Obsah > Pilotované lety > STS > STS-125 > Průběžné info
Znak STS-125
Raketoplán: Atlantis/F-30
Mise: STS-125/HST SM-4
Náklad: HST SM-4
Start: 11.5.2009 20:02 SELČ
Rampa: LC-39A, KSC, Florida
Přistání: 24.5.2009
Letiště: SLF, KSC, Florida

Odkazy:
MEK VMCC (cz)
info Space40 (cz)
info MEK (cz)
aktuality NASA (en)
info CBS News (en)
info NASA (en)
diskuse a aktuality (cz)
chat.kosmo.cz (cz)
web kamery na KSC (en)
SpaceflightNow.com (en)
fotogalerie NASA (en)
fotogalerie KSC (en)
NASA TV (en)

Na této stránce je průběžné online zpravodajství z mise STS-125, připravované autory ze serveru kosmo.cz (kontakt aholub@centrum.cz) [autorefresh stránky 5 minut].

24.05.2009 18:00 (ah)
Přesný oficiální čas dotyku hlavního podvozku raketoplánu se Zemí je 17:39:05 SELČ (zastavení kol pak v 17:40:15 SELČ).
24.05.2009 17:40 (ah)
Raketoplán Atlantis STS-125 úspěšně přistál na Edwards AFB v 17:39 SELČ.
24.05.2009 17:32 (ah)
Výška 25 km, rychlost 750 m/s.
24.05.2009 17:25 (ah)
Rychlost je pořád ještě Mach 15 (patnáctinosobek rychlosti zvuku), tedy ještě přes 4500 m/s.
24.05.2009 17:23 (ah)
Výška 60 km, vzdálenost k cíli 1700 km.
24.05.2009 17:18 (ah)
Raketoplán je ve výšce cca 70 km a cca 3500 km od Edwards AFB.
24.05.2009 17:15 (ah)
Raketoplán Atlantis už vstoupil do hustších vrstev atmosféry. Trajektorie letu nyní vede mírně severně od Havajských ostrovů.
24.05.2009 17:05 (ah)
Betonová dráha RW22 na Edwards AFB je dlouhá cca 4,5 km a široká cca 90 m.
24.05.2009 16:55 (ah)
Dnešní přistání raketoplánu bude celkově 53. na Edwards AFB.
24.05.2009 16:28 (ah)
Brzdicí manévr úspěšně proběhl. Raketoplán Atlantis STS-125 je na cestě k přistání na Edwards AFB v 17:39 SELČ.
24.05.2009 16:05 (ah)
Řídicí středisko rozhodlo přistát dnes na Edwards AFB (potože počasí na KSC se nezlepšilo). Brzdicí manévr je naplánován na 16:25 SELČ a přistání pak na 17:39 SELČ.
24.05.2009 13:30 (ah)
První dnešní možnost přistání na KSC byla odvolána (stále hrozí nebezpečí bouřek v okolí KSC). Další možnost přistání je na příštím oběhu (197.) buď na Edwards nebo na KSC.
24.05.2009 13:30 (ah)
Dnes, v neděli 24.5.2009, už byly opět uzavřeny dveře nákladového prostoru raketoplánu a posádka se opět chystá na přistání. Počasí na KSC není o mnoho lepší než v minulých dnech (oblačno, deštivo, bouřky), ale všichni doufají, že počasí dnes bude přece jen trochu lépe "spolupracovat". Konečné hodnocení vývoje počasí a rozhodnutí o místě přistání bude učiněno cca ve 14:30 SELČ. První příležitost k přistání na KSC dnes začíná brzdicím manévrem ve 14:57 SELČ a vyvrcholila by přistáním v 16:09 SELČ.
23.05.2009 14:40 (ah)
Přistání bylo odloženo o další den! Počasí v okolí KSC na Floridě bylo dnes stále nestabilní. Řídicí středisko preferuje přistání na KSC a doufá, že zítra (v neděli 24.5.2009) bude počasí na Floridě vyhovující. První zítřejší možnost přistání na KSC bude v 16:09 SELČ.
23.05.2009 13:35 (ah)
Posádka si oblékla skafandry a začala se usazovat do křesel raketoplánu, ale řídicí středisko se rozhodlo přistání odložit nejméně o jeden oběh (kvůli zhoršování počasí v okolí). Na 181. oběhu jsou k dispozici dvě možnosti přistání. Buď na Edwards AFB v Kalifornii (brzdicí manévr v 15:29 SELČ) nebo na KSC na Floridě (brzdicí manévr v 15:45 SELČ).
23.05.2009 11:50 (ah)
V sobotu 23.5.2009 vypadá možnost přistání nadějněji, než včera. Byly už uzavřeny dveře nákladového prostoru raketoplánu a také programové vybavení palubních počítačů raketoplánu přešlo na soubor "OPS-3", který určen pro řízení přistání. Brzdicí manévr pro dnešní první možnost přistání na KSC (na 180. oběhu) je zatím plánován na 14:01 SELČ.
22.05.2009 14:50 (ah)
I druhá dnešní možnost přistání raketoplánu Atlantis STS-125 byla odvolána (počasí na Floridě se nelepšilo). Návrat na Zemi byl tedy odložen nejméně na zítřek. Sobotní první možnost přistání na KSC je cca v 15:16 SELČ.
22.05.2009 12:30 (ah)
První možnost přistání na KSC byla dnes odvolána kvůli špatnému počasí na Floridě. Zatím zůstává v platnosti druhá dnešní možnost přistání o oběh později, tedy v 17:39 SELČ. Kosmonauti ještě ani neuzavřeli dveře nákladového prostoru. Řídicí středisko stále vyhodnocuje vývoj počasí v oblasti KSC.
22.05.2009 06:30 (ah)
Předpověď počasí pro KSC na pátek 22.5.2009 stále není příliš dobrá, ale přesto pokračují přípravy na dnešní případné přistání. Pro příští dny jsou k dipozici následující možnosti:
Datum...Oběh...Místo...Čas (SELČ)
22.5....165.....KSC....16:01
22.5....166.....KSC....17:39

23.5....180.....KSC....15:16
23.5....181.....EDW....16:48
23.5....181.....KSC....16:54
23.5....182.....EDW....18:24
23.5....182.....KSC....18:32

24.5....196.....KSC....16:09
24.5....197.....EDW....17:40
24.5....197.....NOR....17:42
24.5....197.....KSC....17:48
24.5....198.....EDW....19:17
24.5....198.....NOR....19:20

20.05.2009 21:00 (ah)
Meteorologové zatím předpovídají deštivé počasí pro páteční termín přistání raketoplánu. Proto byla posádka STS-125 vyzvána, aby vypojila méně důležité systémy a začala šetřit zásoby kyslíku a vodíku. To umožní případně bezpečně odložit přistání na sobotu nebo neděli.
20.05.2009 08:00 (ah)
Po odletu od HST se posádka věnovala především kontrole tepelné ochrany raketoplánu pomocí kamer a senzorů OBSS (Orbiter Boom Sensor System). Podle prvních výsledků analýzy získaných dat je raketoplán v dobrém stavu a je připraven na sestup atmosférou při přistání. Dnešek (20.5.2009) je pro posádku odpočinkovým dnem. Zítra se raketoplán začne připravovat na přistání, které je plánováno na pátek 22.5.2009 v 16:01 SELČ (na KSC na Floridě).
19.05.2009 15:30 (ah)
Atlantis STS-125 provedl závěrečný separační manévr.
19.05.2009 15:15 (ah)
Raketoplán se pomalu vzdaluje od HST. Nyní jsou obě tělesa cca 200 m od sebe.
19.05.2009 15:00 (ah)
Opravený a vylepšený teleskop HST byl uvolněn k samostatnému letu 19.5.2009 ve 14:57 SELČ.
19.05.2009 14:40 (ah)
Hlavní poklop zrcadla na HST byl otevřen ve 14:33 SELČ. Vše je připraveno k opětovnému vypuštění teleskopu.
19.05.2009 13:55 (ah)
Pro zajištění lepšího komunikačního spojení byl plánovaný čas uvolnění HST o pár minut posunut na 14:57 SELČ.
19.05.2009 13:28 (ah)
Teleskop HST byl právě vyzdvižen z nákladového prostoru raketoplánu (zatím je stále upoután k manipulátoru SRMS).
19.05.2009 13:00 (ah)
Manipulátor SRMS, ovládaný Megan McArthurovou, uchopul teleskop HST ve 12:45 SELČ. Teleskop bude nejprve vyzdvižen nad nákladový prostor, pak bude otevřen hlavní poklop zrcadla na HST, a teprve nakonec bude HST uvolněn k samostatnému letu.
19.05.2009 09:10 (ah)
Po aktivaci systémů má být opravený a vylepšený teleskop HST uvolněn k samostatnému letu 19.5.2009 ve 14:53 SELČ.
18.05.2009 21:30 (ah)
Výstup EVA-5 skončil ve 21:22 SELČ (trval 7 hodin a 2 minuty).
18.05.2009 21:05 (ah)
Ještě se stalo to, že po sejmutí překrytu antény na HST Grunsfeld svým zádovým vakem do antény narazil a urazil z ní víčko, které sloužilo mimo jiné jako tepelná izolace. Řídicí středisko ověřilo, že tzv. "low-gain" (nízkozisková) anténa stále funguje, ale pro lepší tepelnou izolaci rozhodlo vrátit plastový překryt zpět na anténu. Grunsfeld se tedy od přechodové komory znovu vrátil a překryt nainstaloval.
18.05.2009 20:40 (ah)
Grunsfeld ještě demontoval stupátko na nohy MFR (Manipulator Foot Restraint) z manipulátoru SRMS (Shuttle Remote Manipulator System) a sejmul ochranný překryt z antény na HST, který zde byl nainstalován na začátku EVA-1. Výstup se blíží ke konci.
18.05.2009 19:50 (ah)
Instalace panelu NOBL 7 byla velmi rychlá (protože nebylo třeba odtrhávat žádnou starou izolaci) a už je hotovo. Všechny servisní činnosti byly dokončeny.
18.05.2009 19:35 (ah)
Byla dokončena montáž panelu NOBL 8. Na řadě je poslední panel č. 7.
18.05.2009 18:50 (ah)
Panel NOBL 5 byl nainstalován na povrch HST (po sejmutí původní degradované fóliové vícevrstvé izolace). Podobně by ještě měly být namontovány panely NOBL 8 a 7.
18.05.2009 18:15 (ah)
Řídicí středisko potvrdilo úspěšné prověření základní funkčnosti nového senzoru FGS-2R.
18.05.2009 18:10 (ah)
Starý FGS-2 je bezpečně uložen k dopravě na Zemi. Všechny důležité úkoly servisní mise STS-125 k HST tak byly už v tuto chvíli splněny. Instalace tepelně izolačních panelů NOBL má nižší důležitost, ale přesto chtějí kosmonauti stihnout namontovat všechny tři panely, plánované pro tuto misi (včetně panelů zbylých z EVA-4).
18.05.2009 17:50 (ah)
Instalace FGS-2R byla úspěšně dokončena a také příslušné dveře do HST byly uzavřeny. Na řadě je uložení starého FGS do schránky v nákladovém prostoru k dopravě na Zemi.
18.05.2009 17:30 (ah)
Nový senzor FGS-2R je nyní pevně v HST. Kosmonauti zapojují konektory kabeláže.
18.05.2009 17:10 (ah)
Po namontování madel byl FGS-2 vytažen z HST a upevněn v nákladovém prostoru raketoplánu. Probíhají práce na vyzvednutí nového FGS-2R z raketoplánu a jeho montáži do HST.
18.05.2009 16:45 (ah)
Povolení hlavního upevňovacího šroubu muselo proběhnout podobně, jako při EVA-1. "Omezovač síly" na ráčně klíče prokluzoval a šroub takto nešel povolit. Po odstranění "omezovače" se šroub podařilo povolit bez problémů a napoprvé.
18.05.2009 16:30 (ah)
Dveře, za kterými je FGS-2, byly úspěšně otevřeny. Kosmonauti odpojují 8 konektorů s propojovacími kabely.
18.05.2009 16:15 (ah)
Na řadě je výměna výměna senzoru FGS-2, která by měla proběhnout obdobně, jako práce na WFC-3 při EVA-1 a COS při EVA-3. Tedy nejprve půjde starý vadný FGS-2 z HST na dočasné místo do nákladového prostoru raketoplánu, pak nový FGS-2R do HST a nakonec bude starý FGS-2 do schránky ve které byl při startu nový FGS-2R.
18.05.2009 15:55 (ah)
Výměna baterií byla úspěšně dokončena. Grunsfeld ještě uzavírá dveře teleskopu HST. Řídicí středisko už potvrdilo správnou funkčnost nové baterie.
18.05.2009 15:00 (ah)
Výstup EVA-5 zahájili Grunsfeld a Feustel 18.5.2009 ve 14:20 SELČ. V plánu je výměna bloku baterií, výměna senzoru FGS-2 (Fine Guidance Sensor 2) a instalace panelů vnější tepelné izolace NOBL (New Outer Blanket Layer). Jde o poslední plánovaný výstup do kosmu v rámci údržby a oprav teleskopu HST.
17.05.2009 23:50 (ah)
Dveře HST byly uzavřeny a kosmonauti jsou zpět v přechodové komoře. Výstup EVA-4 skončil ve 23:47 SELČ. Trval dlouhých 8 hodin a 2 minuty. Dobrou zprávou je to, že první funkční test opravovaného spektrometru STIS proběhl úspěšně.
17.05.2009 22:25 (ah)
Kvůli zpoždění prací na STIS byl odvolán druhý dnešní úkol, kterým měla být instalace panelu vnější tepelné izolace NOBL (New Outer Blanket Layer). Kosmonauti už jen zavřou HST, uklidí a vrátí se do přechodové komory.
17.05.2009 22:00 (ah)
Nová karta je nainstalována ve spektrometru STIS. Kosmonauti se chystají uzavřít STIS novým krytem elektroniky a pak i dveře HST.
17.05.2009 21:45 (ah)
Vadná deska byla úspěšně vytažena ze spektrometru.
17.05.2009 21:20 (ah)
Massimino dokončil šroubování a uvolnil zachycovací desku FCP i se šroubky a krytem elektroniky ze spektrometru STIS. Good operaci dokončil přestřihnutím několika drátů připojených k překrytu. Nyní je konečně možno vyměnit vadnou desku zdroje.
17.05.2009 21:00 (ah)
Nový šroubovák funguje a většina šroubků na STIS je už povolena. Chybí ještě několik posledních.
17.05.2009 19:45 (ah)
Šroubovák na povolování šroubků bohužel nefunguje (přestože na začátku výstupu při ověřování fungoval). Massimino se teď na chvíli vrátí do přechodové komory, kde si vezme náhradní šroubovák a doplní si zásoby kyslíku do skafandru (aby výstup mohl být případně prodloužen).
17.05.2009 19:33 (ah)
Speciální deska FCP, určená k zachycení povolovaných šroubků, byla po drobných problémech připevněna na správné místo na STIS. Nyní je na řadě odšroubování už dříve zmiňovaných 111 šroubků.
17.05.2009 19:00 (ah)
Byl úspěšně použit "plán C" a Massimino silou odstranil madlo z povrchu spektrometru STIS. Práce na opravě STIS mohou pokračovat.
17.05.2009 18:35 (ah)
Nakonec byl vymyšlen ještě "plán C" a to ohnout madlo silou (a případně utrhnout zbývající šroub).
17.05.2009 18:10 (ah)
"Plán B" je připraven. Původně se mělo sejmout jen vlastní madlo, ale jeho držáky měly zůstat na STIS. "Plán B" je o tom, že by se Massimino měl pokusit odšroubovat držáky madla (a tím i celé madlo).
17.05.2009 18:05 (ah)
Nešlo to ani s novým bitem. Pracuje se na přípravě "plánu B".
17.05.2009 17:55 (ah)
Demontáž madla ze STIS se zatím nedaří. Tři ze čtyř šroubů se podařilo povolit, ale čtvrtý vypadá poškozený a pořád drží. Massimino se musel vrátit do nákladového prostoru raketoplánu pro nový "bit" a pokusí se s ním povolit problémový šroub madla. Madlo musí být demontováno, aby šlo STIS vůbec opravit (madlo brání v přístupu k desce, která má být vyměněna).
17.05.2009 16:25 (ah)
Kosmonauti už si připravili nářadí (včetně speciální desky FCP na zachycení uvolňovaných šroubků) a otevřeli dveře do HST. Na řadě je vlastní oprava STIS (instalace stupátka na nohy PFR, odšroubování jednoho madla ze STIS, připevnění desky FCP, povolení mnoha šroubků, sejmutí krytu elektroniky, výměna desky zdroje, zakrytování).
17.05.2009 15:55 (ah)
Výstup EVA-4 byl oficiálně zahájen v 15:45 SELČ přepojením skafandrů na vnitřní zdroje.
17.05.2009 11:15 (ah)
Dnešní výstup EVA-4 uskuteční Massimino ("Mass") a Good ("Bueno"). Cílem je oprava spektrografu STIS (Space Telescope Imaging Spectrograph) a instalace panelu vnější tepelné izolace NOBL (New Outer Blanket Layer). Oprava STIS je podobná opravě ACS v tom smyslu, že opět je třeba odšroubovat krycí desku elektroniky a vyměnit desku (napájecího zdroje). Hlavní rozdíl je v tom, že u ACS přitom bylo třeba povolit 32 šroubků, zatímco u STIS je to 111 šroubků.
17.05.2009 11:00 (ah)
Včerejší pozdější důkladnější testy systémů ACS ukázaly, že činnost širokoúhlého kanálu byla obnovena, ale u kanálu s vysokým rozlišením stále přetrvávají problémy s napájením. Oprava ACS tak byla zřejmě úspěšná jen částečně, což ale technici na Zemi očekávali.
16.05.2009 22:20 (ah)
Výstup EVA-3 skončil ve 22:11 SELČ (trval 6 hodin 36 minut) a podle všeho byl úspěšný. Základní funkční testy jak nového spektrografu COS, tak opravované kamery ACS, proběhly dobře.
16.05.2009 21:05 (ah)
Také instalace nového bloku elektroniky a napájecího zdroje proběhla bez problémů. Oprava kamery ACS tak byla dokončena. Kosmonauti teď ještě zavřou dveře v HST, sbalí nářadí a poté se už vrátí do přechodové komory. Technici v řídicím středisku mezitím budou ověřovat, nakolik byla oprava ACS úspěšná.
16.05.2009 20:25 (ah)
Všechny 4 vadné desky jsou úspěšně vytaženy z ACS a uloženy v transportní tašce. Grunsfeld teď bude instalovat novou elektroniku a externí napájecí zdroj.
16.05.2009 19:55 (ah)
Grunsfeld nejprve speciálním přípravkem prostřihl vnější obal ACS a pak jiným přípravkem odšrouboval krycí desku elektroniky. Nyní se chystá na vytažení 4 porouchaných desek.
16.05.2009 19:00 (ah)
COSTAR je bezpečně uložen. Na řadě je oprava části elektroniky kamery ACS. Kosmonauti se musí dostat za vnější plášť kamery a vyměnit několik desek s elektronikou.
16.05.2009 18:15 (ah)
Kosmonauti se nyní chystají uložit COSTAR do schránky v nákladovém prostoru raketoplánu (k dopravě na Zemi).
16.05.2009 18:05 (ah)
Nový velmi citlivý ultrafialový spektrograf COS je nyní součástí HST (pevně uchycen oběma šrouby a připojen všemi čtyřmi konektory).
16.05.2009 17:00 (ah)
COSTAR byl úspěšně vyjmut z HST a umístěn na dočasném místě v nákladovém prostoru raketoplánu. Nyní je na řadě instalace COS do HST.
16.05.2009 16:00 (ah)
Po přípravě nářadí a "pracoviště" (plošiny MFR na konci manipulátoru SRMS) je prvním úkolem vymontovat z HST optiku COSTAR (všechny stávající přístroje HST už mají svou vlastní korektivní optiku).
16.05.2009 15:41 (ah)
Výstup EVA-3 byl oficiálně zahájen v 15:35 SELČ (přepojením skafandrů na vnitřní zdroje).
16.05.2009 14:50 (ah)
Dnešní výstup EVA-3 má začít cca v 15:15 SELČ (16.05.2009). Hlavní náplní výstupu je instalace nového spektrografu COS (Cosmic Origins Spectrograph) [místo už nepotřebné korektivní optiky COSTAR] a zahájení pokusu o opravu kamery ACS (Advanced Camera for Surveys). V kosmu budou pracovat Grunsfeld a Feustel (sestava jako při EVA-1).
15.05.2009 22:50 (ah)
Výstup EVA-2 skončil ve 22:45 SELČ (celkem trval 7 hodin 56 minut). Byl to tak jeden z deseti nejdelších výstupů do kosmu v historii.
15.05.2009 22:20 (ah)
Instalace nové baterie do HST byla úspěšná. Kosmonauti tak splnili oba hlavní ukoly dnešního vystupu a vrací se už do přechodové komory.
15.05.2009 21:40 (ah)
Výměna bloku baterií č. 2 probíhá zatím dobře. Massimino v nákladovém prostoru raketoplánu uvolnil 14 šroubů, držících novou baterii v lůžku a Good mezitím otevřel příslušné dveře na HST, odpojil 6 konektorů a odšrouboval také 14 šroubů staré baterie. Pak Good (na konci manipulátoru SRMS) přenesl baterii do nákladového prostoru, kde ji s Massiminem vyměnil za novou. Nyní Good montuje novou baterii na dveře HST a Massimino starou baterii do nákladového prostoru raketoplánu.
15.05.2009 20:55 (ah)
I přes zpoždění bylo rozhodnuto pustit se do výměny bloku baterií. Massimino si v přechodové komoře doplnil kyslík do skafandu, takže oba kosmonauti mohou být venku ještě cca 2 hodiny.
15.05.2009 20:30 (ah)
Kosmonauti měli neočekávaně velké problémy při zavírání a zajišťování dveří do HST (u RSU) a zpoždění dále narostlo už na více než dvě hodiny.
15.05.2009 19:45 (ah)
Záložní náhradní RSU se podařilo namontovat do HST. První hlavní úkol dnešního výstupu tak byl splněn (se zpožděním více než hodiny proti plánu). Druhým úkolem je výměna jednoho bloku baterií v HST.
15.05.2009 19:15 (ah)
"Stávkující" RSU nešel namontovat ani do poslední pozice v HST. Kosmonautům teď nezbývá nic jiného, než z nákladového prostoru vyzvednout nouzový záložní RSU "starého typu" a pokusit se ho namontovat do HST.
15.05.2009 18:25 (ah)
Good se nakonec musel vrátit do nákladového prostoru raketoplánu, kde uskladnil druhý starý RSU (ten šel z HST vyšroubovat dobře) a vyzvedl poslední (třetí) nový RSU. Tento nový RSU se pak kosmonautům podařilo úspěšně namontovat do HST (na místo, kam předchozí RSU nešel).
15.05.2009 17:55 (ah)
Kosmonautům se zatím nedaří umístit druhý nový RSU správně tak, aby ho bylo možno přišroubovat do HST.
15.05.2009 16:45 (ah)
Po přípravě pracoviště, vyzvednutí nového RSU z nákladového prostoru, a otevření dveří do HST se Massimino přesunul dovnitř HST a odpojil dva konektory od prvního bloku gyroskopů RSU. Mike Good, upoutaný na plošince MFR na konci manipulátoru SRMS, následně uvolnil tři šrouby, držící první RSU v HST. Massimino poté RSU vyjmul a předal Goodovi k pozdějšímu uložení. Nový blok RSU pak Good přišrouboval opět do HST a Massimino k němu připojil konektory. Nakonec ještě Good uložil RSU do schránky v nákladovém prostoru raketoplánu. Tím byla výměna prvního RSU dokončena. Obdobným způsobem musí kosmonauti vyměnit ještě další dva bloky RSU.
15.05.2009 15:00 (ah)
Výstup EVA-2 byl oficiálně zahájen ve 14:49 SELČ.
15.05.2009 13:50 (zb)
Byla provedena vizuální kontrola některých dlaždic na přídi raketoplánu v místech, která nebyla v plném rozsahu monitorována během úterní kontroly tepelné ochrany. Výstup EVA-2 by měl začít se zpožděním kolem 14:45 SELČ.
15.05.2009 11:31 (zb)
Dnes bude proveden druhý kosmický výstup (EVA-2), jehož zahájení je naplánováno ve 14:16 SELČ o celkové délce 6 hodin a 25 minut. Výstup EVA-2 provede veterán z údržbářské mise k HST STS-109 z roku 2002 James Michael Massimino a dále Timothy Michael Good.

Dnes astronauty čeká výměna tří jednotek RSU (Rate Sensor Units). V každé jednotce je jeden pár gyroskopů, které zajišťují orientaci Hubbleova vesmírného dalekohledu v kosmickém prostoru. Dále dojde na výměnu jednoho bloku BMU (Battery Module Units). Jedná se o baterie, které dodávají dalekohledu energii v době, kdy je dalekohled ve stínu Země a nemůže čerpat energii ze solárních panelů. Původní baterie na Hubbleovu dalekohledu překonaly plánovanou životnost o 13 let!
14.05.2009 22:15 (ah)
Výstup EVA-1 byl ukončen ve 22:12 SELČ. Trval tedy 7 hodin a 20 minut.
14.05.2009 21:40 (ah)
Několik "petlic" LOCK bylo úspěšně nainstalováno a kosmonauti se chystají k návratu do přechodové komory.
14.05.2009 20:30 (ah)
Aktivací mechanizmu SCM byly splněny hlavní úkoly výstupu EVA-1. Kosmonauti teď ještě pracují na věcech, které mají usnadnit výstupy v dalších dnech (promazání šroubů a instalace "petlic" LOCK [Latch Over Center Kit] na dveře HST umožní jejich rychlejší otevření a tedy úsporu času pro montážní a opravářské práce na HST).
14.05.2009 19:45 (ah)
Jednotka SI C&DH byla úspěšně vyměněna. Feustel dokončuje uzavírání dveří sekce 10 (na kterých je jednotka umístěna) a Grunsfeld už mezitím zahájil instalaci mechanizmu SCM na spodní část HST.
14.05.2009 18:35 (ah)
Následujícím úkolem je výměna porouchané jednotky SI C&DH.
14.05.2009 18:25 (ah)
Kosmonauti umístili starou kameru WFPC2 do nosiče, ve kterém byla předtím WFC-3. WFPC2 je už zajištěna a připravena k dopravě na Zemi.
14.05.2009 17:55 (ah)
Kamera WFC-3 byla úspěšně namontována do HST.
14.05.2009 17:05 (ah)
Kosmonauti měli problémy s uvolněním hlavního šroubu, který držel WFPC2 v HST, ale po nasazení větší síly se to nakonec podařilo a WFPC2 už je miho HST na dočasném držáku v nákladovém prostoru raketoplánu. Dalším krokem je instalace nové kamery WFC-3 do HST.
14.05.2009 15:10 (ah)
Výstup EVA-1 byl oficiálně zahájen ve 14:52 SELČ (přepojením skafandrů na vnitřní zdroje). O pár minut později kosmonauti opustili přechodovou komoru a zahájili práci.
14.05.2009 11:00 (ah)
Výstup EVA-1 má začít 14.5.2009 ve 14:16 SELČ a Grunsfeld a Feustel při něm mají postupně z HST vyjmout starý přístroj WFPC2 (Wide Field Planetary Camera 2), na jeho místo do HST namontovat novou kameru WFC-3 (Wide Field Camera 3), vyměnit porouchanou jednotku SI C&DH (Science Instrument Command and Data Handling) a aktivovat úchopové zařízení SCM (Soft Capture Mechanism).
13.05.2009 20:45 (ah)
Po zachycení byl HST přenesen do nákladového prostoru raketoplánu a zde byl uchycen na speciální konstrukci Flight Support System. Tam HST zůstane po celou dobu oprav a údržby. První montážní výstup do kosmu je naplánován na 14.5.2009 cca od 14:15 SELČ.
13.05.2009 19:15 (ah)
Teleskop HST byl úspěšně zachycen pomocí manipulátoru SRMS v 19:13 SELČ.


13.05.2009 18:40 (ah)
Jeden z prvních dnešních live záběrů HST z raketoplánu:

13.05.2009 18:30 (ah)
Atlantis je cca 100 m přímo pod HST a chystá se na konečné přiblížení.
13.05.2009 16:45 (ah)
V 16:41 SELČ byl proveden závěrečný sbližovací manévr TI (Terminal Initiation) a raketoplán je nyní na oběžné dráze, která ho přivede do těsné blízkosti HST během příštího jednoho a půl oběhu. Vzdálenost mezi oběma tělesy je již jen cca 10 km.
13.05.2009 15:55 (ah)
Raketoplán Atlantis se pomalu blíží k HST. Nyní je od něj vzdálen cca 50 km a přibližuje se rychlostí cca 25 m/s.
13.05.2009 06:00 (ah)
Druhý letový den (12.5.2009) byl věnován především důkladné kontrole stavu tepelné ochrany raketoplánu pomocí kamer a senzorů na nástavci OBSS (Orbiter Boom Sensor System) připevněném k manipulátoru SRMS. Záběry odhalily drobná poškození na několika dlaždicích v pravé přední části raketoplánu. Poškození vzniklo pravděpodobně cca 106 sekund po startu, kdy bylo pozorováno pár úlomků, odpadlých z vnější nádrže ET. Technici na Zemi ale poškození vyhodnotili jako nevýznamné a nepovažují ho za problém, který by ohrožoval bezpečnost kosmonautů při návratu na Zemi.
11.05.2009 20:50 (ah)
Motorický manévr OMS-2 proběhl dobře a raketoplán je na stabilní oběžné dráze. Pomocí několika další sbližovacích manévrů se raketoplán setká s teleskopem HST (ten je na dráze ve výši cca 565 km). Zachycení HST je plánováno na 13.5.2009 kolem 18:50 SELČ.
11.05.2009 20:15 (ah)
Raketoplán úspěšně dosáhl základní přechodovou oběžnou dráhu a odhodil nádrž ET. Nyní setrvačností stoupá do apogea, kde motoricky dráhu upraví a cirkularizuje (zvýší perigeum).
11.05.2009 20:02 (ah)
Raketoplán Atlantis STS-125 odstartoval!
11.05.2009 19:52 (ah)
V závěrečné části odpočítávání se sice začal tvořit led na některých místech potrubí u nádrže ET, ale technici vyhodnotili jeho umístění a rozměry jako bezproblémové. Letový ředitel vydal souhlas s pokračováním v odpočítávání. Běží posledních 9 minut před startem.
11.05.2009 18:30 (mv)
Lodě Liberty Star a Freedom Star, které slouží k vytažení a přepravě vyhořelých motorů SRB zpátky na Cape Canaveral, jsou na svém místě v Atlantickém oceánu přibližně 240 kilometrů od kosmodromu.
11.05.2009 18:15 (mv)
Proběhlo uzavření vstupního průlezu do raketoplánu.
11.05.2009 17:40 (ah)
Kompletní sedmičlenná posádka je už nyní na palubě raketoplánu Atlantis. Posádku mise STS-125 tvoří velitel Scott Douglas Altman, pilot Gregory Carl Johnson a letoví specialisté Michael Timothy Good, Katherine Megan McArthurová, John Mace Grunsfeld, Michael James Massimino a Andrew Jay Feustel.
11.05.2009 14:10 (ah)
Nádrž ET byla úspěšně naplněna pohonnými látkami a je v módu jejich průběžného doplňování (látky se pomalu odpařují). Předpověď vyhovujícího počasí na dnešek zůstává dobrá (na 90%), ale pro zítřek a pozítří je jen 60%, protože se očekává přechod fronty přes kosmodrom KSC.
11.05.2009 11:35 (ah)
Dnes, 11.5.2009, v 10:50 SELČ bylo zahájeno plnění externí nádrže ET kapalným vodíkem a kapalným kyslíkem (tankování má být dokončeno kolem 13:40 SELČ). Odpočítávání zatím probíhá dobře. Předpověď počásí dává 90% šanci na vyhovující podmínky pro dnešní start.
09.05.2009 13:45 (ah)
Hlavním cílem letu STS-125 je závěrečná (pátá) údržba Hubble Space Telescopu (HST). Životnost HST by tak měla být prodloužena nejméně do roku 2014. Pro tuto opravářskou misi je plánováno 5 výstupů do kosmu (EVA). Pracovní oběžná dráha má sklon 28,47° a výšku kolem 575 km [jako HST] (raketoplán tedy nebude z území ČR pozorovatelný).

Protože HST má jinou oběžnou dráhu než ISS, nebylo by možné v případě poruchy raketoplánu zakotvit u ISS, a proto bude na druhé rampě připraven raketoplán Endeavour (mise STS-400), který by podle potřeby odstartoval na záchrannou misi a dopravil posádku STS-125 na Zemi. Při STS-125 naposledy nastala situace, kdy byly na obou rampách - LC-39A i LC-39B - připraveny raketoplány ve stejnou dobu.

Start STS-125 je naplánován na 11.5.2009 cca ve 20:02 SELČ. Závěrečné odpočítávání bylo zahájeno 8.5.2009 ve 22:00 SELČ a krátce poté se na KSC dostala také letová posádka. Přípravy ke startu tedy zatím probíhají dobře.

Pokud není uvedeno jinak, jsou použité fotografie z NASA (viz. Using NASA Imagery) a dalších volně přístupných zdrojů.