Na této stránce je průběžné online zpravodajství z mise STS-126, připravované autory ze serveru kosmo.cz
(kontakt aholub@centrum.cz) [autorefresh stránky 5 minut].
30.11.2008 22:25(zb)
Raketoplán Endeavour přistál na dráze 04L na Edwardsově letecké základně (Edwards Air Force Base) v Kalifornii ve 22:25:06 SEČ. Celá mise oficiálně trvala 15 dní, 20 hodin, 29 minut a 37 sekund.30.11.2008 22:18(zb)
Rychlost raketoplánu je nyní cca 3 000 km/hod (nižší než Mach 2,5).30.11.2008 22:16(zb)
Raketoplán byl zachycen pomocí C-radaru, jedná se o první vizuální kontakt.30.11.2008 22:09(zb)
Na přistávací dráhu je to ještě cca 2 600 kilometrů, které raketoplán urazí za 17 minut.30.11.2008 21:45(zb)
Raketoplán letí jižně od Austrálie ve výšce 283 km.30.11.2008 21:19(zb)
Ve 21:19:26 byl proveden brzdící manévr dvěma motory OMS (Orbital Maneuvering System) v trvání dvou minut a 54 sekund. Endeavour se vrací na Zem.30.11.2008 21:14(zb)
Bylo spuštěno jedno čerpadlo APU (Auxilliary Power Unit) hydraulického systému.30.11.2008 21:10(zb)
Celá posádka je již připoutána do křesel.30.11.2008 20:57(zb)
Centrum MCC (Mission Control Center Houston) vydalo souhlas k provedení brzdicího manévru!30.11.2008 20:20(zb)
Pitné menu posádky: Chris Ferguson, Ani Pettit a Greg Chamitoff mají vodu se solí a tablety, pilot Eric Boe tropický punč se solí, specialista mise Shane Kimbrough hroznový nápoj se solí a tablety, Stephen Bowen citrónovo-vápenatý nápoj a Heidemarie Stefanyshyn-Piperová kuřecí vývar a citrónovo-vápenatý drink.30.11.2008 20:19(zb)
Hodinu před brzdícím manévrem začíná posádka pít slanou vodu, čímž se zvětší objem krve. Lidské tělo se v kosmické beztíži zbaví části vody a zmenší se tak objem krve. To pak dělá problémy při návratu do zemské tíže. Sůl se do vody přidává, aby se rychle nevyloučila z těla.30.11.2008 20:06(zb)
Velitel a pilot si oblékají lehké oranžové skafandry, po nich se do skafandrů obléknou letoví specialisté.30.11.2008 19:06(zb)
Ve dvou hodinách před brzdícím manévrem se mj. deaktivuje sledovač hvězd navigačního systému, provádí kontrola ovládacích prvků pro přistání a probíhá aktualizace předběžných údajů PAD (Preliminary Advisory Data) pro brzdicí manévr. Provádí se rovněž deaktivace systému pro odstraňování oxidu uhličitého i deaktivace palubní kuchyně a palubního záchodu WCS (Waste Collection System) a uzavírají odvětrávací ventily nákladového prostoru.30.11.2008 18:05(zb)
Byl potvrzen brzdící manévr pro přistání na Edwards AFB ve 21:19 SEČ na 250 oběhu kolem Země. Raketoplán přistane ve 22:25 SEČ.30.11.2008 17:18(zb)
Začaly přípravy na přistání na Edwards Air Force Base v Kalifornii.30.11.2008 17:04(zb)
První i druhá možnost přistání na Kennedy Space Center byla odvolána kvůli špatnému počasí.30.11.2008 13:40(ah)
Zatímco se raketoplán připravuje na přistání, k ISS se mezitím připojila ruská nákladní loď Progress M-01M (30.11.2008 ve 13:28 SEČ). V závěrečné fázi musel řízení Progressu převzít Lončakov a dovedl nákladní loď ke spojení s ISS ručně.
Raketoplán Endeavour má první plánovanou možnost k přistání na KSC 30.11.2008 v 19:19 SEČ, ale protože předpověď počasí pro Floridu zatím není dobrá tak je možné, že raketoplán přistane o něco později na záložním letišti na základně Edwards AFB (ve 22:25 SEČ).29.11.2008 22:00(ah)
Den před plánovaným přistáním strávila posádka raketoplánu úklidem kabiny a nácvikem přistávacích procedur. Během dne (ve 21:33 SEČ) byla také z nákladového prostoru vypuštěna malá pikodružice (postavená USAF) sloužící pro testování nových solárních článků. Raketoplán Endeavour STS-126 má přistát na KSC 30.11.2008 v 19:19 SEČ. Detaily o plánovaném průběhu přistání lze nalézt např. na http://spaceflightnow.com/shuttle/sts126/fdf/126landing.html .29.11.2008 10:00(ah)
Po odletu od ISS byla ještě téhož dne provedena standardní kontrola stavu tepelné ochrany raketoplánu pomocí kamer a senzorů OBSS (Orbiter Boom Sensor System). Po vyhodnocení na Zemi bylo konstatováno, že raketoplán je v pořádku a je připraven na přistání.28.11.2008 15:50(ah)
Raketoplán Endeavour STS-126 se odpojil od ISS 28.11.2008 v 15:47 SEČ.28.11.2008 08:25(ah)
Kosmonauti na ISS se rozloučili a posádka raketoplánu opustila stanici. Průlezy byly uzavřeny v 01:31 SEČ. Odlet raketoplánu od ISS je plánován na 15:47 SEČ.27.11.2008 21:35(ah)
Logistický MPLM modul Leonardo byl přemístěn z ISS (z dolního portu modulu Harmony) do nákladového prostoru raketoplánu. Obsahuje cca 1500 kg nákladu, určeného k dopravě na Zemi.26.11.2008 20:00(ah)
26.11.2008 ve 13:38 SEČ odstartovala z Bajkonuru nosná raketa Sojuz-U s nákladní kosmickou lodí Progress M-01M k ISS. Po navedení na oběžnou dráhu se zprvu nevyklopila jedna anténa setkávacího systému, ale po opakovaných příkazech ze Země se to nakonec podařilo. Progress M-01M se má připojit k ISS v neděli 30.11.2008 ve 14:23 SEČ.26.11.2008 06:15(ah)
První testy otáčení opraveného spoje SARJ-S3 ukázaly, že systém se pohybuje volněji, s menšími vibracemi a menší spotřebou elektřiny v pohonných motorech. Vypadá to, že oprava pravobočního SARJ-S3 byla úspěšná. Podobně i preventivní promazání levobočního SARJ-P3 vyústila ve snížení spotřeby ovládacích motorů.
Nový recyklátor vody ECLSS (Environmental Control and Life Support System) úspěšně absolvoval další tři testovací cykly a bylo na něm připraveno několik vzorků vody k rozboru na Zemi.25.11.2008 07:00(ah)
V úterý 25.11.2008 byla centrifuga v novém recyklátoru vody opět upravena (lépe stabilizována v konstrukci) a celé zařízení bylo znovu pokusně spuštěno. Tentokrát už běželo bez problémů až do konce testu (přes 3 hodiny).25.11.2008 06:00(ah)
Výstup EVA-4 trval 6 hodin 7 minut a proběhl úspěšně. Kosmonauti dokončili promazání spoje SARJ-P3, namontovali na povrch stanice novou TV kameru (na nosník P1), novou GPS anténu (na modul Kibo pro zpřesnění navádění nákladních lodí HTV při příletu k ISS) a ručně uvolnili jeden externí mechanický zámek na modulu Kibo, který se před několika dny zaseknul při testech funkčnosti. Stanice je nyní připravena na přílet a montáž dalších velkých dílů v příštím roce (poslední blok solárních panelů s nosníkem S6 a japonská nehermetizovaná externí plošina EF [Exposed Facility]).24.11.2008 21:40(ah)
Bowen dokončil výměnu posledního ložiska na SARJ-S3 a mezitím Kimbrough už zahájil nanášení maziva na první část SARJ-P3.24.11.2008 21:30(ah)
Kosmonauti při inspekci levobočního rotačního spoje SARJ-P3 zjistili drobná poškození, která vypadají podobně jako na problémovém pravobočním SARJ-S3. Poškození sice není tak velké jako na SARJ-S3, ale je zřejmé, že plánované promazání SARJ-P3 přichází v pravý čas.24.11.2008 20:00(ah)
Výstup EVA-4 byl zahájen 24.11.2008 v 19:24 SEČ. Kimbrough a Bowen mají na programu dokončení výměny posledního ložiska na pravobočním spoji SARJ-S3, inspekce a promazání levobočního spoje SARJ-P3 a instalace telekomunikačního vybavení na povrch stanice. Těsně před zahájením výstupu bylo oznámeno, že pobyt raketoplánu u ISS byl prodloužen o jeden den, aby bylo více času na řešení problému s novým recyklátorem vody.24.11.2008 10:00(ah)
Provizorní oprava nového recyklátoru vody nebyla úspěšná. Z uchycení centrifugy byly demontovány pružné tlumiče a pak byl spuštěn další test funkčnosti. Zařízení sice běželo o hodinu déle než při předchozích pokusech, ale pak se opět samovolně vypnulo.23.11.2008 11:10(ah)
Výstup EVA-3 byl ukončen po 6 hodinách a 57 minutách (23.11.2008 v 01:58 SEČ. Kosmonauti nestihli dokončit výměnu a čištění posledního ložiska na SARJ-S3. Tato práce byla přesunuta do programu příštího výstupu EVA-4 (plánovanému na 24.11.2008).
Na stanici pokračuje řešení problému s novým recyklátorem vody. Technici věří, že potíže dělá jen jedno teplotní čidlo poblíž centrifugy, která je součástí zařízení. Kosmonauti se dnes problém pokusí opravit pevnějším uchycením centrifugy v konstrukci (měl by se tím zlepšit přenos tepla z centrifugy).22.11.2008 19:05(ah)
Dnešní výstup EVA-3 byl zahájen v 19:01 SEČ. Piperová a Bowen mají během 7 hodin vyměnit zbývajících 6 ložisek v SARJ-S3 a vyčistit a promazat odpovídající úseky vodicí dráhy rotačního spoje.21.11.2008 22:40(ah)
Aktivace nového zařízení pro recyklaci vody se zatím nezdařila. Byly provedeny dva pokusy o aktivaci, ale přístroj se vždy po několika hodinách sám vypnul. Technici na Zemi hledají příčinu problémů a kosmonauti se mezitím věnují jiným činnostem. Dnes byla také zvýšena dráha stanice ISS cca o 1 km pomocí manévrovacích motorků raketoplánu.21.11.2008 08:10(ah)
Výstup EVA-2 nakonec trval 6 hodin a 45 minut (skončil 21.11.2008 v 01:43 SEČ). Všechny hlavní plánované úkoly výstupu byly splněny20.11.2008 22:30(ah)
Kimbrough dokončil svou práci na SSRMS a věnuje se už také čištění mechanizmu SARJ-S3.20.11.2008 20:10(ah)
Oba vozíky CETA už byly přemístěny a upevněny na kolejnicích P1. Šlo o přípravu na instalaci posledního bloku solárních panelů (S6) při letu STS-119, plánovaném na únor 2009. Kimbrough nyní promazává zakončení manipulátoru SSRMS a Piperová už pracuje na SARJ-S3. Později se k ní připojí i Kimbrough.20.11.2008 20:00(ah)
Výstup EVA-2 byl dnes zahájen v 18:58 SEČ. Piperová a Kimbrough mají na programu přemístění vozíků CETA z S1 na P1, dále promazání koncové části SSRMS a pokračování čištění SARJ-S3.20.11.2008 10:00(ah)
Šestý letový den (19.-20.11.2008) strávili kosmonauti na ISS především zapojováním zařízení na recyklaci vody v modulu Destiny a instalací dvou nových obytných buněk v modulu Harmony. Práce proběhly dobře a testovací aktivace recyklace vody je plánována na 21.11.2008.19.11.2008 09:00(ah)
Výstup EVA-1 byl ukončen 19.11.2008 v 02:01 SEČ (trval 6 hodin 52 minut). Všechny plánované úkoly výstupu byly splněny přesto, že Piperové odletěl jeden vak s nářadím a obsah druhého vaku se trochu zašpinil od maziva. Kosmonauti přenesli NTA i FHRC, sejmuli tepelný kryt z modulu Kibo, demontovali tři ložiska (z dvanácti) na SARJ-S3 a vyčistili tři odpovídající segmenty vodicího kruhu. Dvě nová ložiska namontovali zpět do SARJ a montáž třetího ložiska nechali na výstup EVA-2 tak, jak bylo plánováno. Výstup EVA-2 má proběhnout ve čtvrtek 20.11.2008 od cca 19:45 SEČ.18.11.2008 20:00(ah)
První výstup do volného prostoru (EVA-1) zahájili kosmonauti Piperová a Bowen v úterý 18.11.2008 v 19:09 SEČ. Na programu výstupu je přenesení prázdné dusíkové nádrže NTA z ESP-3 do nákladového prostoru raketoplánu (k dopravě na Zemi), opačným směrem přenesení náhradní rotační hadicové spojky FHRC (pro SARJ) na ESP-3, odstranění tepelných krytů ze stykového mechanismu japonského modulu Kibo a zahájení inspekce, čištění a promazání nefunkčního rotačního spoje SARJ-S3 (na pravoboku hlavní příhradové konstrukce stanice).17.11.2008 19:15(ah)
MPLM (Multi-Purpose Logistics Module) Leonardo byl k ISS připojen dnes kolem 18:50 SEČ. V modulu je přes 1000 položek různého vybavení pro stanici o celkové hmotnosti přes 6000 kg. Hlavními položkami jsou: nové zařízení na recyklaci vody, druhá toaleta, nová kuchyně, konstrukce na fyzická cvičení a dvě další obytné buňky pro kosmonauty. Všechna zařízení budou z MPLM Leonardo přenesena do ISS jako součást příprav na zdvojnásobení počtu kosmonautů v dlouhodobých stálých posádkách stanice. Šestičlenné posádky by na ISS měly být od jara roku 2009.
Po přenesení nákladu bude modul Leonardo naplněn už nepotřebným materiálem a v raketoplánu dopraven na Zemi.17.11.2008 16:30(ah)
Hlavním bodem dnešního programu na ISS a STS-126 je přenesení logistického MPLM modulu Leonardo z nákladového prostoru raketoplánu na dolní port modulu Harmony na ISS (kolem 18. hodiny SEČ). Posádka se také už bude připravovat na zítřejší první výstup do kosmu (EVA-1), který je plánován na 18.11.2008 od cca 19:45 SEČ.17.11.2008 09:00(ah)
Po kontrole hermetičnosti spojů mezi raketoplánem a ISS byly 17.11.2008 v 01:16 SEČ otevřeny průlezy a obě posádky se setkaly. O pár hodin později se Sandra Magnusová stala oficiálně členem dlouhodobé Expedice 18. Stávající člen, Greg Chamitoff, se vrátí na Zemi nyní připojeným raketoplánem.16.11.2008 23:02(ah)
Raketoplán Endeavour se úspěšně připojil k ISS ve 23:01 SEČ.16.11.2008 22:40(ah)
S parabolickou anténou pro pásmo Ku na raketoplánu byly při komunikaci problémy, ale v módu radaru funguje anténa dobře, takže přibližování k ISS probíhá standardně (podle radaru, bez uvažovaných náhradních řešení se sledováním hvězd).16.11.2008 22:20(ah)
Snímkovací otočka RPM (Rendezvous Pitch Maneuver) proběhla mezi 22:08 a 22:16 SEČ. Při otočce mají kosmonauti na ISS cca 100 sekund na to, aby detailně vyfotografovali spodní stranu raketoplánu pomocí digitálních fotoaparátů s teleobjektivy o ohniskové vzdálenosti 400 a 800 milimetrů.16.11.2008 11:40(ah)
Po navedení na oběžnou dráhu a po otevření dveří nákladového prostoru bylo zahájeno postupné stíhání ISS.
Pomocí manipulátoru SRMS (Shuttle Remote Manipulator System) a senzorového nástavce OBSS (Orbiter Boom Sensor System) byl zkontrolován stav tepelné ochrany raketoplánu. První výsledky neukázaly žádné zjevné poškození přesto, že cca 28 sekund po startu pozemní kamery zaznamenaly odpadávání nějakých částic poblíž krytu motorů OMS (Orbital Maneuvring System) [v zadní boční části raketoplánu]. Technici na Zemi dále vyhodnocují dostupná data.
V prvních hodinách letu se také vyskytl problém s výklopnou parabolickou anténou pro spojení v pásmu Ku, kde selhala automatika udržování správného směrování antány. Problém byl zatím vyřešen pomocí přímého řízení antény příkazy ze Země.
Plánovaný čas připojení ke stanici ISS byl upřesněn na 16.11.2008 ve 23:04 SEČ.15.11.2008 02:43(ah)
Pomocí vlastních motorů OMS (manévr OMS-2) přešel raketoplán úspěšně na stabilní oběžnou dráhu kolem Země. Připojení k Mezinárodní kosmické stanici ISS je plánováno za necelé dva dny (16.11.2008 kolem 23:10 SEČ).15.11.2008 02:10(ah)
V T + 8 minut 35 sekund byly vypojeny motory SSME (tzv. MECO) a raketoplán dosáhl základní suborbitální přechodovou dráhu. O 11 sekund později byla odhozena prázdná nádrž ET. Endeavour stoupá setrvačností do apogea dráhy, které leží ve výši cca 220 km.15.11.2008 01:55(zb)
T - 6,6 sec: zážeh hlavních motorů raketoplánu SSME.
T 0: START - tuhá paliva v motorech SRB se zapalují, raketoplán se zvedá.15.11.2008 01:54(zb)
- 11 sec: pozemní řídící počítač GLS v řídícím středisku startu (LCC - Launch Control Center) je připraven zahájit automatickou sekvenci startu (GLS časuje veškeré operace na rampě v poslední půlminutě před startem).15.11.2008 01:5115.11.2008 01:50(zb)
Pět minut před startem začíná tlakování hydrauliky čerpadel APU (Auxilliary Power Unit) a ukončuje se doplňování tekutého kyslíku do nádrže ET. Později probíhá zkouška ovládání aerodynamických ploch a vychylování motorů raketoplánu SSME.15.11.2008 01:47(zb)
Odpočítávání se znovu rozeběhlo.15.11.2008 01:02(zb)
Odpočítávání se naposledy zastavilo. Rozhoduje se o startu nebo jeho zrušení.15.11.2008 00:42(zb)
Nastalo předposlední přerušení odpočítávání, které trvá 10 minut.15.11.2008 00:01(zb)
Vchod do raketoplánu je uzavřen. 14.11.2008 23:50(zb)
Šance k zahájení startu se zvýšila na 80% (z hlediska počasí).14.11.2008 23:30(zb)
Jako poslední se usadí Stephen Bowen z Massachusetts ve funkci specialisty mise č. 2. 14.11.2008 23:20(zb)
Astronaut Don Pettit z Oregonu je bývalým účastníkem Expedice 6 (od 23.11.2002 do 3.5.2003) na ISS. Při současné misi má mj. za úkol přemístění vybavení a zásob na ISS z modulu Leonardo.14.11.2008 23:10(zb)
Do prostředního sedadla střední paluby se usadí specialista mise č. 4 Shane Kimbrough z Texasu.14.11.2008 22:54(zb)
Na levé sedadlo střední paluby se usadí specialistka mise č. 1 Heidemarie Stefanyshyn-Piperová z Minnesoty. Je to její druhý let, první se uskutečnil 9. až 21. září 2006 při misi STS-115 Atlantis.14.11.2008 22:53(zb)
Do pravého předního sedadla se usadí nováček z Atlanty Eric Boe.14.11.2008 22:39(zb)
Jako druhá se do křesla usadila rodačka z Illinois, specialistka mise č. 5 Sandy Magnusová.14.11.2008 22:35(zb)
První se do křesla usadil 47 letý velitel Chris Ferguson. Bude to jeho druhá mise. Tou první byla mise STS-115 Atlantis v roce 2006.14.11.2008 22:30(zb)
Astronauté nyní budou postupně vcházet do raketoplánu přes "Bílou místnost" za asistence techniků a usazovat se do kabiny raketoplánu. 14.11.2008 22:23(ah)
Posádka dorazila na rampu.14.11.2008 22:08(zb)
Posádka odjíždí v autobusu AstroVan na rampu 39A.14.11.2008 21:20(ah)
Plánovaný preferovaný čas startu byl upřesněn na 01:55.39 SEČ. Pravděpodobnost dobrého počasí zůstává na solidních 70%.14.11.2008 19:45(ah)
Raketoplán je kompletně natankován. Odpařené palivo bude průběžné doplňováno téměř až do startu.14.11.2008 19:00(ah)
Cca od 17:00 SEČ probíhá plnění externí nádrže raketoplánu kapalným kyslíkem a kapalným vodíkem.13.11.2008 21:00(ah)
Odpočítávání běží zatím bez problémů. Byly naplněny nádrže palivových článků (pro výrobu elektřiny v průběhu celého letu). Předpověd vyhovujícího počasí pro plánovaný okamžik startu se zlepšila na 70%. Na další startovní okno o den později už dává předpověď jen 30% šanci na vyhovující počasí, protože v sobotu má přes kosmodrom na KSC přejít studená fronta.12.11.2008 20:00(ah)
Ve středu 12.11.2008 ve 4:00 SEČ bylo zahájeno závěrečné odpočítávání raketoplánu Endeavour STS-126. Start je plánován na sobotu 15.11.2008 ráno v 1:55:34 SEČ. Předpověď počasí dává zatím 60% šanci na přijatelné podmínky.30.10.2008 20:00(ah) Předstartovní operace STS-126:
11.09.2008 - Přesun do VAB (připojení ET a SRB)
19.09.2008 - RollOut z VAB na LC-39B (v rámci potenciální záchranné mise STS-400)
23.10.2008 - Převoz z LC-39B na LC-39A (potenciální mise STS-400 byla odložena)
29.10.2008 - TCDT (Terminal Count Down Test)
Pokud není uvedeno jinak, jsou použité fotografie z NASA (viz. Using NASA Imagery) a dalších volně přístupných zdrojů.