšně připojil všechny 4 hadice k nové ATA a zapojil tak nádrž do termoregulačního systému stanice. Byl tak splněn jeden z hlavních úkolů mise STS-131. Kosmonauti ve stanici mezitím pomocí SSRMS zachytili starou ATA a přenáší ji z mobilního transportéru MT směrem k plošině ESP-2 kde kosmonauti z ATA odmontují a uskladní konstrukci, použitou při uchycování na MT.
13.4.2010 08:18 (ah)
Výstup EVA-3 zahájili Mastracchio a Anderson v 8:14 SELČ. Jako první se má Mastracchio pustit do zapojování hadicových rychlospojek na nádrži ATA u S1 a Anderson začne připravovat přenesení MMOD desek z plošiny ESP-2 do přechodové komory.
13.4.2010 07:03 (ah)
Výstup EVA-3 má být podle plánu zahájen krátce po 9. hodině SELČ, ale přípravy jsou zatím více než hodinu v předstihu.
13.4.2010 07:01 (ah)
Pro úterý 13.4.2010 je v plánu mise STS-131 třetí výstup do kosmu (EVA-3). Výstup provedou opět Mastracchio a Anderson a jeho cílem je nejprve dokončení nedodělků z EVA-2 (zapojení dusíkových a amoniakových hadic k nové nádrži ATA na S1 a přenesení MMOD desek z plošiny ESP-2 do přechodové komory modulu Quest k dopravě na Zemi [v MPLM modulu Leonardo]). Následovat budou hlavní původně plánované činnosti, tedy přenesení a uchycení staré ATA do nákladového prostoru raketoplánu, a také sejmutí a přenesení konstrukce LWAPA (Light-Weight Adapter Plate Assembly) z modulu Columbus do nákladového prostoru raketoplánu (Anderson přitom bude upoután na konec staničního manipulátoru SSRMS). Další činností pro EVA-3 je příprava kabeláže pro instalaci nové (záložní) antény SGANT (Space to Ground ANTenna) na nosník Z1 (samotná anténa bude instalována až při příštím letu raketoplánu). Na konci výstupu bude ještě provedena kontrola správnosti instalace dvou držáků GFSB (Grapple Fixture Stowage Beams) na P1. V případě dostatku času pak kosmonauti mohou případně udělat ještě pár drobnějších prací v nadplánu (z původního plánu EVA-3 vypadla například obsluha manipulátoru SPDM/Dextre a výměna externího světla na modulu Destiny).
12.4.2010 12:40 (ah)
V pondělí 12.4.2010 byl na programu půlden volna a pak pokračovalo přenášení nákladu z MPLM modulu Leonardo a přípravy na zítřejší výstup EVA-3.
11.4.2010 15:03 (ah)
Výstup EVA-2 skončil ve 14:56 SELČ (trval 7 hodin a 26 minut).
11.4.2010 15:00 (ah)
Stará nádrž ATA už byla pomocí SSRMS úspěšně uchycena na své dočasné stanoviště na MT.
11.4.2010 14:49 (ah)
Oba kosmonauti jsou zpět v přechodové komoře modulu Quest. Výstup EVA-2 se chýlí ke konci.
11.4.2010 13:46 (ah)
Stará ATA byla uchopena pomocí SSRMS. Následně bude přenesena na mobilní transportér MT, kde zůstane do výstupu EVA-3 (při EVA-3 pak bude stará ATA namontována do nákladového prostoru raketoplánu k dopravě zpět na Zemi).
11.4.2010 13:31 (ah)
Kosmonauti se nyní věnují přípravě staré ATA na vozíku CART k předání staničnímu manipulátoru SSRMS.
11.4.2010 13:29 (ah)
Řídicí středisko potvrdilo, že nová ATA je správně elektricky a mechanicky propojena se zbytkem stanice. Propojení kapalin bude muset být dokončeno až při výstupu EVA-3.
11.4.2010 12:56 (ah)
Také šroub č. 2 byl úspěšně dotažen. Kvůli zpoždění při instalaci ATA rozhodlo řídicí středisko z plánu výstupu EVA-2 vyškrtnout propojení dusíkových a amoniakových hadic, a také plánované sejmutí MMOD desek z plošiny ESP-2. Zbytek činností by měl být zachován, takže Anderson propojil elektrickou kabeláž k nové ATA a pokračuje také utahování dalších dvou šroubů mezi ATA a S1.
11.4.2010 12:41 (ah)
Kosmonauti nakonec zahájili novou utahovací sekvenci nejproblematičtějším šroubem č. 4 a podařilo se jim ho dobře utáhnout. Anderson pokračuje v práci utahováním zbývajících šroubů.
11.4.2010 12:07 (ah)
Reinstalace prvního šroubu problém nevyřešila. Nádrž ATA se stále nedaří dobře usadit a upevnit.
11.4.2010 12:01 (ah)
Kosmonautům se zatím nedaří zašroubovat všechny 4 šrouby pro upevnění nové ATA do konstrukce S1. Řídicí středisko se domnívá, že první šroub byl instalován chybně a celá ATA by tak mohla být trochu mimo plánovanou polohu.
11.4.2010 11:04 (ah)
Přenášení nové ATA bylo dokončeno. Manipulátor SSRMS předal ATA do rukou kosmonautům, kteří zajistí její konečnou instalaci na S1.
11.4.2010 10:09 (ah)
Nová ATA byla zachycena pomocí SSRMS a je přenášena směrem k ITS-S1.
11.4.2010 09:50 (ah)
Zatímco SSRMS se chystá uchopit a přenášet novou ATA, kosmonauti se přesunuli k nosníku P1, kde instalují úchyty (grapple fixture stowage beams) pro vybavení, které bude potřebné při budoucí případné výměně jednoho z termoregulačních radiátorů na povrchu stanice.
11.4.2010 09:37 (ah)
Stará (prázdná) nádrž ATA má hmotnost cca 580 kg a k vozíku CETA ji kosmonauti dočasně připoutali šesti lanky a popruhy. Ještě během EVA-2 by měla být stará ATA přenesena na mobilní transportér MT, kde je nyní "uskladněna" nová ATA.
11.4.2010 09:30 (ah)
Kosmonauti nejprve demontovali starou nádrž ATA z nosníku S0 a předali ji manipulátoru SSRMS k přenesení na vozík CETA, umístěný na kolejnicích poblíž středu stanice. Po uchycení staré nádrže na CETA (což bylo právě dokončeno), bude manipulátorem SSRMS zachycena nová nádrž (která je od EVA-1 na mobilním transportéru MT poblíž CETA) a poté přenesena k instalaci na S1.
11.4.2010 08:00 (ah)
Dnešní výstup EVA-2 zahájili Mastracchio a Anderson se značným předstihem proti plánu už v 7:30 SELČ. Cílem výstupu je především výměna amoniakové nádrže ATA na ITS-S1.
10.4.2010 11:17 (ah)
Na programu šestého letového dne je přenášení nákladu z MPLM modulu Leonardo do různých prostor stanice a také příprava na zítřejší výstup EVA-2. V modulu Leonardo bylo při misi STS-131 dopraveno k ISS celkem 16 skříní s vybavením. Mezi už přenesené vybavení patří například jedna spací kóje pro člena posádky, lékařský a cvičební systém MARES (Muscle Atrophy Research and Exercise System), laboratorní mrazák MELFI (Minus Eighty-Degree Laboratory Freezer for ISS) a pár úložných skříní. Důležitým novým zařízením je také WORF (Window Observational Research Facility), což je sada kamer a senzorů pro dálkové sledování Země přes okno v americkém laboratorním modulu Destiny.
10.04.2010 11:00 (ah)
V ranních hodinách 10.4.2010 se na ISS rozezněl poplach, indikující kouř ve stanici. Naštěstí se brzy zjistilo, že poplach byl falešný a způsobil ho nechtěně Oleg Kotov tím, že vysával prach poblíž kouřového senzoru. Činnost na ISS pokračuje normálně.
10.04.2010 10:00 (ah)
Dne 9.4.2010 bylo rozhodnuto prodloužit misi STS-131 o jeden den. Důvodem prodloužení je nutnost provést závěrečnou kontrolu tepelné ochrany raketoplánu pomocí OBSS ještě u ISS, protože na raketoplánu nefunguje vysokorychlostní komunikační systém v pásmu Ku a data z OBSS je tedy třeba odeslat na Zemi pomocí komunikačních kanálů ISS.
9.4.2010 14:07 (ah)
Výstup EVA-1 skončil ve 13:58 SELČ, takže trval celkem 6 hodin a 27 minut. Plánované úkoly výstupu byly splněny.
9.4.2010 13:38 (ah)
Kosmonauti se vrací do přechodové komory a výstup EVA-1 se chýlí ke konci.
9.4.2010 12:36 (ah)
Výměna RGA byla úspěšně dokončena. Manipulátor SSRMS mezitím usadil novou nádrž ATA na úchyt u mobilního transportéru v centrální části stanice. Zde ATA zůstane až do výstupu EVA-2, kdy bude teprve nainstalována místo původní ATA na S1.
9.4.2010 11:20 (ah)
Dalším úkolem výstupu je výměna porouchané sestavy měřicího gyroskopu RGA (Rate Gyro Assembly) na centrálním staničním nosníku S0. RGA je součástí orientačního (navigačního) systému stanice.
9.4.2010 11:08 (ah)
U plošiny ESP-2 kosmonauti nainstalovali na spodní část ATA speciální konstrukci, která umožní její dočasné usazení na mobilní transportér MT pomocí SSRMS.
9.4.2010 10:44 (ah)
Během přenášení ATA se Rick Mastracchio vydal k japonské externí plošině JEM-EF a demontoval z ní dokončený experiment MPAC/SEED (Micro-PArticles Capture/Space Environment Exposure Device). Na konci výstupu bude experiment dopraven do stanice k transportu na Zemi.
9.4.2010 10:12 (ah)
Po zachycení je ATA pomocí SSRMS přenášena k plošině ESP-2, kde kosmonauti k ATA přimontují další úchyty pro budoucí montáž nádrže na povrch stanice.
9.4.2010 09:45 (ah)
Po drobných potížích (za použití páčidla) byla nádrž ATA uvolněna z jejího lůžka v nákladovém prostoru raketoplánu a Anderson ji ručně předává manipulátoru SSRMS.
9.4.2010 09:18 (ah)
Anderson si v zadní části nákladového prostoru raketoplánu připravil úchyt na nohy PFR. Po nastoupení do úchytu ručně zvedne nádrž ATA a předá ji k zachycení manipulátoru SSRMS. Plná ATA má hmotnost přes 750 kg.
9.4.2010 09:04 (ah)
Po instalaci úchytu kosmonauti demontovali novou nádrž ATA z konstrukce v nákladovém prostoru raketoplánu.
9.4.2010 08:54 (ah)
Anderson na začátku výstupu odpojil hadice od staré (prázdné) nádrže ATA na nosníku ITS-S1. Mastracchio mezitím zahájil instalaci manipulátorového úchytu na novou (plnou) amoniakovou nádrž ATA v nákladovém prostoru raketoplánu. To umožní staničnímu manipulátoru SSRMS uchopit nádrž a přenést ji na povrch stanice.
9.4.2010 08:00 (ah)
První výstup do kosmu (EVA-1) zahájili Mastracchio a Anderson 9.4.2010 v 7:31 SELČ (přepojením skafandrů na vnitřní zdroje). Cílem výstupu je příprava výměny nádrže ATA, sejmutí experimentu MPAC/SEED z japonské externí plošiny a výměna porouchaného měřicího gyroskopu RGA. Výstup má trvat cca 6,5 hodiny.
8.4.2010 14:30 (ah)
Průlez do MPLM modulu Leonardo byl otevřen kolem 14:00 SELČ.
8.4.2010 09:00 (ah)
Ve čtvrtek 8.4.2010 ráno, byl logistický MPLM modul Leonardo přenesen pomocí staničního manipulátoru SSRMS z nákladového prostoru raketoplánu na dolní CBM uzel modulu Harmony. Během dne bude modul otevřen a bude zahájeno přenášení nákladu a vybavení v něm uloženého.
7.4.2010 13:36 (ah)
V 11:12 SELČ byly otevřeny poslední průlezy mezi raketoplánem a ISS a posádky se setkaly na palubě stanice. Je to zřejmě poprvé, kdy jsou v kosmu 4 ženy současně a také poprvé, kdy jsou v kosmu současně 2 kosmonauti Japonska.
7.4.2010 09:44 (ah)
Ke spojení raketoplánu s ISS došlo přesně podle plánu 7.4.2010 v 9:44 SELČ.
7.4.2010 09:00 (ah)
Raketoplán Discovery STS-131 se už dostal do těsné blízkosti Mezinárodní kosmické stanice ISS a ve vzdálenosti cca 200 m pod stanicí právě dokončil otočku RPM (Rendezvous Pitch Maneuver), aby kosmonauti z ISS mohli vyfotografovat spodní část raketoplánu pro pozdější vyhodnocení stavu tepelné ochrany raketoplánu před přistáním.
6.4.2010 22:00 (ah)
Během druhého letového dne kosmonauti provedli kontrolu povrchu raketoplánu pomocí OBSS. Naměřená data budou odvysílána na Zemi až po připojení k ISS, protože se nepodařilo odstranit závadu na anténě pro pásmo Ku. Ve zbytku dne pokračovaly sbližovací motorické manévry a byly provedeny přípravy na zítřejší setkání s ISS (vysunutí stykovacího prstence a instalace středové kamery do spojovacího adaptéru).
5.4.2010 18:00 (ah)
Po otevření dveří nákladového prostoru raketoplánu a po vyklopení parabolické antény pro pásmo Ku se ukázalo, že vysokorychlostní telekomunikační systém (přes družice TDRS) nefunguje. Kosmonauti se spolu s techniky v řídicím středisku snaží tento problém vyřešit. Mise ale může pokračovat i bez spojení v pásmu Ku. Základní data lze přenést jinými přenosovými kanály a velkoobjemová data (např. ze zítřejší kontroly povrchu raketoplánu pomocí OBSS) by bylo možno dostat na Zemi po připojení k ISS (staničním komunikačním systémem). Také při přibližování k ISS se raketoplán dokáže obejít bez Ku antény. Kosmonauti by místo toho využili jiné prostředky navigace, např. ruční laserové dálkoměry.
5.4.2010 13:06 (ah)
V dalších dnech provede posádka raketoplánu řadu sbližovacích motorických manévrů, které vyústí v setkání s Mezinárodní kosmickou stanicí ISS. Ke spojení obou těles má dojít ve středu 7.4.2010 kolem 9:44 SELČ.
5.4.2010 13:03 (ah)
Motorický manévr OMS-2, zahájený ve 12:58 SELČ, proběhl úspěšně. Motory OMS pracovaly celkem 129 sekund a výsledná oběžná dráha má výšku cca 225 x 260 km.
5.4.2010 12:34 (ah)
Motory SSME byly vypojeny podle plánu. Raketoplán je na základní přechodové dráze ve výšce kolem 100 km a setrvačností stoupá dále do apogea (ve výšce přes 200 km) kde pomocí motorů OMS přejde na stabilní oběžnou dráhu kolem Země.
5.4.2010 12:30 (ah)
Bylo zahájeno otáčení raketoplánu do polohy "nad nádrží ET", která je výhodnější pro radiové spojení přes družici a pro pozdější odhození nádrže.
5.4.2010 12:27 (ah)
Startovací motory SRB úspěšně dohořely a byly odhozeny. Raketoplán pokračuje ve vzletu pomocí motorů SSME.
5.4.2010 12:22 (ah)
Raketoplán Discovery STS-131 vzlétl z rampy 39A na KSC přesně podleplánu ve 12:21 SELČ.
5.4.2010 12:20 (ah)
Proběhly poslední testy ovládání hlavních motorů SSME.
5.4.2010 12:17 (ah)
Byl odsunut přístupový můstek k raketoplánu a startují se pomocné napájecí jednotky APU (Auxiliary Power Unit).
5.4.2010 12:14 (ah)
Odpočítávání se opět rozeběhlo od stavu T - 9 minut.
5.4.2010 12:12 (ah)
Letový ředitel právě vydal souhlas se startem raketoplánu Discovery STS-131. Vše je připraveno a počasí je také vyhovující.
5.4.2010 11:38 (ah)
Začalo poslední plánované přerušení odpočítávání, ve kterém letový ředitel rozhodne o připravenosti ke startu. Odpočítávání se znovu rozeběhne 9 minut před vzletem pouze v případě, že letový ředitel vydá souhlas se startem.
5.4.2010 10:44 (ah)
Předpověď počasí dává stále až 80% šanci na vyhovující podmínky pro start. Problémem mohou být jen mlhy v okolí kosmodromu.
5.4.2010 10:29 (ah)
Vstupní průlez do raketoplánu byl uzavřen a probíhají testy hermetičnosti kabiny raketoplánu.
5.4.2010 09:53 (ah)
Jako poslední z posádky se do raketoplánu dostala letová specialistka č. 2 Dottie Metcalf-Lindenburgerová a právě se usazuje na zadním prostředním křesle letové paluby.
5.4.2010 09:51 (ah)
Naoko Jamazakiová, letová specialistka č. 4, nastupuje do prostředního křesla obytné paluby.
5.4.2010 09:43 (ah)
Letový specialista č. 1 Rick Mastracchio má své místo pro start v pravém zadním křesle na letové palubě raketoplánu.
5.4.2010 09:30 (ah)
Do levého křesla obytné paluby se právě poutá letová specialistka č. 3 Stephanie Wilsonová.
5.4.2010 09:21 (ah)
Dalším v pořadí je pilot Jim Dutton, který se usazuje v pravém předním křesle na letové palubě.
5.4.2010 09:10 (ah)
Druhým nastupujícím je letový specialista č. 5 Clay Anderson. Jeho místo pro start je v pravém křesle obytné (dolní) paluby raketoplánu.
5.4.2010 09:06 (ah)
Jako první do raketoplánu nastupuje Alan Poindexter a zaujímá své velitelské křeslo na levé přední straně letové paluby raketoplánu.
5.4.2010 09:00 (ah)
Kosmonauti dorazili na rampu. Na floridském kosmodromu je ještě hluboká noc a tma, ale raketoplán je krásně osvětlen silnými reflektory, takže posádka si vychutnala krátký pohled na stroj, který je má brzy vynést do kosmu.
5.4.2010 08:55 (ah)
Posádku mise STS-131 tvoří velitel Alan Poindexter (2. start do kosmu), pilot Jim Dutton (1. start), specialisté pro výstupy do kosmu Rick Mastracchio (3. start) a Clay Anderson (2. start), operátorka robotických manipulátorů Stephanie Wilsonová (3. start), letová specialistka a bývalá učitelka Dottie Metcalf-Lindenburgerová (1. start), a Naoko Jamazakiová (1. start) z Japonska (zástupkyně agentury JAXA).
5.4.2010 08:37 (ah)
Sedmičlenná posádka ve svých oranžových skafandrech právě odjela od budovy O&C (Operations and Checkout) ve speciálním autobusu AstroVan směrem ke startovací rampě.
05.04.2010 08:00 (ah)
Odpočítávání se blíží do své závěrečné fáze. Externí nádrž raketoplánu byla naplněna kapalným kyslíkem a kapalným vodíkem. Posádka už si obléká skafandry a chysté se k odjezdu na startovací rampu LC-39A. Předpověď počasí je poměrně dobrá, mírné obavy jsou z mlhy, která se začala vytvářet v oblasti kosmodromu.
04.04.2010 22:00 (ah)
Odpočítávání zatím probíhá dobře. Byla už odsunuta servisní věž RSS a nejsou evidovány žádné technické problémy. Také předpověď počasí zůstává výborná. Plánovaný čas startu byl upřesněn na 5.4.2010 ve 12:21:25 SELČ.
2.4.2010 21:50 (ah)
Závěrečné odpočítávání ke startu STS-131 bylo zahájeno v pátek 2.4.2010 v 9:00 SELČ. Předpověď počasí na 5.4. pro Floridu a KSC je zatím dobrá (80% šance na vyhovující podmínky pro start).
2.4.2010 21:00 (ah)
Cílem mise STS-131 je doplnění zásob a vybavení na Mezinárodní kosmické stanici ISS. V nákladovém prostoru je logistický MPLM modul Leonardo a nová nádrž ATA s amoniakem pro termoregulační systém ISS. V programu mise jsou celkem 3 výstupy do kosmu jejichž hlavním úkolem je výměna nádrže ATA na povrchu stanice.

Pokud není uvedeno jinak, jsou použité fotografie z NASA (viz. Using NASA Imagery) a dalších volně přístupných zdrojů.