Obsah > Pilotované lety > STS > STS-128 > Průběžné info
Znak STS-128
Raketoplán: Discovery/F-37
Mise: STS-128/ISS-17A
Náklad: MPLM, LMC, ATA
Start: 29.8.2009
Rampa: LC-39A, KSC, Florida
Přistání: 12.9.2009
Letiště: Edwards, Kalifornie

Odkazy:
MEK VMCC (cz)
info Space40 (cz)
info MEK (cz)
aktuality NASA (en)
info CBS News (en)
info NASA (en)
diskuse a aktuality (cz)
chat.kosmo.cz (cz)
web kamery na KSC (en)
SpaceflightNow.com (en)
fotogalerie NASA (en)
fotogalerie KSC (en)
NASA TV (en)
technologie STS (en)

Na této stránce je průběžné online zpravodajství z mise STS-128, připravované autory ze serveru kosmo.cz (kontakt aholub@centrum.cz) [autorefresh stránky 5 minut].

12.09.2009 09:00 (ah)
Sestup atmosférou proběhl dobře a raketoplán Discovery STS-128 úspěšně přistál na Edwards AFB v sobotu 12.9.2009 v 02:53:25 SELČ.
11.09.2009 21:50 (ah)
Řídicí středisko podle očekávání rozhodlo, že raketoplán dnes přistane na Edwards AFB v Kalifornii. Brzdicí manévr by měl začít 12.9.2009 v 01:47 SELČ a následné přistání na dráhu 22 Edwards AFB pak bude v 02:53 SELČ.
11.09.2009 20:45 (ah)
První dnešní možnost přistání na KSC byla kvůli počasí skutečně odvolána. Počasí nevypadá dobře ani pro druhou možnost na KSC, takže je pravděpodobné, že raketoplán Discovery STS-128 přistane na Edwards AFB.
11.09.2009 09:50 (ah)
Strategie pro dnešní pokus o přistání by měla být taková, že pokud nebude počasí na KSC vypadat dobře, připraví se posádka a raketoplán rovnou až na přistání na Edwards AFB, kde je zatím počasí výborné. Možnosti přistání na Edwards jsou 12.9.2009 v 02:53 SELČ a v 04:28 SELČ.
11.09.2009 01:30 (ah)
Manažeři v řídicím středisku čekali na vývoj počasí do poslední chvíle, ale nakonec museli odvolat i druhou dnešní příležitost k přistání. Raketoplán Discovery STS-128 tak zůstane na oběžné dráze ještě jeden den. Další možnost přistání je 11.9.2009 ve 23:48 SELČ.
10.09.2009 23:30 (ah)
Počasí na KSC zatím není dobré (silný vítr a přeháňky), takže první možnost přistání musela být odvolána. Další možnosti přistání na KSC jsou 11.09.2009 v 02:40 SELČ a pak až ve 23:48 SELČ.
10.09.2009 09:00 (ah)
Třináctý letový den (9.9.2009) kosmonauti prověřili všechny systémy raketoplánu potřebné pro návrat na Zemi. Spustili tedy jednu jednotku APU (Auxiliary Power Unit) pro tlakování hydrauliky a vyzkoušeli správný pohyb elevonů a dalších aerodynamických řídicích ploch. Otestovali i raketové manévrovací motorky RCS (Reaction Control System). Mimo jiné také důkladně uklidili kabinu raketoplánu, aby se při přistání nemohlo nic uvolnit. Technici na Zemi vyhodnotili data ze včerejší kontroly povrchu raketoplánu pomocí OBSS a potvrdili, že tepelná ochrana je v pořádku. Pro přistání je tedy vše připraveno. Trochu problém může být s počasím, protože podle předpovědi hrozí v přistávací oblasti na Floridě přeháňky a možná i bouřky. Rozhodnutí o tom, která příležitost k přistání bude využita, učiní manažeři v řídicím středisku až krátce před plánovaným brzdicím manévrem. První příležitost k přistání na KSC je 11.9.2009 v 01:05 SELČ (brzdicí manévr 10.9.2009 ve 23:59 SELČ).
09.09.2009 08:35 (ah)
Po odpojení od ISS udělal raketoplán Discovery STS-128 klasický inspekční oblet stanice a pak separačním motorickým manévrem odletěl do bezpečné vzdálenosti. Ještě tentýž letový den posádka provedla závěrečnou kontrolu stavu tepelné ochrany raketoplánu pomocí OBSS (Orbiter Boom Sensor System). V dalších dnech bude posádka odpočívat a připravovat se na přistání na Zemi, které je plánováno na 11.9.2009 v 01:05 SELČ.
08.09.2009 22:37 (ah)

08.09.2009 22:23 (ah)

08.09.2009 22:16 (ah)

08.09.2009 22:07 (ah)

08.09.2009 22:06 (ah)

08.09.2009 21:55 (ah)

08.09.2009 21:27 (ah)
Raketoplán Discovery STS-128 se odpojil od ISS přesně podle plánu, tedy 8.9.2009 ve 21:26 SELČ.
08.09.2009 08:00 (ah)
Kosmonauti na ISS dokončili přenášení nákladu z MPLM modulu Leonardo (cca 6300 kg) a naplnili ho už nepotřebným materiálem (cca 1100 kg). Následně byl Leonardo 8.9.2009 kolem 02:00 SELČ pomocí SSRMS odpojen z modulu Harmony a přenesen zpět do nákladového prostoru raketoplánu. Brzy poté se posádky rozloučily a byly uzavřeny průlezy mezi raketoplánem a stanici (v 05:41 SELČ). K odpojení a odletu Discovery STS-128 od ISS má podle plánu dojít dnes (8.9.2009) ve 21:26 SELČ.
06.09.2009 11:30 (ah)
Výstup EVA-3 proběhl úspěšně a prakticky všechny plánované úkoly byly splněny (kromě zapojení jednoho konektoru v kabeláži připravované pro modul Node 3 [Tranquility]). Výstup skončil 6.9.2009 v 05:40 SELČ (trval 7 hodin a 1 minutu).
05.09.2009 22:40 (ah)
Výstup EVA-3 začal 5.9.2009 ve 22:39 SELČ. Olivas a Fuglesang mají během 6,5 hodin výstupu postupně vyklopit konstrukci PAS (Payload Attachment System) na ITS-S3, vyměnit porouchanou jednotku RGA-2 (Rate Gyro Assembly), nainstalovat dvě GPS antény, vyměnit jistič RPCM (Remote Power Control Module) na ITS-S0 a upravit kabeláž na povrchu stanice.
05.09.2009 22:00 (ah)
Osmý letový den (4.-5.9.) byl trochu volnější. Posádka STS-128 měla půl den volna a pak pokračovalo přenášení nákladu z MPLM modulu Leonardo. Během dne také proběhla tisková konference obou posádek na ISS.
04.09.2009 07:00 (ah)
Výstup EVA-2 proběhl úspěšně. Kosmonauti vyměnili nádrž ATA na P1 za novou (a starou uložili do nákladového prostoru raketoplánu [po naplnění na Zemi má být stará ATA příští rok opět dopravena k ISS a namontována na S1]). V nadplánu při EVA-2 ještě Olivas nainstaloval úchytnou kotvičku na nádrž ATA na S1 (v rámci přípravy její budoucí výměny) a Fuglesang nasadil dvě krytky objektivů na kamery manipulátoru SSRMS (v rámci přípravy na přílet japonské nákladní lodi HTV-1, která bude po přiblížení k ISS zachycena právě pomocí SSRMS a krytky mají lépe ochránit kamery před zplodinami z raketových motorků HTV-1). Výstup EVA-2 trval 6 hodin a 39 minut (od 00:12 do 06:51 SELČ). Poslední plánovaný výstup EVA-3 má začít v sobotu 5.9.2009 kolem 22:50 SELČ.
03.09.2009 20:10 (ah)
V noci z 3. na 4.9.2009 je na programu mise STS-128 druhý výstup do kosmu (EVA-2). Olivas a Fuglesang při něm mají namontovat novou (plnou) nádrž ATA (Ammonia Tank Assembly) na staniční nosník P1 a starou nádrž, která je od EVA-1 umístěna na manipulátoru SSRMS, upevnit do nákladového prostoru raketoplánu k dopravě na Zemi. Výstup EVA-2 má podle plánu začít 3.9. ve 23:19 SELČ a má trvat cca 6,5 hodiny.
03.09.2009 20:00 (ah)
Šestý letový den byl téměř celý věnován přenášení nákladu mezi modulem MPLM a ISS. Byla také plně zprovozněna nová spací kóje v modulu Kibo pro jednoho člena dlouhodobé posádky.
02.09.2009 10:00 (ah)
Výstup EVA-1 úspěšně proběhl v době od 1.9. 23:49 SELČ do 2.9. 06:24 SELČ (trval 6 hodin a 35 minut). Olivas a Stottová demontovali starou nádrž ATA z ITS-P1 (odpojili přitom 2 hadice pro amoniak, 2 hadice pro tlakování dusíkem, 2 elektrické konektory a 4 poutací šrouby) a umístili ji na dva dny na konec staničního manipulátoru SSRMS. Následně kosmonauti sejmuli z modulu Columbus experiment EuTEF (European Technology Exposure Facility) a dvě desky MISSE (Materials International Space Station Experiment). Tato zařízení pro dlouhodobé materiálové experimenty byla uložena do nákladového prostoru raketoplánu k dopravě na Zemi (při přenášení byla Stottová upoutána na konec manipulátoru SSRMS a stála vedle zde zachycené staré nádrže ATA). Během výstupu došlo k dočasnému přerušení spojení mezi kosmonauty a řídicím střediskem kvůli bouři na ostrově Guam, kde je retranslační komunikační stanice. Spojení bylo obnoveno cca po 30 minutách a výstup pak byl úspěšně dokončen. Žádné práce v nadplánu se nedělaly, ale Olivas ještě před koncem výstupu vyfotografoval několik "šrámů" od mikrometeoritů na povrchu stanice poblíž modulu Quest.
01.09.2009 20:35 (ah)
Na pořadu pátého letového dne STS-128 je především první výstup do kosmu (EVA-1), při kterém mají Olivas a Stottová demontovat z nosníku ITS-P1 starou (poloprázdnou) nádrž na amoniak (pro chladicí systém stanice) a sejmout dva bloky vnějších experimentů (EuTEF a MISSE-6) z povrchu evropského modulu Columbus. Plná nádrž ATA (Ammonia Tank Assembly) má hmotnost přes 800 kg a bude jedním z nejtěžších předmětů, se kterými kdy kosmonauti ručně manipulovali v otevřeném kosmu (po demontování z P1 budou kosmonauti nádrž ATA [poloprázdná má hmotnost cca 600 kg] chvíli držet v rukou a pak ji předají manipulátoru SSRMS, kde bude nádrž umístěna až do výstupu EVA-2 a instalace nové ATA, kterou přivezl raketoplán). Začátek výstupu EVA-1 je plánován na 1.9.2009 ve 23:49 SELČ. Výstup má trvat cca 6,5 hodiny.
01.09.2009 20:30 (ah)
Modul MPLM byl dočasně připojen k ISS v pondělí 31.8.2009. V jeho útrobách je cca 6800 kg nákladu, který bude postupně přenesen do stanice. Jde například o dvě skříně s experimenty, laboratorní mrazák pro uchovávání vzorků, jedna spací kóje pro člena dlouhodobé posádky, nový systém pro čištění atmosféry a běhací dráha C.O.L.B.E.R.T. Prázdný MPLM pak bude naplněn nákladem pro dopravu na Zemi a přemístěn zpět do raketoplánu. Během čtvrtého letového dne byla také na Zemi dokončena analýza stavu tepelné ochrany raketoplánu a bylo konstatováno, že je zcela v pořádku a schopná zajistit bezpečný průlet atmosférou při návratu k Zemi.
31.08.2009 09:30 (ah)
Po dvou dnech sbližovacích manévrů se raketoplán Discovery připojil k Mezinárodní kosmické stanici ISS dne 31.8.2009 v 02:54 SELČ. Průlezy byly otevřeny v 04:33 SELČ a krátce po vstupu na stanici se Nicole Stottová stala oficiálně členem dlouhodobé posádky Expedice 20. Tim Kopra naopak své působení na ISS končí a vrátí se na Zemi v Discovery STS-128. V dalších dnech je na programu mise připojení logistického MPLM modulu Leonardo k ISS, přenášení jeho nákladu do stanice (spolu s nákladem uvnitř raketoplánu) a také celkem 3 výstupy do kosmu.
30.08.2009 14:00 (ah)
Během druhého dne v kosmu posádka STS-128 především zkontrolovala stav tepelné ochrany raketoplánu pomocí kamer a senzorů OBSS (Orbiter Boom Sensor System) na konci manipulátoru SRMS (Shuttle Remote Manipulator System). Dále byl připraven stykovací uzel pro zítřejší plánované připojení ke stanici ISS, prověřeny skafandry pro výstupy do kosmu a zkontrolován seznam položek, které budou v příštích dnech přeneseny mezi raketoplánem a stanici. Ke spojení s ISS má dojít v pondělí 31.8.2009 brzy ráno (v 03:03 SELČ).
29.08.2009 09:50 (ah)
Tentokrát už konečně všechno klaplo a raketoplán Discovery STS-128 úspěšně odstartoval do kosmu v sobotu 29.8.2009 v 05:59:37 SELČ. Po dvou dnech sbližovacích manévrů je připojení k Mezinárodní kosmické stanici ISS plánováno na 31.8.2009 kolem 03:00 SELČ.
28.08.2009 23:50 (ah)
Tankování nádrže ET bylo úspěšně dokončeno kolem 23:25 SELČ. Odpočítávání zatím pokračuje bez technických problémů. Předpověď počasí je ale stále jen na 60%.
28.08.2009 21:25 (ah)
Další pokus o start STS-128 začal obnovením odpočítávání v pátek 28.8. ve 14:34 SELČ. S mírným zpožděním kvůli počasí pak bylo zahájeno i tankování externí nádrže ET ve 20:45 SELČ.
27.08.2009 22:30 (ah)
Odpočítávání se od stavu T - 11 hodin rozeběhlo ve 14:57 SELČ, ale už kolem 18:00 SELČ manažeři rozhodli, že budou požadovat ještě další testy problémového ventilu a že je nutno start odložit o dalších 24 hodin. Nový termín startu byl tedy stanoven na sobotu 29.8.2009 v 05:59:37 SELČ. Předpověď počasí pro tu dobu dává zatím 60% šanci na vyhovující podmínky.
27.08.2009 09:20 (ah)
Ve středu 26.8.2009 provedli technici sérii testů podezřelého ventilu i jeho snímače polohy. Protože všechno fungovalo správně a spolehlivě, byl oficiálně potvrzen termín dalšího pokus o start na pátek 28.8.2009 v 06:22:09 SELČ.
26.08.2009 06:00 (ah)
Odpočítávání neběželo moc dlouho, protože start raketoplánu byl 25.8. ve 23:52 SELČ znovu odvolán, tentokrát pro zaseknutý ventil pneumatického ovládání plnicího a vypouštěcího systému kapalného vodíku v motorovém prostoru raketoplánu. Tento ventil zajišťuje uzavírání hlavního plnicího a vypouštěcího ventilu. Zatím není jasné, jak bude závada odstraněna, takže předběžně byl start odložen nejméně o 2 dny, na pátek 28.8.2009 v 6:22 SELČ. Srpnové startovní okno končí 30.8.2009, pak by byl nutný odklad až na říjen, protože přednost by měl start HTV-1 a Sojuzu TMA-16 a starty klasických nosných raket z Cape Canaveral.
25.08.2009 21:20 (ah)
Po zrušení prvního pokusu o start byl z nádrže ET odčerpán veškerý kapalný kyslík i kapalný vodík a odpočítávání se vrátilo na T - 11 hodin. Z tohoto stavu se odpočítávání opět rozeběhlo 25.8.2009 ve 14:45 SELČ. Teď už jsme ve standardním přerušení odpočítávání v T - 6 hodin. Byl dán oficiální souhlas s opětovným zahájením tankování nádrže ET, ke kterému dojde ve 21:45 SELČ. Počasí pro tankování je dobré. Pro samotný start je předpověď zatím stále na 70%.
25.08.2009 07:30 (ah)
Letový ředitel oficiálně oznámil odklad startu STS-128 o 24 hodin. Nový pokus o start se uskteční 26.8.2009 kolem 7:10 SELČ. Předpověď počasí dává zatím 70% šanci na vyhovující podmínky.
25.08.2009 07:25 (ah)
Technicky proběhlo "noční" závěrečné odpočítávání bez problémů, ale počasí se postupně zhoršovalo, až nakonec zabránilo dnešnímu startu (bouřky byly příliš blízko kosmodromu).
24.08.2009 22:20 (ah)
Tankování nádrže ET bylo zahájeno podle plánu, tedy přesně ve 22:11 SELČ.
24.08.2009 19:20 (ah)
Start STS-128 byl stanoven na 25.8.2009 v 7:36:04 SELČ. Odpočítávání zatím probíhá dobře (byly připraveny palivové články v raketoplánu a byla odsunuta obslužná věž RSS). Předpověď počasí dává zatím 80% šanci na vyhovující podmínky pro start. Plnění externí nádrže ET kapalným kyslíkem a kapalným vodíkem má začít dnes (24.8.2009) kolem 22:15 SELČ a posádka se má vydat na rampu 39A kolem 03:45 SELČ (25.8.2009).
24.08.2009 19:00 (ah)
Hlavním cílem letu raketoplánu Discovery STS-128/ISS-17A k ISS je doprava zásob a vybavení pro dlouhodobý provoz stanice. Hlavním nákladem je logistický modul MPLM Leonardo, který obsahuje např. 3 skříně vybavení pro LSS, 3 skříně s experimenty, obytnou buňku pro Kibo, běhací dráhu C.O.L.B.E.R.T. a systém pro čistění atmosféry ARS (Atmospheric Revitalization System). Dalším úkolem mise je částečná výměna posádky na ISS, kde Stottová vystřídá Kopru v rámci dlouhodobé Expedice 20. Během letu se uskuteční celkem 3 výstupy do kosmu (EVA), všechny přes modul Quest. Cílem výstupů je výměna vnějších experimentů na modulu Columbus a výměna jedné nádrže s amoniakem ATA (Ammonia Tank Assembly).

Pokud není uvedeno jinak, jsou použité fotografie z NASA (viz. Using NASA Imagery) a dalších volně přístupných zdrojů.